Gå till innehåll
lördag 26 juli 2025

Rekommendera Poster

Hej! Jag behöver mappa eller trimma min Mercury f25 efi från 2019, finns det någon privatperson eller företag som kan hjälpa mig? Enormt tacksam för svar. Mvh Noah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Serienummer?

Ta en bild på typskylten.

Utan serienummer kan jag inte kolla om du även måste byta spjällhuset.

När jag fått serienummer och kollat får du besked.

Vet inte om det är någon som mappar om ECU till denna motor om det är den 3–cylindriga.

Den 2-cylindriga tror jag inte går alls.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Serienummer?

Ta en bild på typskylten.

Utan serienummer kan jag inte kolla om du även måste byta spjällhuset.

När jag fått serienummer och kollat får du besked.

Vet inte om det är någon som mappar om ECU till denna motor om det är den 3–cylindriga.

Den 2-cylindriga tror jag inte går alls.

Mvh

Pär

IMG_9750.jpeg

IMG_9753.jpeg

IMG_9755.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nej inget av detta är ett serienummer.

Leta efter typskylten på SB sida av svivelfästet.

383114485_Skrmavbild2025-07-03kl_15_34_21.png.df26b56920f6a0bcd4ba8eee6212f3d0.png

Hittar du inget där så på motorblocket, en aluminiumbricka storlek som en 50-öring, ser ut som en frostplugg.

Kan ev. sitta en dekal på cylindertoppen någonstans men den är inte grön som det står OK på.

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Nej inget av detta är ett serienummer.

Leta efter typskylten på SB sida av svivelfästet.

383114485_Skrmavbild2025-07-03kl_15_34_21.png.df26b56920f6a0bcd4ba8eee6212f3d0.png

Hittar du inget där så på motorblocket, en aluminiumbricka storlek som en 50-öring, ser ut som en frostplugg.

Kan ev. sitta en dekal på cylindertoppen någonstans men den är inte grön som det står OK på.

IMG_9757.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du måste även byta spjällhuset för att komma upp i 30 hk.

Kolla med auktoriserade verkstäder (Mercury och Tohatsu) om någon har en skrotad motor som inte varit under vatten om de har en ECU och ett spjällhus till en 30 hk motor att sälja.

Alternativet är att byta motor.

Får jag fråga varför du "måste" trimma motorn?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det dyrt att byta spjällhus? Jag kommer inte längta upp i plan med 2 personer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Spjällhus kostar nytt ca 4850 kr

Men du måste även byta ECU och en ny kostar ca 8800 kr

Det räcker kanske med 25 hk men du har kanske helt fel propeller.

Med en person ombord skall motorn varva ut fullt och du skall helst ligga mellan 5500–6000 r/min.

Med två eller tre personer ombord kan man godta 5000–5500 r/min.

Vad är det för båt?

Vad har du för propeller?

Leta efter storleken på propellern, ex. 9.5 x 11 eller något liknande.

Propellern har kanske för stor stigning för båten och orkar inte varva ut när ni är fler i båten.

Kolla även så att motorn inte sitter för djupt och om antiventilationsplattan ligger under båtens botten. Antiventilationsplattan skall ligga jämns med botten vid normal montering, inte under.

Sticker motorn ner för djupt så blir det onödigt motstånd och motorn orkar inte varva ut fullt, dessutom en massa vattensprut åt sidorna och den blir tungstyrd i högre hastighet.

Propellerns stigning måste anpassas efter båtens storlek (längd i VL och vikt).

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev NoahEliasson:

Är det dyrt att byta spjällhus? Jag kommer inte längta upp i plan med 2 personer

Ingen idé att trimma en så pass liten motor. Bättre att skaffa en större. Vad har du för någon båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev Freez:

Ingen idé att trimma en så pass liten motor. Bättre att skaffa en större. Vad har du för någon båt?

