Anders89 10 Postad 9 Juli Hej alla Har inte haft drev innan med "reservoljehållare" . såg dock att där låg lite lite olja i vattnet runt båten så jag tog upp motorrummet och tittade och såg att det ser ut o va lite grön olja i bnehållaren. ( kan inte minnas att de va så innan) betyder det att den färgats grön pga vatten kommit in ? det har slutat o läcka runt båten nu iaf MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 168 Postad 9 Juli Hej Oljefilm på vattnet är oftast en varningssignal om att något läcker, slutar det efter ett tag och inte återkommer så kan man andas ut. Oljan skall vara lite blågrönaktig olja i växelhuset/drevet. Sjunker nivån i behållaren så bör man kontrollera drevet. Behållaren är inte en påfyllning utan en reserv om det skulle uppstå ett oljeläckage på drevet så man kan ta sig i land (förhoppningsvis). Kolla alltid nivån dagligen innan start och kolla motorns oljenivå, ingår i daglig tillsyn/kontroll. Mercury High Performance Gear Lube (googla) så får du fram oljan och var du kan köpa. Bytte du inte olja i drevet i höstas eller har du precis köpt båten? Om du inte bytt oljan skall detta göras på hösten när båten dragits upp, byt även motorolja och oljefilter innan du drar upp båten. Se anvisningar i din instruktionsbok. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 9 Juli 6 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej Oljefilm på vattnet är oftast en varningssignal om att något läcker, slutar det efter ett tag och inte återkommer så kan man andas ut. Oljan skall vara lite blågrönaktig olja i växelhuset/drevet. Sjunker nivån i behållaren så bör man kontrollera drevet. Behållaren är inte en påfyllning utan en reserv om det skulle uppstå ett oljeläckage på drevet så man kan ta sig i land (förhoppningsvis). Kolla alltid nivån dagligen innan start och kolla motorns oljenivå, ingår i daglig tillsyn/kontroll. Mercury High Performance Gear Lube (googla) så får du fram oljan och var du kan köpa. Bytte du inte olja i drevet i höstas eller har du precis köpt båten? Om du inte bytt oljan skall detta göras på hösten när båten dragits upp, byt även motorolja och oljefilter innan du drar upp båten. Se anvisningar i din instruktionsbok. Mvh Pär Hej! tack för ditt svar båten är nyservad av varv i höstas. oljan i drevet hade sjunkit lite därför fyllde jag på den av den oljan du nämner. men sen körde jag en liten runda o kollade igen, samma mängd kvar men den e lite grönaktig nu det var den inte när jag fyllde på ( mer mörk då) mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 168 Postad 9 Juli Oljan som i behållaren "Gear Lube Monitor" är endast till för kontroll så att oljenivån i drevet inte sjunker för snabbt p.g.a. läckage i inkommande drivaxel, propelleraxel eller någon annan tätning utåt. Oljan cirkulerar inte och det är bara en slang från behållaren som är ansluten till drevet, så oljan går bara åt ett håll och vatten flyter ju inte på olja. Skulle drevet vara otätt någonstans blir oljan grumlig och vatten som inte blandar sig med oljan sjunker sakta men säkert till botten i växelhuset och vatten brukar vara det första som kommer ut när man tappar av drevet på olja vilket görs längst ner på växelhuset. Om jag tittar riktigt noga så kan jag se en ljusare nyans vilket jag först bara var en missfärgning på behållaren. Mercury High Performance Gear Lube skall vara blågrönaktig till färgen och ganska mörk men har hört på senaste tiden att någon fått en lite ljusare variant, vet inte om detta stämmer. Var det en auktoriserad Mercruiser verkstad som utförde servicen? Har verkstaden bytt olja i drevet och vilken olja har de fyllt på med? Den oljan du fyllde på med, var den mörkare till färgen och oöppnad? Fick du inte ett specificerat kvitto eller faktura på vad som är gjort eller inte? Annars får du nog kontakta den verkstad som utfört servicen och höra med dom vad som är gjort. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 9 Juli 17 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Oljan som i behållaren "Gear Lube Monitor" är endast till för kontroll så att oljenivån i drevet inte sjunker för snabbt p.g.a. läckage i inkommande drivaxel, propelleraxel eller någon annan tätning utåt. Oljan cirkulerar inte och det är bara en slang från behållaren som är ansluten till drevet, så oljan går bara åt ett håll och vatten flyter ju inte på olja. Skulle drevet vara otätt någonstans blir oljan grumlig och vatten som inte blandar sig med oljan sjunker sakta men säkert till botten i växelhuset och vatten brukar vara det första som kommer ut när man tappar av drevet på olja vilket görs längst ner på växelhuset. Om jag tittar riktigt noga så kan jag se en ljusare nyans vilket jag först bara var en missfärgning på behållaren. Mercury High Performance Gear Lube skall vara blågrönaktig till färgen och ganska mörk men har hört på senaste tiden att någon fått en lite ljusare variant, vet inte om detta stämmer. Var det en auktoriserad Mercruiser verkstad som utförde servicen? Har verkstaden bytt olja i drevet och vilken olja har de fyllt på med? Den oljan du fyllde på med, var den mörkare till färgen och oöppnad? Fick du inte ett specificerat kvitto eller faktura på vad som är gjort eller inte? Annars får du nog kontakta den verkstad som utfört servicen och höra med dom vad som är gjort. //Pär Hej! okej så drevet trycker inte upp olja tex i behållaren? Den såg inte grön ut när jag hällde på den. men kan testa hälla ut pyttlite i ett glas o se., den blev grön efter jag kört. den var mörkare och korken var oöppnad när jag köpte drevoljan. jag köpte precis båten och den var servad av föregående ägare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 168 Postad 9 Juli Häll upp några droppar och ta en bild på flaskan. Om du kan försök få upp lite från oljebehållaren också och ta en bild. Doppa en ren glasspinne eller liknande om du inte har en sugpipett. Droppa oljan från behållaren på vit plast t.ex. lock från glasspaket eller yoghurtburk. Ta en bild Ta en bild om det går ner i behållaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad igår kl 16:18 2025-07-09 vid 17:56 skrev Mercury_44XS: Häll upp några droppar och ta en bild på flaskan. Om du kan försök få upp lite från oljebehållaren också och ta en bild. Doppa en ren glasspinne eller liknande om du inte har en sugpipett. Droppa oljan från behållaren på vit plast t.ex. lock från glasspaket eller yoghurtburk. Ta en bild Ta en bild om det går ner i behållaren. Hej det är vatten i drevet har jag nu konstaterat av en båtmeckare med. har ni någon koll på garantier från varv? för båten är "nyservad" vintern 23/24 men användes inget förra året utan sjösattes iår och har körts med ca 2 timmar bara. så om dem inte glömt att spänna något så borde drevet inte ta in olja? mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 168 Postad igår kl 17:08 40 minuter sedan skrev Anders89: har ni någon koll på garantier från varv? Nej tyvärr inga råd att ge dig där. Du får vända dig till konsumentvägledaren i din kommun. Var det inte vatten i oljan när service utfördes, så är det nog inget man kan klandra någon annan för. Tror inte att någon "glömmer" att dra åt något så drevet tar in vatten. Det räcker egentligen med en fiskelina som halvflyter i vattnet och lindas upp runt propellern för att t.ex. packboxarna på propelleraxeln skall förstöras. Finns flera ställen på drevet som kan läcka in vatten och inte alltid man kan se det vid en vanlig service. Låt en auktoriserad Mercruiserverkstad kolla var läckaget är, för uppenbart finns ett läckage någonstans. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser