Gå till innehåll
tisdag 30 september 2025
linushj

Problem med AQ145

Rekommendera Poster

Njaä.... mellanväggen håller på att tunnas ut rejält i mitten ser det ut som. Men den kanske håller några år till, men jag skulle inte chansa när ändå skiten är bortmonterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för återkoppling.

Jag lämnade in mitt motorblock och topp till en motorfirma för att i första hand få ett kostnadsförslag och sen  borrning och renovering av topp. Blocket dömdes snabbt ut, reporna i cylindern var väldigt djupa, osäkert om de hade försvunnit. Av en händelse hade firman ett b230 block, nyrenoverat ihop med en renoverad topp. Jag slog till på detta kit och förberede mig på diverse problem som skulle kunna uppkomma.

 

Det enda som egentligen inte passat är vattenpumpen. Det löstes med hjälp av vinkelslip, fil och igensvetsning av ett hål. Kostnad: 419kr för pump och 200 för svetsning. 

 

Idag startade jag upp den, och efter typ 10 sekunders malande på starten gick den igång så fint. Bra oljetryck och inget uppenbart läckage.

Nu ska den "bara" i båten igen.

 

Det finns säkert bättre och mer "rätt" lösningar, men jag tror att min fejk-aq145 kan funka bra för mig. 

Jag vet åtminstone att hela bottendelen och toppen är i nyskick. 

Har även passat på att byta strutlager och knutkorslager i drevet.  

Bild på bastarden kommer inom kort.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: 

Kortvarig lycka visade det sig.

Söndagen var vigd för att göra en varmkörning, kolla tändning och se så att allt var tätt.

Startade fint som vanligt (för andra gången alltså), lät den stå på tomgång någon minut för att därefter varva till lite grann.

Poff sa det så sprutade det olja från oljekylaren, i princip över allt, taket, cyklar och golv fick sig en dusch. 

När jag skruvade av oljekylaren från gamla motorn så såg jag att en extra tjock O-ring monterats, utöver orginal som ligger i ett spår.  Tänkte inte mer på det utan monterade den igen på nya blocket på samma sätt. Det kändes faktiskt inte helt rätt och grämer mig över att jag inte beställde en packningssats för 42 kr. O-ringen som ska täta mot blocket känns lite slapp och tunn.(den i spåret). aluminiumhuset "bottnar" väldigt snabbt mot blocket. 

Som extra krydda visar det sig att oljan i motorn innehåller vatten... Detta efter ca 2 min körning totalt. Väldigt tråkig upptäckt.

 

Arbetsteorin är att oljekylarens gavlar, som också har gamla o-ringar läcker och blandar vatten och olja. Möjligt att jag inte drog åt genomgående skruven ordentligt.  Lite googlande stödjer teorin, men jag kan ha fel. 

99% säker på att det inte är glykolvatten, utan "sjövatten" från tillfälliga vattenbaljan.

Öppnade även kranen på avgaslimpan och där kom det ut, utöver vatten såklart även lite lite majonäsolja. 

 

Lägger med en bild på den otroligt dåliga montering av fel O-ring. 

Vad tror ni om teorin att vatten kan blandas med oljan i kylaren via dåliga O-ringar? 

 

Fortsättning följer.

 

olja.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering.

Oljekylaren renoverad med ny packningssats. Konstaterade också att det finns stora möjligheter att montera något fel. 2 kopparrör skall mer eller mindre vridas in i gavlarna på kylaren, samtidigt som allt ska träs över den långa oljefilterskruven. Troligtvis hade jag inte dragit åt alla skruvar första gången. 

2 oljebyten senare verkar allt fungera. Motorn har varmkörts i garaget utan att mer vatten kommit i. 

Idag lyftes den in i båten, gick smidigt med hemmagjord kran.

Återstår diverse kablar samt drev. Hoppas på provkörning nästa helg. 

20250921_163332.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provkört båten och efter lite mindre justeringar känns det riktigt bra.

Började dock lite sådär.  Precis innan jag lyfte i den i båten bytte jag till ett brytarlöst system. Provstartade bara snabbt och konstaterade att det funkade.

Så var dock inte fallet igår. När jag skulle ställa tändningen så misstände den brutalt över 3000 varv. Varvräknaren betedde sig också väldigt märkligt. Monterade då den medföljande dioden på signalkabeln till Varvräknaren, utan någon skillnad.

Klurade lite på saken och förstod att fördelaren ska jorda i motorblocket. Jag hade ju dock målat så fint med 4 lager färg runt fördelarhålet. Drog en temporär jordkabel från en jordpunkt på blocket och till en skruv på fördelaren, problemet borta. Ställde tändning och skruvade lite på förgasare och tog en kortare provtur.

Ingen vatten I oljan, temp låg bra och oljetryck ok.

Tog upp båten igen och ställde in i garaget. Finlir med förgasarna får vänta tills i vår. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...