Gå till innehåll
lördag 02 augusti 2025
gudden

Anod till XO 250

Rekommendera Poster

Hej jag har en XO 250 aluminium båt och tycker att anoden har eroderat ganska mycket nu. Är det någon som vet vilken anod som ska köpas till just den båten? 
Med vänlig hälsning, 

Gustaf 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

 

Hittade en instruktionsbok men hittade inget om någon anod, det enda som står i (det pyttelilla) avsnittet om underhåll (sid. 30) är att man skall kontakta sin närmsta återförsäljare.

Jaha, vilken utmärkt info...

 

https://seacastle.se/wp-content/uploads/2016/11/XO-250-User-Manual_ENG_2015.pdf

 

Då får du kontakta Seacastle som tydligen är den enda ÅF i Sverige:

 

https://seacastle.se/varvet/

 

Finns kontaktinfo längst ner på sidan smat en separat flik.

 

Var ligger du, är det saltvatten, bräckvatten eller insjö?

Det är ju ifs bra att anoden äts upp men det kan ju finnas alternativa material i anoden beroende på vattenförhållanden. Har man fel material i anoden kan den ätas upp för snabbt eller inte alls.

Har du motorn nerfälld nu du ligger förtöjd vid din hamnplats kan detta påverka din anod på båten. Har du rostfri stålpropeller kan detta påverka.

Även dina grannbåtar kan påverka.

 

Mvh

Pär

 

 

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Per och tack för svar

jag har kollat i instruktionsboken och den vara inte till så stor hjälp. Båten ligger i Östersjön och jag tiltar upp motorn. Tyvärr går den inte helt upp så en liten del är kvar i vattnet. 
 

Jag får kolla med Seacastle och höra om de vet vilken anod det är

mvh

Gustaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När du tar upp båten till hösten så kollar du motorns monteringshöjd så den inte sitter för djupt.

Sitter den för djupt så går inte hela växelhuset ovan vatten när man tiltar upp.

Tyvärr allt för många utombordare som är felaktigt monterade och sticker för djupt under båtens botten.

 

1998088939_Skrmavbild2025-05-30kl_19_50_05.png.bef81083412c758349c9a00f42056083.png

 

Figur 8–7 används endast på arbetsbåtar eller deplacementbåtar där max dragkraft behövs.

Figur 8–8 är nollpunkt och används i farter upp till 25–30 knop och aluminiumpropeller.

Figur 8–9 är hissning 1–3" och farter upp till ca 45–50 knop och rostfri stålpropeller.

Figur 8–10 är 4" hissning eller mer, kräver semi-ytskärande propeller.

 

En liten hänvisning om hur motorn skall sitta monterad, ju högre fart desto högre montering.

Rätt monteringshöjd= Mindre motstånd genom vattnet och mindre onödigt vattensprut som mycket lättare att styra i högre farter.

 

//Pär

 

 

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen, jag kommer definitivt kolla på det. Motorn är på 300 hk med stålpropeller och jag får bäst bränsleekonomi när jag ligger på 34 knop. Men då ska det vara hyfsat lugnt väder. Oavsett ska ja kolla på det för jag skulle gärna kunna hissa upp motorn helt ur vattnet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...