Gå till innehåll
onsdag 16 juli 2025
Pistvakten

Orubbligt gasvred på Mercury 20hk årsmodell -7X

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Plockade idag fram gamla Mercury 20 från 70 nånting som stått i 8-10 år och den startade på 4:e rycket och tuffade på.😃👍

MEN, gasreglaget är orubblig fast i tomgångsläge! Var kan det ha kärvat fast? Jag lägger lätt.i och ur fram och.back med det gör ingen skillnad.

Dessutom ser jag under förgasaren(?) två lösa brickor som ligger (bild). Borde jag hitta deras plats? Motorn går ju.

Jag borde väl också byta impeller när den stått så länge och det inte kommer kylvatten via damasken, men det hittar jag säkert någon video om.

Tacksam för tips då jag inte är någon stormekare men gärna lär mig för livet. 😁

20250703_134723.jpg

20250703_134813.jpg

Redigerad av Pistvakten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Börja med att demontera rorkulten, sitter med två insexskruvar vid leden på motorn.

OBS! ÄR TUM! Använd inte mm någonstans på motorn även om du tycker att de passar,  stor riska att dra runt skruvskallar sen får du inte loss dem alls.

Du behöver (om du inte redan har):

3/8" PU-nyckel

7/16 PU-nyckel

3/8"–7/16" lednyckel

Alternativt hylsnyckelsats i tum med 1/4" eller helst 3/8." fyrkantsfattning.

Insexnycklar i tum.

Oftast är det första biten på själva gasaxeln där den går i motorn (ungefär din undre bild) som kärvar eller ute i rorkulten.

Börja med att kolla detta och återkom.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för snabbt svar och detaljerad vägledning. Jag lossar med noggrannhet när dimensionerna hittats.

Kan det vara en initial hjälp att spruta på rostlösaare på båda rorkult (bakvägen) och axeln innanför?

Redigerad av Pistvakten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, brukar vara oxiderad aluminium och finns ingen vanlig rostlösare som biter på det.

Man måste plocka isär, rengöra med fin smärgleduk och fetta in ordentilgt utan att överdriva.

INGET KOPPARFETT!

Ingen som tänker på att smörja gasaxeln, sitter små "nipplar" på undersidan av rorkulten och infästningen på motorn.

394518373_Skrmavbild2025-07-03kl_15_57_55.png.b6ba037e0e9d12bcbb9f72507fadd647.png

Brukar vara vid blå pil, utsidan där eller ända ute i rorkulten.

Men det märker du när du fått loss rorkulten.

Annars är det längre in vid gul pil eller den vertikala axeln som går uppåt mot svänghjulet.

Om du tar en bild så man ser allt på främre BB sidan av motorn kan jag peka med pilar.

Brickorna vet jag inte exakt, sån a brickor sitter lite var som.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. 

Min rorkult satt med bara två insexskruvar (mm) på var sida. Busenkelt att lossa Och mkt riktigt så är det helt fast i rorlulten (till att börja med)...

Ska den alltså plockas isär, rengöras och smörjas? Själva rorkulten är kapslad och lossar jag "ändskruven" är ändå gashandtaget iofs rörligt men spärrat att dra ut från axeln. Sälva axeln sitter fast i rorkulten.. Kanske måste pressa/knacka/vålda lite lagom så släpper axeln bakåt? Eller...?

Bifogar en BB-bild om du vill vägleda vidare också om inre axeln. 🙏

20250703_163711.jpg

20250703_164414.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Rorkultsxeln släppte när jag knackade på påskruvad skyddsmutter, men går fortfarande lite trögt.

Hur lossar jag gummihandtaget för att kunna dra ut axeln från rorkulten för rengöring/smörjning?

Redigerad av Pistvakten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

971420237_Skrmavbild2025-07-03kl_16_55_55.png.2eda82a817e60419233389bfa4104f5f.png

Ta bort gummihandtaget (1)

Sitter ett rörstift (5), slå ut det

Ta bort plasthyslan (4)

Nu kan du bruka lätt våld men akta gängorna längst ut på gasaxeln som sitter i rorkulten.

