gudden 2 Postad 16 Juli Hej jag har en XO 250 aluminium båt och tycker att anoden har eroderat ganska mycket nu. Är det någon som vet vilken anod som ska köpas till just den båten? Med vänlig hälsning, Gustaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 215 Postad 16 Juli (redigerade) Hej Hittade en instruktionsbok men hittade inget om någon anod, det enda som står i (det pyttelilla) avsnittet om underhåll (sid. 30) är att man skall kontakta sin närmsta återförsäljare. Jaha, vilken utmärkt info... https://seacastle.se/wp-content/uploads/2016/11/XO-250-User-Manual_ENG_2015.pdf Då får du kontakta Seacastle som tydligen är den enda ÅF i Sverige: https://seacastle.se/varvet/ Finns kontaktinfo längst ner på sidan smat en separat flik. Var ligger du, är det saltvatten, bräckvatten eller insjö? Det är ju ifs bra att anoden äts upp men det kan ju finnas alternativa material i anoden beroende på vattenförhållanden. Har man fel material i anoden kan den ätas upp för snabbt eller inte alls. Har du motorn nerfälld nu du ligger förtöjd vid din hamnplats kan detta påverka din anod på båten. Har du rostfri stålpropeller kan detta påverka. Även dina grannbåtar kan påverka. Mvh Pär Redigerad 16 Juli av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gudden 2 Postad 16 Juli Hej Per och tack för svar jag har kollat i instruktionsboken och den vara inte till så stor hjälp. Båten ligger i Östersjön och jag tiltar upp motorn. Tyvärr går den inte helt upp så en liten del är kvar i vattnet. Jag får kolla med Seacastle och höra om de vet vilken anod det är mvh Gustaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 215 Postad 16 Juli (redigerade) När du tar upp båten till hösten så kollar du motorns monteringshöjd så den inte sitter för djupt. Sitter den för djupt så går inte hela växelhuset ovan vatten när man tiltar upp. Tyvärr allt för många utombordare som är felaktigt monterade och sticker för djupt under båtens botten. Figur 8–7 används endast på arbetsbåtar eller deplacementbåtar där max dragkraft behövs. Figur 8–8 är nollpunkt och används i farter upp till 25–30 knop och aluminiumpropeller. Figur 8–9 är hissning 1–3" och farter upp till ca 45–50 knop och rostfri stålpropeller. Figur 8–10 är 4" hissning eller mer, kräver semi-ytskärande propeller. En liten hänvisning om hur motorn skall sitta monterad, ju högre fart desto högre montering. Rätt monteringshöjd= Mindre motstånd genom vattnet och mindre onödigt vattensprut som mycket lättare att styra i högre farter. //Pär Redigerad 16 Juli av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gudden 2 Postad 17 Juli Tack igen, jag kommer definitivt kolla på det. Motorn är på 300 hk med stålpropeller och jag får bäst bränsleekonomi när jag ligger på 34 knop. Men då ska det vara hyfsat lugnt väder. Oavsett ska ja kolla på det för jag skulle gärna kunna hissa upp motorn helt ur vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser