Gå till innehåll
torsdag 28 augusti 2025

Rekommendera Poster

Hej,

Efter ide från @di98mase testar jag att starta upp en tråd om Finnmaster T8.

Tanken är att samla lite tips och frågor gällande modellen, eller bara dela med sig av erfarenheter/upplevelser.

Vi har haft vår T8 sedan slutet av april och har nyttjat den flitigt, håller till i Öresund så det blir många turer till de danska hamnarna.

Är mycket nöjda hitintills men har funderat på om någon har en lösning på att få till det så man kan gå mellan badplattformarna? Tycker det är en stor brist att man måste ta ett jättekliv eller gå in i båten för att röra sig mellan dessa, blir ännu svårare när man har vattenskidbåge som i vårt fall.

Hoppas här finns några som är intresserade av modellen och kan göra tråden levande.

Med vänlig hälsning

Martin Persson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ. Riktigt fin båt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samlade erfarenheter av T8 (2 säsonger)

Tack @Marty för att du startade denna tråd! Superkul o prata med andra T-ägare i forumet:).

Bakgrund.

Vi är en familj på 4 som inte har någon bakgrund inom båtliv annat än att jag seglat en del och gått seglarskola. För några år sedan hyrde vi in oss på en katamaran i Kroatien och "seglade" en vecka. Vi hade en fantastisk vecka men det var ingen tvekan om att vi inte skulle bli seglare. Skulle det vara båt så skulle det vara nått enklare dvs motorbåt. Till saken hör att vi gick för motor nästan 70% av tiden så det där med segling blev inte en så stor grej. Så, tillbaka i Sverige igen så återkom hela tiden tankar på en båt. Vi bor i Jönköping och har således Vättern som vårt vatten. Många tycker inte Vättern är nått vidare men för oss duger det gott o väl. Efter att ha stått i båtplats-kö några år fick vi tillslut en tillfällig plats i Hjo förra året och allt ställdes på sin spets, ska vi ta platsen måste vi ju köpa en båt.

Sagt o gjort, ett besök på kusten och efter lite rådgivning blev det en ny T8.Kravlistan var:

utrymme för umgänge och badturer, bryggsegla och möjlighet att sova någon eller några nätter för oss fyra (2 vuxna o 2 tonåringar).

Första året i Hjo var en skräckblandad upplevelse. Allt från, "vad har vi gjort" till "YOLO" och en otrolig kick när man parkerat vid bryggan några gånger eller när jag själv kunde dra upp båten med egen bil och endast med hjälp och råd från en supertrevlig hamnkapten i Hjo. Sen kom alla bestyr kring tvätt, förvaring osv. Men en lyckad säsong är avklarad och i år har vi sjösatt själva och fått en ny båtplats i Jönköping som givetvis gör det enklare att komma till båten. Några tankar om båtliv och båten:

Om båtliv

• Är man inte född in i en båtfamilj är tröskeln jättehög att bli båtmänniska som äldre. Båtbranschen/klubbarna borde införa något faddersystem i klubben så man kan få rådgivning och hjälp med sin båt det skulle underlätta för många
  • Service och förvaring av båtar verkar vara ett lotteri, säkert lättare på kusten än i inlandet men här finns mycket att önska.

Om T8

Eftersom jag inte har så mycket annat att jämföra med än nån mindre hyrd styrpulpet så måste jag ändå säga att vi är jättenöjda med båten. Vi fick precis en båt som passar oss. Lite trång när många rör sig fram och tillbaka i sittbrunnen men oftast hänger man ju på sitt ställe och det funkar hur bra som helst. Storleksmässigt passar den oss fyra bra men lyxigast är det ju när jag och min fru är på båten själva, då är det generöst med plats. Kvaliteten på allt har hittills imponerat.

.

Några negativa observationer:

•  Kapellet - Jag gillar inte hur man byggt kapellet, det är lite av ett lotteri varje gång det ska upp eller ner. Har jobbat med "steg för steg"-process men det slutar oftast med  "byrålådeeffekt" när bågarna låser sig och jag har också skurit mig på något flera gånger när jag "meckat" med bågarna vid upp-, nedfällning. Detta känns inte så premium. 
  •  Kapellet - Jag gillar inte att kapellets främre del måste fästas i fönsterkarmen för att hålla bågarna på plats. Jag tycker båten blir ful och jag tycker framrutorna påverkar sikten negativt.
  • Badbrygga -  instämmer med @Marty att det krävs lite av dig om du vill röra dig mellan badplattformarna. Det blir lätt ett kliv i soffan med blöta fötter.

Några positiva observationer:

• Kapellet - Jag har löst problemet med framrutorna  genom att montera en "knapp" på insidan av fönsterkarmen där jag helt enkelt fäster en lina mellan kapellets främre båge och knappen. På så sätt kan jag rulla upp alla tre "fönster" och får fri sikt och taken helt uppfält.. Har funderat på att tillverka något mer genuint tex en nylonrem eller så men det duger fint som det är.
  • Fören - Vi har köpt 2 luftmadrasser och en batteridriven pump (ryobi)  som vi använder för att snabbt blåsa upp madrasserna med, de är perfekta att ligga på ute på fören och det gungar underbart. Fören är ju enormt stor och jättefin att ligga på:).
  • Storleken - Det är något otroligt skönt att kunna sjösätta och ta upp båten med egen bil samt att kunna transportera den och hantera den själv. Inga kranar, specialfrakt osv osv. Otroligt skön känsla av oberoende tycker jag. För oss som seglar i Vättern behöver man en större båt när det blåser upp, tro mig det blir snabbt obehaglig sjö där ute.
  • Båten -  Man blir alltid lika glad när man ser båten och kör den. 

Kvar att "lösa"

• Lådor - Hitta en eller flera genomskinliga lådor som passar under spisen där man kan förvara saker och enkelt plocka lådan ut o in ur "köksskåpet"
  • Ett dörrstopp - skåpsdörren till "köksskåpet" skulle jag vilja kunna ställa upp, nu smäller det alltid igen direkt vilket är lite småirriterande om man plockar in och ur saker.

Vad är remmarna till för som är fastsydda på ovansidan av kapellet, någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har lite annan resa med båtar då detta är femte i ordningen där storleken succesivt ökat vid varje byte. Tycker T8:an är perfekt för oss just nu, vi är dock bara tre i familjen och grabben som är 16 följer inte med ut alla gånger :).

Vi håller till i Öresund och även här kan det snabbt blåsa upp och bli rätt stökigt men det har hitintills gått väldigt fint ändå, det är ju en rätt tung båt.

@di98mase vad drar du med för bil? Har en kompis som ska hjälpa mig med sin fyrhjulsdrivna pickup men hade varit bra om det hade gått att dra upp den själv, har idag en bakhjulsdriven BMW 330e och jag är nog rätt tveksam till att jag får grepp nog.

Nu efter snart en säsong har jag landat i följande punkter som jag ska fundera på vinter:

• Någon form av lösning för att få en plattform eller liknande mellan badplattformarna, tänker att jag borde kunna nyttja vattenskidbågen då dess stativ går ner i motorbrunnen.
  • Dämpning på skåpsluckan under pentryt, instämmer i att det är irriterande när den smäller tillbaka.
  • Bättre ordning i skåpet under pentryt, har idag några mindre förvaringslådor men så fort något hamnar innanför är det besvärligt att få tag i. Skåpet är ju väldigt djupt.
  • Hade velat ha ett alternativt bord som är mindre men får ju inte loss det gamla så det kanske stannar vid en önskan, har visserligen mer accepterat storleken på det befintliga men när man är många i båten tycker jag det blir lite lätt irriterande.

Remmarna på kapellet har jag också funderat på och ännu inte kommit på vad de är till för, dock tycker jag de är bra att fästa bakre kapelldelen i när jag bara viker upp den och det blåser lite så den hela tiden trillar ner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller transport av båten mm så finns det massor att berätta och jag har använt allt från sunt förnuft, chatGPt till snacka med ”alla som verkar veta nått” och detta är nuläget:

Jag drar båten med en Tesla m3 Long Range dvs 4 hjulsdrift. Trailern är en obromsad TK trailer med dubbla hjul ett sk. efterfordon. Släpet väger 600kg och det skulle gå med en storlek mindre sa båtfirman men denna är lite mer rätt för T8 tyckte de och jag tycker det var klokt resonerat.

