Gå till innehåll
söndag 14 juni 2026
Elegancej

Mercury 90hp 2t 1990 krånglar.

Rekommendera Poster

Hej alla mekaniker.

I år får jag spunk på min Mercury 90hp. 1.Först skulle jag byta trim/tilt motor och pump köpte nytt, bytte alla packningar och o ringar förra året men blev inte bättre.

Inga problem att byta motor-pump men när jag skulle skruva tillbaka sista bulten var tvungen att ta ut den fasta tanken (rostfri)och givetvis läcker den i botten. Bara att leta på hålet och löda det.

2. Motorn ska provköra startmotorn tuggar på men händer ingenting inte minsta liv att starta. Rev isär förgasaren "förstår inte varför den inte starta "? 

Ultraljudstvätt, en dusch brake clean och lite tryckluft. Ville fortfarande inte starta,  ingen gnista efter en del mätande och rota i kabelhärvan så hade en blå kabelskarv från kan det vara CDI boxen delat på sig. Tryckte ihop kabeln och den har aldrig startat så lätt och går som en dröm på etanolbilar bensin.

3. Nu till det olösta problemet, nu skulle jag ha i gång trim/tilten med nya motor-pumpen. Lyfte upp motorn till topplaget och fyllde på med de dextron 3 till det var fullt i påfyllningen och skruvade på locket. Släppte ner motorn och började köra med tilten, bara lät men hände inget, fick göra samma procedur några gånger innan tilten högg i och lyfte motorn. Lossade locket och fyllde på olja till det var fullt och skruvade på locket. Körde upp och ner några gånger och stannade i toppläge släppte på påfyllningen och det pös ut luft. Fyllde på olja körde upp & ner lufta flertalet gånger, när jag tycker att det fungerar bra och kör ner motorn så kommer jag bara till kolvarna för trimdelen motorn går inte hela vägen in till akterspegeln. 

Vad gör jag för fel? Ska nödskruven var släppte när man luftar? Eller ska inte trimdelen funka när båtmotorn inte är igång? Har tittat på flera instruktionsvideo och läst i verkstadshandboken men fattar inte var jag felar.

//Janne 

20250715_141440.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kan du ta en bild på typskylten så serienumret är läsbart.

Finns även på motorblocket på en aluminiumbricka som ser ut som en frostplugg.

Måste ha serienummer för att få reda på vilken PTT du har.

Finns några versioner att välja mellan.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På nedre bilden så sitter ju original motor-pump vilket nu är utbytt mot en ersättningsdel ser identiska ut förutom liten design ändring i bottendelen som man skruvar fast i pumphuset eller vad man ska kalla det.

//Janne 

IMG_20200406_142550.jpg

IMG_20220711_135104.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra, nu såg direkt vilken PTT du har, three ram design I.
Men vad har hänt med pumphuset, lagat med "knåd-epoxi"?

Ska kolla i flödesschema i morrn.

Hur låter det när du kommer trimläge?
Har du fått i för mycket olja?

Återkommer

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det var nog lagat hörnet med epoxi, det sitter en ny enhet där nu. När jag bytte pumpmotor och pump så tömde jag den på olja. Idag så fyllde jag på med ny olja kanske en liter.

//Janne 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jaha, du har bytt hela PTT-enheten...

För på bilden är det ju "three ram design I" där pumpmotorn är utbytt till Seirra eftermarknadsdel.

Kan nämna att inom ditt serienummerintervall, fanns tre olika PTT-system.

Är den du monterat nu av samma utförande?

Har din verkstadshandbok nr: 90-13645--2?

Oljan skall egentligen vara Dexron II men det har nog ingen betydelse för funktionen, kan däremot ha betydelse för tätningar mm.

Den manuella skruven skall vara stängd vid luftning.

Man skall endast fylla på olja i nedfällt läge.

Har jag demonterat och renoverat en PTT-enhet så fyller jag olja och kör den på bänken först.

Sen kollar jag funktion och luftar när allt är tillbaka på båten.

Jag har aldrig tänkt på volym men 1 liter låter mycket om det redan finns olja i systemet. 

Ta en bild av PTT för säkerhets skull om du har båten på landbacken.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blev det nog lite tokigt, själva PTT är fortfarande den samma det är Sierra motor-pump som är monterad en ny after market som motsvarar Sierra som jag uppfattade som originalmotor. Om man ska fylla olja i nerfällt läge att alla instruktioner visar tvärtom. 

Ska man lufta den här modellen med öppet eller stängd påfyllnings lock?

Verkstadshandboken är den du sa.