Kommer inte riktigt ihåg men tror det är 1/4" unc gänga där, har du en sådan mutter så montera den och dra åt några varv till full mutter.

Nu kan du banka, slå och svära lite😅

Du kan ju prova med lite 5-56 eller något liknande men tror inte det hjälper om det sitter fast rejält.

Tror inte det sitter några plastbussningar i rorkulten, så värm lite lätt.

Det är aluminiumgjutgods, så ta det vackert.

917452848_Skrmavbild2025-07-03kl_17_05_27.png.f1ddde0caee8d93bbbee362de06b1a4c.png

Här på undersidan sitter nog en "smörjnippel".

Kan du vrida på denna axel?

Ta en bild från sidan också så man ser allt inkl. motorblocket.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åter tack. 

Rorkulten isärplickad, rengjord och smord. 👍 (Stiftet behövde egentligen inte lossas för att lossa axeln). Luftigt mellan axel och rorkultskanalen så lite underligt att den kan kärva fast.

Den inre axeln rör sig men bör förstås smörjas ändå. Bifogar bilden.

Råkar du även veta om utebliven kylvattenstråle på land med damast men stråle "i sjön", är ett tecken på dålig impeller eller helt normalt (lång rigg)?

20250703_222806.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev Pistvakten:

Åter tack. 

Rorkulten isärplickad, rengjord och smord. 👍 (Stiftet behövde egentligen inte lossas för att lossa axeln). Luftigt mellan axel och rorkultskanalen så lite underligt att den kan kärva fast.

Den inre axeln rör sig men bör förstås smörjas ändå. Bifogar bilden.

Råkar du även veta om utebliven kylvattenstråle på land med damast men stråle "i sjön", är ett tecken på dålig impeller eller helt normalt (lång rigg)?

20250703_222806.jpg

Kör du motorn i balja eller vad?

Har motorn stått i 8—10 år hade jag definitivt bytt impeller, vingarna trycks ihop och fastnar vilket innebär sämre kapacitet. Risk för utebliven kylning.

//Pär

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har vattenslang och spolmuff (heter det visst) vilket funkar bra vid landtester med andra motorer, om än inte riktigt samma sprutt i strålen ut. Med Mercuryn sämre.

Jo jag ska byta impellern och göra det på också andra motorer när väl jag kommit "över tröskeln".

Gäller väl vara att hitta passande delar till så gamla motorer. Finns måhända tips på välsorterad nätbutik för Evinrude 9,9 -79(?), Johnson 2 runt -80 och Honda 115 -99?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Marinshopen.

https://www.marinshopen.se/?srsltid=AfmBOoosPnPozi_84akHJbmxqEujJerioB3-CFcFSgeWHJnRihhVCwPN

Tänk på att serienummer är viktigt när man beställer/köper delar.

Årsmodell är något som knappt existerar och av mindre betydelse för de Amerikanska utombordarna, visst finns det ett tillverkningsår men mitt i ett tillverkningsår kan det ske en förändring av en specifik del /komponent och för att få rätt så måste man ha tillgång till serienumret.

Ett serienummer på Amerikanska utombordare kan användas för att fastställa tillverkningsår.

Som t.ex. din Mercury 200 (20 hk) är tillverkad 1976 eller 1977 om man tittar på dekalerna men exakt tillverkningsår får man bara fram via serienumret.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack. Besökte i fredags en marin handlare på tillfällig utflyktsort när de andra ville shoppa världsliga ting... Men utan serienumret. De sa sig ha rätt impeller utifrån bild jag visade och att det är samma för iaf hela 70-talet, men även före och efter. Avstod ändå utan serienummer med samma argument som du nämner.

De visade sig också ta ca 650:- för originaldela (Quicksilver) mot alternativens ca 200:-. Motiverat?

(Noterar att det inte går att välja Mercury 20hk från 70-talet på Marinshopen mien ska gå via serienumret.)

