Gå till innehåll
lördag 26 juli 2025
MonteCarlo30

Crusader 454 startar inte

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har en Monte Carlo Offshorer 30 med dubbla bensinmotorer (Crusader 454). Den ena motorn startar utan problem, men den andra vägrar gå igång. När jag försöker starta den hörs bara ett klickande/knäppande ljud – motorn tänder aldrig.

Ljudet i videon kommer från startförsöken med den trasiga motorn. I slutet av videon hörs den fungerande motorn, som startar direkt och går fint.

Är det någon som har en idé om vad felet kan vara? Eller kanske någon som har möjlighet att komma och titta/laga den i centrala Stockholm inom kort?

Vänliga hälsningar,
Jonatan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har du en multimeter kan du mäta spänningen på startreläts (slavrelä) inkommande och sedan vrida till startläge, då mäter du på andra polen (utgången), notera skillnad i spänning.

Kolla alla jordkablar så de sitter fast och är fria från oxid.

Kolla även alla pluskablar och deras anslutningspunkter.

Har du en tjuvstartskontakt kan du testa om startmotorn fungerar eller det är solenoiden som är defekt eller ev. hela startmotorn.

Annars får du ringa runt till de båtmotorverkstäder som finns i centrala Stockholm och höra när de har tid att hjälpa dig.

Mvh

Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan skrev MonteCarlo30:

När jag försöker starta den hörs bara ett klickande/knäppande ljud – motorn tänder aldrig

Drar inte startmotorn runt motorn brukar det handla om att man har dåligt batteri eller spänningsfall på vägen. Mät och kolla.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra tips! Jag har kollat batteriet och det fungerar som de ska.

Jag har inte testat solenoiden så ska testa tipset med att tjuvkoppla den.

Har du en tjuvstartskontakt kan du testa om startmotorn fungerar eller det är solenoiden som är defekt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...