Dextron ll & lll är tunnflytande vet inte vilken viskositet de har men inte mer än 32. Det som skiljer olika oljor är hur glatta de är. (Gäller oljor som används bl.a. i automat lådor.) 

//Janne 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ursäkta, jag var nog inte riktigt vaken när jag skrev tidigare i morse men ena katten hade asat med sig en mus som sprang runt i huset klockan 05.00.

Skall givetvis vara uppfällt läge, skyller på katten😒

Luftningsprocedur:

Manuell sänkningsskruv stängd.

Påfyllnadsocket åtdraget

Kör PTT fullt upp och fullt ner 3–4 gånger.

Öppna påfyllnadslocket och släpp ut luft i max. uppfällt läge.

Fyll på mer olja vid behov.

Dra åt påfyllnadslocket.

Kör PTT fullt upp och fullt ner igen.

Lyssna och lufta på nytt vid behov.

ATF olja håller ungefär samma viskositet som 0W–30, alltså tunn olja.

Jag använder endast Quicksilver originaloljor.

11 timmar sedan skrev Elegancej:

Ja det var nog lagat hörnet med epoxi, det sitter en ny enhet där nu.

Jag uppfattade ditt svar som du bytt hela PTT enheten, nu vet jag inte riktig vad du har bytt ut.

Vad exakt är utbytt?

Fabrikat och reservdelsnummer?

Men din gick ju inte fullt ner skrev du tidigare.

Går den ner fullt om du öppnar den manuella sänkningsskruven?

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna delen är utbytt köpte på e-bay. Hur menar du? Om jag kan köra ner motorn med öppen nödskruv eller tvinga ned den. Tvinga funkar, köra med motor vet jag inte.

Screenshot_20250726_131531_Chrome.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då vet jag vad du bytt, motor och pump.

Verkar stämma enligt de nummer som finns angivna som referens till din motor.

Nej du kan inte köra ner med den manuella sänkningsventilen öppen, den är endast avsedd för manuell säkning och öppnar en by-pass kanal.

Sänk ner motorn manuellt så långt det går och se vad som händer när du försöker köra upp resp. ner.

Men stäng den manuella ventilen först.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade motorn i uppfällt läge och släppte manuella skruven för att sänka, den sjönk så fint ner till trimläge där stanna den fortsatte att skruva ut skruven och höll emot med mejseln. Fick gunga till på motorn några gånger så tvärsläppte den lyckades hålla kvar skruven så det kom ut lite olja och motorn i default läge, stängde skruven. Körde upp motorn på nytt och sedan ner, stannar precis där trimläget ska ta över men nu han jag inte med att hålla kvar skruven utan den for iväg av trycket och oljan spruta ut det mesta av den.

Bestämde mig då för att försöka tömma ut resten så man kan börja om igen, lyfte motorn upp och ner några ggr så det kom ut mer olja sedan tog jag en däcksventill och satte på den man fyller på luft i bildäck med. Passade perfekt i påfyllningshålet och blåste ut resterande olja tills det bara kommer luft och oljedimma. Ska åka till Motonet och köpa en flaska Quicksilver olja 1l, hur mycket ska det vara i trim/tilt?

//Janne

image.png.5af62ddd88937487fab6b04e60ff8b0b.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ingen volym angiven för PTT i varken verkstadshandbok eller Service Training Notebook.

Köp 2 så räcker det nog...

Varje flaska är 1 qt (0.94 L)

Gör nu som man skall från början om den varit helt tom på olja.

Manuell sänkningsskruv åtdragen.

Motorn nere i bottenläge.

Fyll på olja tills det når hålet.

Kör med PTT uppåt tills den inte kommer längre.

Fyll på mer olja.

Kör ner PTT.

Kör uppåt igen.

Lufta...

O.s.v.

Fråga 1:

Stannar pumpmotorn när du kommer till trimläge från tiltläge?

Fråga 2: 

Om den inte stannar, hur låter det då?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska det vara så att det är en glipa på 1 'a 2mm på mitten mellan skruvhål i hörnen. Jag skulle föredra att det vore plant.

20250730_202212.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är helt normalt, annars blir det inte 100% tätt när det är monterat och åtdraget till rätt moment.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag rev jag isär trimkolvarna och sedan så gick jag in och jämförde med sprängskissen i verkstadshandboken och såg då en O-ring som jag inte sett som tydligen skall ligga i tuben för trimkolven. Ska det ligga en O-ring i var tub eller bara i Port? hittade lite andra småsaker men dem är utreda och klara.

812355882_O-ringtrim.thumb.png.6af504f91a80216b1c311e022d47c650.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...