MrTurbo 3 Postad söndag kl 16:37 Hej! Min nyinköpta båt har lite glapp i ratten, inte sjukt mycket men märkbart finns det möjligheter till justering någonstans? Finner inget vid första anblick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 145 Postad söndag kl 19:51 Var glappar det? Mellan kuggstången och pinjongen eller är det vajerns infästning i kuggstången eller rattnavet? Googla på "Teleflex Rack and pinion steering adjustment", finns kanske nån film på Youtube. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrTurbo 3 Postad onsdag kl 19:48 2025-07-13 vid 21:51 skrev Mercury_44XS: Var glappar det? Mellan kuggstången och pinjongen eller är det vajerns infästning i kuggstången eller rattnavet? Googla på "Teleflex Rack and pinion steering adjustment", finns kanske nån film på Youtube. //Pär Känns som det glappar i det som är på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 145 Postad onsdag kl 19:58 3 minuter sedan skrev MrTurbo: Känns som det glappar i det som är på bilden. Alltså mellan kuggstång och pinjong då. Är det mycket glapp? Egentligen bör man skruva isär kuggstångsstyrningen och visuellt kolla om det är slitet. Alternativet är att köra säsongen ut om det inte glappar för mycket och sedan reparera eller byta styrning när båten är på land. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrTurbo 3 Postad torsdag kl 19:05 Jag tycker det är mycket. 😅 Snapchat-1887046951.mp4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 295 Postad torsdag kl 19:26 Heter båttypen verkligen Gayliner..? 🫢 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 145 Postad torsdag kl 19:38 En åttondels varv ca, är väl inte överdrivet mycket. Men är styrkabeln demonterad från drevet/styrservon och någon håller emot? Du kan ju demontera styrväxeln och smörja upp det lite samt kolla styrkabelns infästning i kuggstången. Kuggstången ligger ovanpå pinjongen och faller ner av egen tyngd men lite smörja kan inte skada. Googla på "Teleflex rack & pinion" //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 874 Postad torsdag kl 21:30 Hade samma styrning och en Bayliner samt samma fel med lite glapp. Jag misstänker att det sitter powersteering på din, den jobbar lite CP tycker jag. Du ska först med hjälp av kabeln aktivera den (servo), sen hjälper den att trycka drevet, så lite glapp kommer alltid att finnas. Detta gör att kuggarna blir dåliga med tiden. När jag sökte lite på amerikanska sidor så byter man kabeln en gång, sedan måste allt bytas pga undermålig produktion. Min lösning var att jag slet ut och ersatte allt med hydraulisk styrning. Finns kit att köpa (ville samtidigt få autopilot) som passar bult on. Tror att jag har någon tråd om detta här på forumet, bara att söka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrTurbo 3 Postad 19 timmar sedan 17 timmar sedan skrev Peter_K: Heter båttypen verkligen Gayliner..? 🫢 Som Fordägare vart så när båten har cheva-motor. 😶 Inget problem egentligen, bara lite annorlunda 🤷🏼♂️ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrTurbo 3 Postad 19 timmar sedan 15 timmar sedan skrev patrikflink: Hade samma styrning och en Bayliner samt samma fel med lite glapp. Jag misstänker att det sitter powersteering på din, den jobbar lite CP tycker jag. Du ska först med hjälp av kabeln aktivera den (servo), sen hjälper den att trycka drevet, så lite glapp kommer alltid att finnas. Detta gör att kuggarna blir dåliga med tiden. När jag sökte lite på amerikanska sidor så byter man kabeln en gång, sedan måste allt bytas pga undermålig produktion. Min lösning var att jag slet ut och ersatte allt med hydraulisk styrning. Finns kit att köpa (ville samtidigt få autopilot) som passar bult on. Tror att jag har någon tråd om detta här på forumet, bara att söka. Ska kika på det närmare i höst. Det är som du skriver någon hydraulisk konstruktion där bak. Helt klart användbart men lite störande. Länka gärna vilket kit du använder. 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 145 Postad 18 timmar sedan 15 minuter sedan skrev MrTurbo: Det är som du skriver någon hydraulisk konstruktion där bak. Det som du kallar "hydraulisk konstruktion" är "Power Steering" och är en hjälpservo som har ett visst glapp för att manövrera riktningsventilerna i servocylindern så att den styr på rätt håll. Därför skrev jag tidigare: 17 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Men är styrkabeln demonterad från drevet/styrservon och någon håller emot? Då får man bort det lilla glapp som är helt normalt när styrkabeln sitter monterad och när någon håller emot känner man endast ev. glapp i styrväxeln. Därför är det viktigt att styrkabeln är demonterad när man kollar ev. glapp i kuggstångsväxeln som även den har ett litet glapp som är normalt. Alltså helt glappfritt kan man inte få det med mekanisk styrning och power steering. Så kolla en gång till med styrkabeln demonterad från hjälpservon och styrarmen på drevet och någon måste hålla emot styrkabeländan. Känn hur mycket glapp det är mellan kuggstång och pinjong eller om det endast är rattnavet som glappar vilket inte är ovanligt. Vill man ha helt glappfritt får man göra som patrikflink gjort, demontera den mekaniska styrningen samt hjälpservon och ersätta detta med enbart hydraulisk styrning. Men då går man miste om hjälpservon som kan vara bra ibland och fler rattvarv än mekanisk styrning. Eller Comstedt har hydraulstyrning för Mercruiser Alpha One med servo som kostar 16 315 kr. Men man får fler rattvarv än med mekanisk styrning. En vanlig styrväxel klarar oftast max 235 hk så det rekommenderas inte. En ny kuggstångsstyrning pinjongdel ca 5000 kr + styrkabel med kuggstång ca 4500 kr beroende på längd. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser