Mercury_44XS 398 Postad 12 September (redigerade) 1 timme sedan skrev TubiFast: Ang. antiventilationsplattans höjd i förhållande till båten så vet jag inte, då båten ligger i sjön. Du får nog ta upp båten och lyfta av motorn från akterspegeln om du skall installera hydralstyrning, för stången A skall ju igenom tiltröret på motorn och då kan du ju kontrollera monteringshöjden på motorn. Här ett korrekt sätt att kontrollera monteringshöjden: Här ligger antiventilationsplattan ca 1/2" (12,7 mm) under båtbotten. De flesta båtar med någorlunda V-botten klarar 1" (25,4 mm) över botten med aluminiumpropeller utan problem. Japanska utombordare brukar ha 18,5 mm c/c mellan de övre bulthålen medan de nedre är ett enda långt slitsat hål. Kan du öka monteringshöjden så vinner du utrymme åt sidorna i motorbrunnen men du får även bättre styregenskaper (lättare att styra) samt minskar det hydrodynamiska motståndet vilket gör att motorns belastning minskar. Nedan en länk till monteringsanvisningen för den hydraulstyrning du länkat tilltidigare: https://www.moory.se/wp-content/uploads/Installation-Instruction-book-extended-07-2020.pdf?_gl=1*58ssfu*_up*MQ..*_ga*ODcyMDA4MDMxLjE3NTc2OTY3MzI.*_ga_H5HZXBFMDE*czE3NTc2OTY3MzIkbzEkZzAkdDE3NTc2OTY3MzIkajYwJGwwJGg4NzQwMDIyNDM. Ta en funderare på att gå upp en storlek, det skiljer ju bara 500 kr, du får lite mer marginal och ibland kan det vara bra att välja en storlek större. Här på MG finns några inlägg om de som har 150 hk och köpt hydraulstyrning för max 150 hk men tycker att det går trögt att styra ibland. //Pär Redigerad 12 September av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 23 Postad 12 September (redigerade) 4 timmar sedan skrev TubiFast: Hur mycket Paint remover gick det åt och hur lång tid tog det? Jag hade som sagt 7 lager färg, fick lägga på 3 gånger och skrapa, gick åt 1,5 burk. Av dina bilder att döma räcker en gång/en burk gott o väl, det ser spontant ut att du kan få bort mycket av det bara med högtryckstvätt. Låg under båten varje kväll i en vecka, jag fick pensla på typ en kvadrat, vänta 10-20 min, sen skrapa. Gjorde missen i början att lägga på för stor yta, när lösningsmedlet torkat är man tillbaka på ruta ett. Redigerad 12 September av Isakare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TubiFast 1 Postad fredag kl 20:04 2025-09-12 vid 19:43 skrev Mercury_44XS: Du får nog ta upp båten och lyfta av motorn från akterspegeln om du skall installera hydralstyrning, för stången A skall ju igenom tiltröret på motorn och då kan du ju kontrollera monteringshöjden på motorn. Här ett korrekt sätt att kontrollera monteringshöjden: Här ligger antiventilationsplattan ca 1/2" (12,7 mm) under båtbotten. De flesta båtar med någorlunda V-botten klarar 1" (25,4 mm) över botten med aluminiumpropeller utan problem. Japanska utombordare brukar ha 18,5 mm c/c mellan de övre bulthålen medan de nedre är ett enda långt slitsat hål. Kan du öka monteringshöjden så vinner du utrymme åt sidorna i motorbrunnen men du får även bättre styregenskaper (lättare att styra) samt minskar det hydrodynamiska motståndet vilket gör att motorns belastning minskar. Nedan en länk till monteringsanvisningen för den hydraulstyrning du länkat tilltidigare: https://www.moory.se/wp-content/uploads/Installation-Instruction-book-extended-07-2020.pdf?_gl=1*58ssfu*_up*MQ..*_ga*ODcyMDA4MDMxLjE3NTc2OTY3MzI.*_ga_H5HZXBFMDE*czE3NTc2OTY3MzIkbzEkZzAkdDE3NTc2OTY3MzIkajYwJGwwJGg4NzQwMDIyNDM. Ta en funderare på att gå upp en storlek, det skiljer ju bara 500 kr, du får lite mer marginal och ibland kan det vara bra att välja en storlek större. Här på MG finns några inlägg om de som har 150 hk och köpt hydraulstyrning för max 150 hk men tycker att det går trögt att styra ibland. //Pär Motorn har jag inte direkt någon möjlighet att ta av, då jag inte har någon maskin till det. Allt med det här båtprojektet kommer inte att bli optimalt, utan jag får göra vad jag kan med de resurser jag har för att få den att fungera. Jag beställde och fick hem hydraulstyrningspaketet (90 hk) för en tid sedan och kommer att installera det nästa år. Av en händelse har jag redan gjort en öppning i ena sidan av motorbrunnen för att "cylinderstaven" ska kunna röra sig i sidled, och den händelsen var nu för att komma åt minuspolen på batteriet som sitter därunder, så illa placerat och oåtkomligt att man nästan hade velat ha ett raketgevär och spränga båten i luften. Jag hade nämligen en tid att passa imorse, eftersom jag igår fick en vinterförvaringsplats till båten, och ett krav var att batteriet hade tagit ut - med all rätt - vilket jag ändå hade tänkt göra. Alltså blir det inga problem att få i stången i tiltröret med motorn på plats - tror jag. Sedan tänkte jag att termoplast kanske kunde vara en idé, att göra något liknande med sådan som du har beskrivit ovan för att fixa den utsågade öppningen i motorbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser