Gå till innehåll
onsdag 23 juli 2025
williamsparon

Yamaha f250 dog plötsligt

Rekommendera Poster

Hallå,

Hade ett litet äventyr på sjön idag. Bytte nyligen till en Yamaha F250 (2006) som efter lite strul med utbytta reläer startat och gått som den ska, i några veckor....

Idag var vi ute och hade inga indikationer på problem tills jag kände att den gick lite ojämnt varpå jag lättade på gasen vilket ledde till att den dog. Fick sedan igång den i någon sekund men inte mer än så. Med hjälp av sjöräddning och försäkringsbolagets bogser-partner är vi nu hemma. 

Så klurar lite på vad det kan vara och om någon stött på något liknande. Går som den ska -> Går ojämnt -> Dör när jag lättar på gasen.

Tacksam för svar och input. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det enda du kan göra själv är att byta bränslefilter (det vattenavskiljande bränslefilter som sitter på båten), rengöra bränslefiltret på motorn och byta tändstift samt kolla så att alla kablar, skarvstycken samt jordanslutningar sitter som de ska, är oskadda och utan "musgnag".

All annan felsökning görs via motorns OBD uttag och felsökningsverktyg som läser av ev. felkoder som finns lagrade i motorns styrenhet (ECU). Kan ju vara en sensor som är defekt och det kan man inte se för blotta ögat eller kontrollera utan specialverktyg/mätinstrument.

Mvh

Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minutes ago, Mercury_44XS said:

Hej

Det enda du kan göra själv är att byta bränslefilter (det vattenavskiljande bränslefilter som sitter på båten), rengöra bränslefiltret på motorn och byta tändstift samt kolla så att alla kablar, skarvstycken samt jordanslutningar sitter som de ska, är oskadda och utan "musgnag".

All annan felsökning görs via motorns OBD uttag och felsökningsverktyg som läser av ev. felkoder som finns lagrade i motorns styrenhet (ECU). Kan ju vara en sensor som är defekt och det kan man inte se för blotta ögat eller kontrollera utan specialverktyg/mätinstrument.

Mvh

Pär

Tack för svar! Då har jag lite att göra 🙂 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...