Gå till innehåll
söndag 09 november 2025
BjLind

Propeller till Mercury 50PT4S 2006

Rekommendera Poster

Hej

Kört på en sten och propellern har fått sig en smäll. Vad ska jag sätta på för någon ersättare?

På den nuvarande står det ”816704A40P13MERCURY” instansat. Vid en googling hittar jag en för ca 2300kr. Kan man komma undan billigare? 

Acceleration eller hög toppfart är inte viktig, utan kommer använda båten till att ta familjen sol- och badplatser. 

Tack på förhand! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring Axmarin i Strömstad, de är kunniga och trevliga väldigt hjälpsamma när det gäller proppar. Har handlat där några gånger på online och direkt i butik när jag varit där på semester.

// Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev BjLind:

Acceleration eller hög toppfart är inte viktig, utan kommer använda båten till att ta familjen sol- och badplatser. 

Hej

816704A40 är nummerändrad till 816704A45 ocn denna propeller har större bladarea, först och främst avsedd för s.k. "Ponton-båtar".

13P betyder att propellern har 13 tums stigning.

Men är detta rätt propeller för din båt?

Det är mycket viktigt att en propeller är anpassad efter båten längd, vikt och fartområde och att motorn arbetar inom rek. varvtalsområde. 

Det finns ett propellerväljarverktyg online: 

https://www.mercurymarine.com/se/sv/propellers/mercury-propeller-selector?gad_source=1&gad_campaignid=22666637508&gbraid=0AAAAA9rMTAltTKqApqTwElFtazX2x1P9m&gclid=EAIaIQobChMIzoj2873jjgMVchCiAx2U_BgSEAAYASAAEgI9h_D_BwE

Kan vara svårt att använda om man inte är van men gör ett försök eller kontakta en Mercury återförsäljare så hjälper de dig att få fram rätt propeller som passar din båt.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Köpte propeller av axmarin.se till min 50hp 4takt mercury. Pris 1295:-

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...