Det är otroligt behagligt att dra med elbil, märks knappt när man drar upp båten på rampen. När vi sjösatte i höstas hade jag med dottern och frun i bilen och det gick geswint. MEN i Hjo är det en snäll ramp och vägen till förvaring va ganska plan. I höst ska jag köra båten i lite längre upp-, och nerförsbackar vilket gör mig lite mer spänd. Bilen får dra 1000kg på släp och det är ju klart tveksamt om Tesla skulle gilla vad jag gör:).

Lagligt är det så länge vikten på efterfordonet inte överstiger bruttovikten på dragbilen (2300kg i mitt fall). Jag uppskattar att fulltankad båt och trailer väger ca 2800-3000kg så min kombination är olaglig. Å andra sidan kan jag ta vilken EPA som helst och dra den lagligt eftersom det inte finns nån övre gräns på vikten för traktorer. Så mot bakgrund av detta åberopar jag sunt förnuft och försiktighet.

(Vi får väl se om nån månad hur det gick😊)

Din BMW är ju bakhjulsdriven vilket jag tror är det viktigaste, sedan beror det nog på hur brant ramp du har och underlaget vid rampen. Jag gissar att du har 4 hjul på trailern @Marty?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ännu inte köpt upptagningsvagn men tänker mig en 4-hjulig Fogelsta som det ser ut nu.

Lutar åt att jag testar dra upp den själv, skulle det inte fungera så är det ju inte värre än att man får böja om med annan dragbil.

Ja vikten på ekipaget är ju lite problematisk men förhoppningsvis är det inga längre sträckor som jag ska (beror lite på var jag får tag i service) så det bör vara lugnt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte direkt kopplat till T8 men kvällsturen i Öresund bjöd på en härlig show med massa tonfisk, fantastisk upplevelse som jag kan rekommendera om tillfälle ges.

Tonfisk.thumb.PNG.c9b48003ddfdb0e3b79de81bc1246819.PNG

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Marty Hittade du nån lösning på att koppla ihop badbryggorna på nåt sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej inte än, det får bli en uppgift under vintern. Jag har vattenskidbåge så jag tänker att det kanske kan gå att använda den som stöd men har inte undersökt så noga, vill ju inte att det påverkar hur mycket jag kan tilta upp motorn.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Parkera i sand!?

I helgen gjorde vi en tur en bit norrut i Vättern. På en plats nära ett stort sandtag finns en lång och fin sandstrand och fantastisk natur. På stranden fanns två båtar mer eller mindre uppkörda på stranden. En av båtarna var, till min glädje, en T6. Jag tyckte det såg så läckert ut när båtfolket låg på stranden o solade med båten parkerad mer eller mindre på stranden (tyvärr tog jag ingen bild på T6 ser jag nu, bara en annan större styrpulpet)

Nu undrar jag om någon har provat att parkera nära eller på stranden med ankaret i samt motorn tiltad? (Jag uppfattade det som att T6an låg i  vattnet trots allt men att det var knädjupt för ägaren gick runt och tvättade båten.)

Hur påverkar det bogpropellern att ev. omges av sand? 

IMG_6419.jpeg

IMG_6418.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Marty:

Nej inte än, det får bli en uppgift under vintern. Jag har vattenskidbåge så jag tänker att det kanske kan gå att använda den som stöd men har inte undersökt så noga, vill ju inte att det påverkar hur mycket jag kan tilta upp motorn.

Nej precis det behöver vara en smal bro eller uppfällbar.

Är det kanske någon annan i tråden som hittat en lösning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett par andra frågor (jag är nybliven T8 ägare :-). Jag vill montera en peke i fören.

1.

Nån som gjort det och/eller har koll på nån modell som passar?

2.

Kan man få bort innerväggen så att man kommer åt och kan sätta genomgående bultar/skruvar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Laban75 har egentligen inget bra svar på din frågor men hittade en bild där någon monterat peke, se nedan. Kan ha fel men ser det inte ut som att de fäst den via ankarboxen?

Peke.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...