lillankan 1 Postad 15 Juli Hej! Köpte en segelbåt sent förra säsongen och har seglat runt med henne hela sommaren än så länge utan problem som jag inte kunnat lösa på egen hand. Dock märker jag att motorn, ibland när man lägger i backen, inte riktigt ”tar i” utan varvar tomt tills det i princip säger ka-tjunk och backen drar igång. Detta har i princip endast hänt när man ska lägga till, vilket varit en smula stressigt ibland. Det händer absolut inte varje gång, men kanske var femte-tionde gång jag lägger i backen och speciellt när jag försöker dra i lite högre varvtal. Motorn är en MD11C som förra ägaren hade inne på renovering vintern 23-24 för en nota på ca 65000kr, så jag tvivlar på att det är den som krånglar. Däremot undrar jag om det är backslaget som spökar. Vi har inget S-drev utan en rak axel med blackjack. Det tåls att säga att när vi testkörde båten släppte klämkopplingen runt axeln vilket säljaren (ett varv) fixade åt oss. Vi har inte haft problem med detta sen dess. Någon som har en bra idé? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 408 Postad 16 Juli Hej De flesta MD11C såldes väl med MS backslag eller MS2 backslag och båda dessa har konkoppling mellan fram och back som kan slira lite om man har fel olja. Vad har du för olja i backslaget? MS och MS2 skall ha helt vanlig motorolja 15W/40 mineralolja och API klassning SG/CD till SL/CF–4 Finns vissa versioner av MS2 som skall ha 75W/90 och den skall vara syntetisk. Kolla vilket utförande du har på backslaget. Går backen i lättare om du kopplar loss reglagekabeln och växlar för hand? Glapp i reglage? Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser