Bengtiberget 0 Postad 30 Juli (redigerade) Hej. Den startar bra, har alltid gjort. Men blir nu inga varv på den, vi bara fick puttra långsamt hem. Dock ej motorstopp. Tror den inte får bränsle. Blåsan ville inte bli hård, pumpade men hjälpte inte. Nu blåst rent bränslefilter, bytt bensin och gjort rent tanken. Inte hjälpt - kört i tunna hemma. Tömt ångavskiljaren enl instr. Såg inget vatten i det som kom ut. Är det idé att skicka efter en bränslepump o byta. En sak till, brukar bara ligga på att båten precis planar, 13-15 knop. Denna gången drog jag på lite, det var uppåt 28 knop, det liksom hände nåt, typ bensinstopp. Sen var det bara puttra hem, ojämn gång kanske max 5 knop. Men alltså inte helt motorstopp. Redigerad 30 Juli av Bengtiberget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aders 8 Postad 30 Juli Låter sannerligen som bränslepumpen. Tryckte du på blåsan när motorn var igång? Blev det någon skillnad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bengtiberget 0 Postad 30 Juli Nej, den blåsan blev inte hård. Motorn gick lika dåligt. Nu bytt blåsa, den blev hård efter en stund. Men tycker motorn går lika dåligt ändå. Snart ska jag köra igång igen efter dränerat ångavskiljaren. Ifall det gjort nytta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 273 Postad 30 Juli Hej Tänk på att alltid ange fullständig modellbeteckning, typ och serienummer när ni ställer motorrelaterade frågor. Ta gärna en bild på typskylten så det går att läsa. Mycket enklare för oss andra medlemmar på MG att ge svar på frågor om man vet detta. Fick du något larm i displayen (om sådan finns) eller larmsignal från summern i reglageboxen? Kan vara så att du har en felkod som ligger i styrenheten och gör att motorns varvtal begränsas. Det kan vara en sensor i bränslesystemet som gått sönder och ger felaktiga värden och då skapas en felkod. Vet inte hur det är på Honda om det visas en symbol att det finns felkoder eller om varningssignalen ljuder, vad står det i instruktionsboken? Finns det felkoder lagrade kan dessa endast läsas av och åtgärdas samt återställas av auktoriserad Honda verkstad. Öppnat avluftningen på tanken eller om du har fast tank, är avluftningen hel och ren? Gammal bensin i tanken? Ångseparator hade du dränerat så den hoppar vi över. Kollat/rengjort alla bränslefilter? Har du kollat oljenivån i motorn? Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bengtiberget 0 Postad 30 Juli Kan återkomma med typkod osv. Det finns typ 4 signaler i reglaget samt ljudsignal, inget som aktiverade för detta fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bengtiberget 0 Postad 30 Juli Det är BF50DK4 LR TZ Ser nr BBEJ-1302692 Mot nr BEBEJ-1202692 gått kanske 80-90 tim Var på nätet köper man bäst delar. Marineparts - de hade åtminstone bränslepumpar + servicemtrl. Men inte så mycket mer tyckte jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 273 Postad 30 Juli Detta är ju en EFI (insprutning) som har en matar pump som drivs av kamaxeln och sitter på topplocket. Sedan sitter det en elektrisk högtryckspump i ångseparatorn som ger slutligt insprutningstryck. Känns lite dumt att chansa på att det är fel på matarpumpen. En felaktig matarpump brukar bete sig som normalt när man pumpat upp tryck med blåsan, sen går motorn normalt några minuter och börjar sedan sakta ner och slutligen stanna. Man märker ganska tydligt när bränslet inte räcker till då motorvarvtalet sjunker snabbt och om man pumpar med blåsa då motorvarvet börjar sjunka så kommer det tillbaka för att vara normalt några minuter. Hur länge motorn går normalt beror på hur mycket gaspådrag man har och kör man på lågt varvtal så går motorn längre än vad den gör på ett högre varvtal. Ångseparatorn fungerar som ett flottörhus i en insprutningsmotor och motorn går normalt så länge det finns tillräckligt med bensin i "flottörhuset". Ganska enkelt att utesluta matarpumpen genom att provköra och pumpa på blåsan då motorn börjar sacka, ökar den varvtalet igen då är det ju matarpumpen som inte hänger med. Ett EFI system regleras av flera sensorer som känner av bl.a. varvtal, temperatur, trottelposition och undertryck/temperatur i insugningsröret. Om en av dessa sensorer är defekt går motorn illa och motorns säkerhetssystem (om sådant finns) lägger upp en felkod och begränsar motorns varvtal. På ångseparatorn sitter ett finmaskigt bränslefilter och är detta igensatt kan motorn gå illa. Se pos. 34 i bifogad länk: https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-lodochnyh-motorov/honda/50-9110/50-19591/bf50d-579742/vapor-separator-7289522 Är detta kontrollerat? Ser ut att att vara ett pappersfilter så det behöver kanske bytas, det är inte lämpligt att rengöra pappersfilter då filtermedia kan skadas och orsaka följdfel. Har reservdelsnummer: 16911-ZZ5-003 Finns i lager på Marinshopen och original kostar 668 kr, finns även eftermarknadskopia som kostar 280 kr. Detta bränslefilter är ju en normal service detalj som skall bytas med jämna mellanrum och det åldras även om motorn inte används. Betydligt billigare än att chansa på en matarpump som kostar 1663 kr. Lite dumt att det inte finns rep.sats till matarpumpen men det är ju Japansk filosofi... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bengtiberget 0 Postad 30 Juli Tack tack Pär, detta var bra info. Ska sikta på byta detta filter först. Mvh Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 273 Postad 30 Juli (redigerade) Har du kollat tändstiften? Hur de ser ut till färgen, om de är blöta eller torra o.s.v. Vissa resistorstift är känsliga och kan bråka... Resistorstift≈Radioavstörda tändstift NGK betecknar detta med ett R, t.ex. BPR6ES Finns det samma tändstift utan resistor, köp dessa istället... Vissa Japanska motorer har både hängslen och livrem, d.v.s. avstörda tändstift och avstörda tändstiftshattar och ibland drar de t.o.m. till med tändkablar med kolledare🤔 //Pär Redigerad 30 Juli av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bengtiberget 0 Postad 30 Juli Näe har inte kollat stiften än. Nästa steg, kruxet har varit för mig. Det börjar regna bara man närmat sig båt o motor. Så det får ta sin tid. Men tack igen mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 273 Postad 30 Juli Här har det inte kommit en droppe regn🤣 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bengtiberget 0 Postad 30 Juli Här 35 mm ena dan, sen 25 efter nån dag igen. Småregn emellan . Sörmland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser