MrTurbo 9 Postad 9 Juli Go kväll En liten fundering på kvällskvisten. Om man kör endast i sötvatten finns det fortfarande fördelar med ett slutet kylsystem? Och hur går man till väga för att bygga om, i detta fall en Mercruiser 5,7 med Alpa One II drev. Finns färdiga "kit"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 298 Postad 9 Juli Ja. Du kan köra med en högre arbetstemperatur på motorn vilket minskar slitaget och bränsleförbrukningen. Du får vatten som cirkulerar i motorn som blir mer syrefattigt vilket ger lägre korrosion i kylkanaler mm vilket ger längre livslängd på motorn. Till exempel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 216 Postad 10 Juli (redigerade) Alltid en fördel med slutet kylsystem på en båtmotor. Man har t.ex. alltid kylvätska med glykolblandat vatten som står i motorn och avgaslimpor om det är orignalsystem vilket minskar korrosion, det är bara avgasknäna som är sjövattenkylda. På en sjövattenkyld motor finns inget glykol och när man stänger av motorn tappar den sig själv till en viss gräns (blir aldrig hel tom) på kylvatten, mest i avgaslimpor och avgasknän men även vissa delar på motorblocket. Det ärtillgången på syre i luften som då gör att det korroderar (rostar om det är järn). Spelar inte så stor roll vad det är för vatten fast insjövatten och vatten i norra Östersjön är mindre agressivt än saltvatten. Går att bygga om till slutet system men är inte billigt om man köper nytt och det finns icke originalsystem som ligger på ca 35 000—40 000 kr för ett halvsystem där bara motorblocket har slutet system, avgaslimporoch knä har sjövattenkyning. Kan finnas begagnade original Mercruiser slutna kylsystem att köpa. Är man noga vid konservering v sjövattenkyld motor och tömmer hela systemet på sjövatten innan man körmed glykolblandnig i drevsäck, så minskar risken för koorosion och sönderfrysning under vinterförvaring. Skillnad i arbetstemperatur mellan sjövattenyld motor och motor med slutet system är inte så stor, sjövattenkyld brukar ligga på 160 F (70 C) och slutet system på 170 F (75 C) på äldre modeller. //Pär Redigerad 10 Juli av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isakare 22 Postad 12 Juli Man bör noga kolla hur motorn ser ut invändigt innan. Känner en som gjort det på en gammal motor, blev massa problem, värmeväxlaren satte igen flera gånger av rost flagor som fanns i kylsystemet. Men det kanske finns filter som löser den saken ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser