Gå till innehåll
tisdag 27 januari 2026
maxtakman21

Wellcraft 2600 Martinique

Rekommendera Poster

Hej,

Vill höra alla åsikter som finns om Wellcraft i allmänhet men även om någon har erfarenhet av just en 2600 Martinique.

Finns det något man ska akta sig för och titta extra noggrant på vid köp av en sådan?

Även om det är något man ska titta extra noga på när det sitter en Volvo Penta 5.7 GS i aktern.

Tacksam för alla svar även dom som skjuter ner mina drömmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det enda råd jag kan ge dig är gällande drivlinan, d.v.s. motor och drev.

Viktigt att det finns dokumentation på service och reparationer som utförts genom åren.

Dra upp oljestickan och kolla oljenivå samt hur oljan ser ut till färgen.

Är det snyggt och städat i motorrummet eller ser där ut som 3:e världskriget.

Kolla så att inga läckage förekommer och luktar det olja eller bensin, tacka nej till affär.

Kolla om motorn är utbytt och vad de har satt i isf.

Kolla motorns typskylt och om det finns någon sådan på motorblocket.

Jag vet inte var VP sätter sina typskyltar men Mercruiser har på plastlocket över flamdämparen och en på motorblocket strax ovanför startmotorn på SB sidan.

Har motorn slutet kylsystem eller är den sjövattenkyld och har den gått i saltvatten med sjövattenkylning så kan det förkomma invändig rost i motor och avgaslimpor.

VP 5.7 GSi har 2-ports TBI (Throttle Body Injection) som egentligen är en elektronisk förgasare men brukar fungera bra om man sköter service.

Kolla detaljer på motorn som t.ex. fördelare, tändkablar om det är original, eftermarknad eller om det är Kina-kopior och det sistnämnda skall undvikas så där finns rejäl prutmån isf.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...