Gå till innehåll
onsdag 23 juli 2025
Paijanen123

strypt motor/ 4hk och 6hk samma motor

Rekommendera Poster

man har ju hört en hel del att många motorer tex en 4hk är lika som en 6a bara att den är strypt..

så vilka motorer upp till 15 hk finns som "mindre" motor som är strypt?

 

 

någon som vet om en  Yamha 4ac (4hk 2takt 1992) är strypt?:)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Paijanen123:

man har ju hört en hel del att många motorer tex en 4hk är lika som en 6a bara att den är strypt..

så vilka motorer upp till 15 hk finns som "mindre" motor som är strypt?

 

 

någon som vet om en  Yamha 4ac (4hk 2takt 1992) är strypt?:)

 

 

Enklast är att kolla slagvolymen på de intressanta motorerna. Är de lika så är sannolikheten stor att det är olika versioner av samma motor. Sedan är frågan om strypningen finns i insuget, olika förgasare och/eller i tändmodulen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nej riktigt så enkelt är det inte att det är bara em "strypning" som skiljer motorerna åt.

 

En motorfamilj t.ex. 4 hk och 5 hk 2-takt har samma cylindervolym men det skiljer oftast storleken på förgasaren men kan även skilja på andra detaljer som bladventiler mm.

 

De flesta tillverkare ser till att det inte ska vara enkelt att öka effekten på en modell genom att bara plocka bort en "strypning". Mercury 7.5 och 9.8 hk har samma cylindervolym (179 cc) men helt skilda motorblock och helt skilda förgasare. Efterföljaren 6, 8 och 9.9 hk som kom 1986 hade till en början samma motorblock men olika förgasare och med eller utan avgaspipa. Senare fick de även olika motorblock och effektskillnaden blev större mellan de olika modellerna.

 

ARCHIMEDES / VOLVO PENTA utombordare som tillverkades hos Nymanbolagen i Uppsala hade några modeller som hade exakt lika cylinder eller motorblock och det var endast förgasaren som skiljde. Effektskillnaden var inte så stor mellan modellerna i verkligheten som den var på pappret.

 

Yamaha 4AC vet jag inte riktigt om det var mer än gasaxeln som skiljde till 5C modellen men det fanns ingen strypning som var enkel att plocka bort. Har för mig att Yamaha ändrade dessa modeller vid ett visst serienummer och 5C fick ett annat motorblock med större kanaler.

Möjligt det även skiljer i propellerstorlek (stigning) mellan Yamaha 4AC och 5C.

 

Vissa tidiga Yamaha 9.9C och 15C (1978-1982) hade samma motorblock men olika förgasare och på dessa tidiga 9.9 satt en stoppklack som förhindrade fullt öppet gasspjäll. Tog man bort stoppklacken så blev 9.9 hk motorn en 12 hk motor. Även detta ändrades ganska snabbt och de fick större skillnad mellan modellerna men några 15 hk blev det inte om man inte bytte förgasaren och efter ett visst serienummer var man även tvungen att byta bladventilsstopparna eller bocka dessa till rätt avstånd vilket inte rekommenderas då det kan gå käpprakt åt h....e om man gör fel och kan sluta med brustna bladventiler och ett motorhaveri.

 

Utombordare med 4-taktsmotor kan 4, 5 och 6 hk kan ha samma cylindervolym men har oftast olika storlek på förgasare men kan i vissa fall även skilja på andra detaljer.

Samma gäller även större 4-takts motorer som 8 och 9.9 hk där det ofta skiljer i förgasarstorlek.

 

Nyare 4-takts motorer med EFI istället för förgasare har har en strypbricka i spjällhuset men för att öka effekten från t.ex. 8 hk till 9.9 hk måste man även byta ECU styrenheten för att uppnå rätt effekt. Att bara demontera en strypbricka på en EFI motor utan att byta ECU kan innebära att motorn får fel bränslemängd vilket kan leda till allvarliga motorskador.

 

Så det fåtal utombordsmotorer man kan "trimma" genom att bara ta bort en strypning är ganska lätträknade och det rör sig oftast om modeller från mitten av 1970-talet fram till tidigt 1980-tal så många av dessa finns inte kvar idag.

 

Mvh

Pär

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

 

Nej riktigt så enkelt är det inte att det är bara em "strypning" som skiljer motorerna åt.

 

En motorfamilj t.ex. 4 hk och 5 hk 2-takt har samma cylindervolym men det skiljer oftast storleken på förgasaren men kan även skilja på andra detaljer som bladventiler mm.

 

De flesta tillverkare ser till att det inte ska vara enkelt att öka effekten på en modell genom att bara plocka bort en "strypning". Mercury 7.5 och 9.8 hk har samma cylindervolym (179 cc) men helt skilda motorblock och helt skilda förgasare. Efterföljaren 6, 8 och 9.9 hk som kom 1986 hade till en början samma motorblock men olika förgasare och med eller utan avgaspipa. Senare fick de även olika motorblock och effektskillnaden blev större mellan de olika modellerna.

 

ARCHIMEDES / VOLVO PENTA utombordare som tillverkades hos Nymanbolagen i Uppsala hade några modeller som hade exakt lika cylinder eller motorblock och det var endast förgasaren som skiljde. Effektskillnaden var inte så stor mellan modellerna i verkligheten som den var på pappret.

 

Yamaha 4AC vet jag inte riktigt om det var mer än gasaxeln som skiljde till 5C modellen men det fanns ingen strypning som var enkel att plocka bort. Har för mig att Yamaha ändrade dessa modeller vid ett visst serienummer och 5C fick ett annat motorblock med större kanaler.

Möjligt det även skiljer i propellerstorlek (stigning) mellan Yamaha 4AC och 5C.

 

Vissa tidiga Yamaha 9.9C och 15C (1978-1982) hade samma motorblock men olika förgasare och på dessa tidiga 9.9 satt en stoppklack som förhindrade fullt öppet gasspjäll. Tog man bort stoppklacken så blev 9.9 hk motorn en 12 hk motor. Även detta ändrades ganska snabbt och de fick större skillnad mellan modellerna men några 15 hk blev det inte om man inte bytte förgasaren och efter ett visst serienummer var man även tvungen att byta bladventilsstopparna eller bocka dessa till rätt avstånd vilket inte rekommenderas då det kan gå käpprakt åt h....e om man gör fel och kan sluta med brustna bladventiler och ett motorhaveri.

 

Utombordare med 4-taktsmotor kan 4, 5 och 6 hk kan ha samma cylindervolym men har oftast olika storlek på förgasare men kan i vissa fall även skilja på andra detaljer.

Samma gäller även större 4-takts motorer som 8 och 9.9 hk där det ofta skiljer i förgasarstorlek.

 

Nyare 4-takts motorer med EFI istället för förgasare har har en strypbricka i spjällhuset men för att öka effekten från t.ex. 8 hk till 9.9 hk måste man även byta ECU styrenheten för att uppnå rätt effekt. Att bara demontera en strypbricka på en EFI motor utan att byta ECU kan innebära att motorn får fel bränslemängd vilket kan leda till allvarliga motorskador.

 

Så det fåtal utombordsmotorer man kan "trimma" genom att bara ta bort en strypning är ganska lätträknade och det rör sig oftast om modeller från mitten av 1970-talet fram till tidigt 1980-tal så många av dessa finns inte kvar idag.

 

Mvh

Pär

okej så generellt sett är det inte något att hålla på med förstår jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, brukar kosta mer än det smakar...

 

//Pär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kan man ju alltid diskutera om 4an är en strypt 5a eller om 5an är en uppskrämd 4, man måste kolla varvtalsområde......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Yamaha 4AC vet jag inte riktigt om det var mer än gasaxeln som skiljde till 5C modellen men det fanns ingen strypning som var enkel att plocka bort. Har för mig att Yamaha ändrade dessa modeller vid ett visst serienummer och 5C fick ett annat motorblock med större kanaler.

Möjligt det även skiljer i propellerstorlek (stigning) mellan Yamaha 4AC och 5C.

Jag måste be att få rätta mig själv, generalfel!

 

Jag kan inte alla Yamaha modeller utantill och här kom jag på i efterhand att 4AC och vilken annan Yamaha 4 hk med vattenkyld 2-taktsmotor har en cylindervolym på 83 cc.

Yamaha 5C och övriga vattenkylda Yamaha 5 hk modeller med 2-taktsmotor har en cylindervolym på 103 cc.

Alltså två helt skilda cylinderblock och går absolut inte att kombinera på något sätt.

Eftersom jag inte kan alla Yamaha modeller utantill och speciellt de små under 6 hk var jag tvungen att kolla i reservdelskatalogen och jämföra reservdelsnumren för att se vad som skiljer dem åt.

Hade inte en tanke på cylindervolymen och tittade endast på reservdelsnumren, det skiljer en enda bokstav mellan ett cylinderblock till 4AC och 5C i reservdelsnumret.

Lätt att se fel ibland och får skylla på mina läsglasögon och att åldern tar ut sin rätt ibland då minnet sviker en samt ber om ursäkt för missödet.

 

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...