Tar mig friheten att fortsätta fråga på samma tråd då du verkar sitta på alla svar. 😉

Har sjösatt och provkört Mercuryn  (parallellt med andra båtförberedelser i övriga flottan för att hinna nyttja dem de intensiva 2v vi är kvar i stugan med en rad besökare...) och upplever att Mercuryn vill gira rätt kraftigt styrbord på min Fisherman 15 trots att motorn sitter exakt centrerad på akterpswgwln. Så agerar inte min ordinarie Evinrude 9,9 på båten och det känns lite vanskligt att överlåta på mer ovan skeppare.

Något trimroder finns inte på Mercuryn (inte heller Evinrude 9,9 men däremot Honda 115). Vad finns att göra då? Prova flytta motorn i sidled åt styrbord?

Redigerad av Pistvakten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minuter sedan skrev Pistvakten:

Tack. Besökte i fredags en marin handlare på tillfällig utflyktsort när de andra ville shoppa världsliga ting... Men utan serienumret. De sa sig ha rätt impeller utifrån bild jag visade och att det är samma för iaf hela 70-talet, men även före och efter. Avstod ändå utan serienummer med samma argument som du nämner.

De visade sig också ta ca 650:- för originaldela (Quicksilver) mot alternativens ca 200:-. Motiverat?

(Noterar att det inte går att välja Mercury 20hk från 70-talet på Marinshopen mien ska gå via serienumret.)

Tar mig friheten att fortsätta fråga på samma tråd då du verkar sitta på alla svar. 😉

Har sjösatt och provkört Mercuryn  (parallellt med andra båtförberedelser i övriga flottan för att hinna nyttja dem de intensiva 2v vi är kvar i stugan med en rad besökare...) och upplever att Mercuryn vill gira rätt kraftigt styrbord på min Fisherman 15 trots att motorn sitter exakt centrerad på akterpswgwln. Så agerar inte min ordinarie Evinrude 9,9 på båten och det känns lite vanskligt att överlåta på mer ovan skeppare.

Något trimroder finns inte på Mercuryn (inte heller Evinrude 9,9 men däremot Honda 115). Vad finns att göra då? Prova flytta motorn i sidled åt styrbord?

De gamla Mercury utombordarna (när Kiekhaefer fortfarnade ägde märket) hade långt mellan uppdateringar och förändringar av modellern, det behövdes inte för det var oftast en fulländad konstruktion från början😉

Därför är det samma reservdel på en motor i samma serie/modell som kan vara tillverkad 1966 som en som är tillverkad 1980 då Mercury 200/20 gick ur tiden. Gäller ifs inte alla delar men ganska många är samma som t.ex. impeller 47-89982.

Är priset försvarbart på en originalresrvdel, ja det tycker jag. Finns vissa icke OEM delar som håller relativt hög kvalitet men original är bäst. Försök köpa en original reservdel till en Japansk utombordare från 1976/1977🤣

Att båten drar åt styrbord är helt normalt om propellerns rotations riktning är åt höger men det ska inte vara överdrivet så man behöver styra emot med allt man är värd.

Nej, du ska inte flytta motorn varken åt ena eller andra hållet. Kan bero på en massa olika saker om den drar överdrivet åt SB, det är t.ex avsevärd skillnad i kraft mellan en Evinrude 9.9 som ger ca 8.5—9 hk på propelleraxeln och Mercury 200 som ger mer än det dubbla om båda är från 1970- eller tidigt 1980-tal.

Känner inte till båten du nämner (Fisherman 15) men det kan ju vara så att den inte klarar mer än 15 hk och börjar nästan överplana i hög fart. Prova att flytta ut riggvinkel pinnen 1 hål om båten går med stäven nedåt i hög fart, kan avhjälpa lite. Alternativt kolla så motorns antiventilationsplatta inte sitter för långt under båtens botten, det påverkar styrningen och båten blir mer tungstyrd i fart.

Justerbar "trim tab" kommer först på motorstyrkor över 30—35 hk och uppåt. OMC 30/35 har ingen justerbar trimfena medan Yamaha 30 har...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...