Gå till innehåll
lördag 09 augusti 2025
ABjur

Mercury 150 efi 2-takt stänger av vid 3500-4000 varv

Rekommendera Poster

Har en 2003 års 150hk EFI 2-takt. Går utmärkt att starta och puttra med och går bra upp till ca 3400 varv. Där börjar voltmetern att vibrera och går ner från normala 14 volt till mellan 12-14.Se bilder. Efter en liten stund stannar motorn abrupt. Drar man av gasen ner till 3000 varv är det bara att köra vidare och voltmetern stabiliserar sig då på 14 volt igen. Vid ökat gaspådrag upp mot 3800-4000 varv slår den av som en strömbrytare hade stängts av.  Bytte högtryckspump förra året och har precis testat med ny bensin i separat tank. Samma visa med den soppan. Nån som har någon ide? 

 

Mvh Anders 

Screenshot_20250731_172954_com.huawei.himovie.overseas.jpg

Screenshot_20250731_172945_com.huawei.himovie.overseas.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kan du ta en bild på typskylten så det går att läsa motorns serienummer.

Behöver det för att kontrollera om det kan vara något enkelt fel men både tändsystem och bränslesystem är avancerade och mycket svåra (i stort sett omöjliga) att felsöka utan special- och diagnosverktyg.

Det enda du kan göra själv är att kolla så att alla kablar sitter fast, skarvstycken är utan oxider, inga musgnag på kablarna. Kolla även alla jordkablar...

 

Kan du ge en beskrivning hur felet uppstod?

Har du nyligen bytt batteri, huvudströmbrytare eller något annat ingrepp i elsystemet?

har du fått någon varningssignal från summern?

Är det olja i oljetanken och vad använder du för olja?

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Strulade lite förra året men då sprutade jag 5-56 i dödmansgreppet. Se bild på dess baksida. Gissade att det kanske blev överslag i det vid ett visst varvtal? Upplevde att det funkade bättre efter det. Ni samma fel igen trots att jag "kickat" strömbrytaren fram och tillbaka. Har inte gjort några ingrepp/bytt batteri etc. Inga varningssignaler från summern och kör på Triboron i separata tanken. Bra tryck i skvallerstrålen för kylningen. 

 

Känns som ett överslag någonstans i och med att den börjar rycka, gå hårt, vid ca 3400 varv och då börjar voltmetern också att fladdra tills motorn bara dör. Som att slå av nyckeln. När den har dött är det bara starta upp igen och puttra vidare. 

 

Thats it 😀😀

 

Mvh

 

Anders 

IMG_20240725_083404.jpg

IMG_20240725_083249.jpg

IMG_20240724_120110.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna motor skall ha Mercury/Quicksilver Premium Plus 2-Stroke TC-W3 Oil, absolut inget annat!

 

5-56 är inte lämpligt att spraya i nödstoppen eller elektronik...

 

Mitt råd, byt olja och kontakta din närmsta Mercury verkstad för felsökning.

Tändsystemet i dessa 2.5L V6:or styrs via sensorer som ger signal till ECM, alltså inget vanligt CDI/ADI tändsystem.

Verkar mest troligt att felet är relaterat till tändsystemet och någon av sensorerna bråkar om det inte är kabelglapp, kabelbrott eller jordfel.

 

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pär och tack för hjälpen! Grymt att kunna bolla på det här sättet! 

 

Ska ta och kolla över alla kablar och dra åt lite och se vad som händer. 

 

Jag körde på på Triboron hela förra säsongen, många timmar, utan minsta problem. Upplevde att motorn gick mjukare då och helt rökfritt. Har svårt att tro att det är problemet. 

 

Funderar på att klippa den gul/svarta kabeln (avstängningssladden) in i ECM för att utesluta fel i dödmansgrepp/tändningslås och sen provköra och stänga av genom att stänga av soppan. 

 

Tänker jag rätt tror du? 

 

Mvh

Anders 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej

 

Inte klippa några kablar...

Kolla kablar är en sak men klippa en helt annan.

 

Det kan vara så att det finns felkoder som inte ger varningssignal i summern och dessa kan endast kontrolleras och återställas av auktoriserad Mercuryverkstad.

Är det t.ex. glapp i vevaxelpositionssensorn eller den ligger utanför sitt värde så genereras en felkod.

Samma gäller övriga sensorer i motorn som styr tändning och insprutning.

 

Hittar du inga lösa kablar eller glapp osv. kontakta en Mercuryverkstad.

 

Triboron är inte avsedd för denna motor som har ett speciellt smörjsystem men valet är ditt och det finns risk för haveri...

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du tagit bilder på var ECM och plenum på insuget, inget av dessa anger motorns serienummer.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det kan vara det här? Och igen tack för hjälpen! 

 

Mvh

 

Anders igen

Screenshot_20250801_094649_com.android.gallery3d.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...