Crescent 425 Sport

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev NoahEliasson:

Crescent 425 Sport

Den båten tillverkades för max 30 hk dåtidens tvåtaktare som var mycket lättare än dagens fyrtaktare. Kommer nog inte hjälpa med en 30hk fyrtakt. Den blir för tung. Optimalt vore nog att hitta en beg modern tvåtaktare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crescent 425 Sport skall göra ca 24–25 knop med 25 hk och 2 personer.

Med 30 hk gör den 25–26 knop med 2 personer, kanske 27 knop med en stark 2-taktare.

Inte så stor skillnad...

Det viktiga är att motorn varvar ut fullt, minst 5500 r/min och helst 6000 r/min med en person ombord.

Kolla följande:

Känns båten tung?

Vatten i dubbelskrov?

Skador på båtens botten som är helt öppna eller "fullagats" med Plastic Padding.

Sprickor i botten?

Finns det skador på båtens botten som är helt öppna d.v.s. gelcoaten är borta och man ser glasfiber-laminatet, kan detta innebära att laminatet suger upp vatten och båten blir tyngre.

Samma gäller om ev. skador lagats med bilspackel eller liknande.

Kolla även vilken propeller du har, Crescent 425 S med 25 hk 4-takt skall kunna ha 11" utan propbelm eller t.o.m. 12,5" stigning om man är själv.

Kolla motorns monteringshöjd så den inte sticker ner för djupt under botten.

Sitter den så upphängningsbyglarna bottnar mot akterspegeln, sitter den för djupt.

Från upphängningsbygeln till antiventilationsplattan är denna motor 552 mm, akterspegeln är nog bara 510–520 mm.

Varvar motorn ut fullt?

Jobbar den hårt, som om man kör en personbil i 40 km/h på högsta växel i uppförsbacke.

Går motorn bra för övrigt?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Ja du måste även byta spjällhuset för att komma upp i 30 hk.

Kolla med auktoriserade verkstäder (Mercury och Tohatsu) om någon har en skrotad motor som inte varit under vatten om de har en ECU och ett spjällhus till en 30 hk motor att sälja.

Alternativet är att byta motor.

Får jag fråga varför du "måste" trimma motorn?

//Pär

2 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Crescent 425 Sport skall göra ca 24–25 knop med 25 hk och 2 personer.

Med 30 hk gör den 25–26 knop med 2 personer, kanske 27 knop med en stark 2-taktare.

Inte så stor skillnad...

Det viktiga är att motorn varvar ut fullt, minst 5500 r/min och helst 6000 r/min med en person ombord.

Kolla följande:

Känns båten tung?

Vatten i dubbelskrov?

Skador på båtens botten som är helt öppna eller "fullagats" med Plastic Padding.

Sprickor i botten?

Finns det skador på båtens botten som är helt öppna d.v.s. gelcoaten är borta och man ser glasfiber-laminatet, kan detta innebära att laminatet suger upp vatten och båten blir tyngre.

Samma gäller om ev. skador lagats med bilspackel eller liknande.

Kolla även vilken propeller du har, Crescent 425 S med 25 hk 4-takt skall kunna ha 11" utan propbelm eller t.o.m. 12,5" stigning om man är själv.

Kolla motorns monteringshöjd så den inte sticker ner för djupt under botten.

Sitter den så upphängningsbyglarna bottnar mot akterspegeln, sitter den för djupt.

Från upphängningsbygeln till antiventilationsplattan är denna motor 552 mm, akterspegeln är nog bara 510–520 mm.

Varvar motorn ut fullt?

Jobbar den hårt, som om man kör en personbil i 40 km/h på högsta växel i uppförsbacke.

Går motorn bra för övrigt?

//Pär

Tack för långt svar Pär, motorn går bra i övrigt men det är en lång rigg så den sticker ner en del, för nu läger vad jag vet så har den ej skador i skrovet. Jag är även väldigt säker på att det är enkel skrov. Mvh Noah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något tokigt är det eftersom den inte orkar med 2 personer vilket den skall klara.

Kolla de punkter jag skrev innan.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...