NoahEliasson 0 Postad 3 Juli Hej! Jag behöver mappa eller trimma min Mercury f25 efi från 2019, finns det någon privatperson eller företag som kan hjälpa mig? Enormt tacksam för svar. Mvh Noah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 184 Postad 3 Juli Hej Serienummer? Ta en bild på typskylten. Utan serienummer kan jag inte kolla om du även måste byta spjällhuset. När jag fått serienummer och kollat får du besked. Vet inte om det är någon som mappar om ECU till denna motor om det är den 3–cylindriga. Den 2-cylindriga tror jag inte går alls. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NoahEliasson 0 Postad 3 Juli 27 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Hej Serienummer? Ta en bild på typskylten. Utan serienummer kan jag inte kolla om du även måste byta spjällhuset. När jag fått serienummer och kollat får du besked. Vet inte om det är någon som mappar om ECU till denna motor om det är den 3–cylindriga. Den 2-cylindriga tror jag inte går alls. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 184 Postad 3 Juli (redigerade) Nej inget av detta är ett serienummer. Leta efter typskylten på SB sida av svivelfästet. Hittar du inget där så på motorblocket, en aluminiumbricka storlek som en 50-öring, ser ut som en frostplugg. Kan ev. sitta en dekal på cylindertoppen någonstans men den är inte grön som det står OK på. Redigerad 3 Juli av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NoahEliasson 0 Postad 3 Juli 2 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Nej inget av detta är ett serienummer. Leta efter typskylten på SB sida av svivelfästet. Hittar du inget där så på motorblocket, en aluminiumbricka storlek som en 50-öring, ser ut som en frostplugg. Kan ev. sitta en dekal på cylindertoppen någonstans men den är inte grön som det står OK på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 184 Postad 3 Juli Ja du måste även byta spjällhuset för att komma upp i 30 hk. Kolla med auktoriserade verkstäder (Mercury och Tohatsu) om någon har en skrotad motor som inte varit under vatten om de har en ECU och ett spjällhus till en 30 hk motor att sälja. Alternativet är att byta motor. Får jag fråga varför du "måste" trimma motorn? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NoahEliasson 0 Postad 3 Juli Är det dyrt att byta spjällhus? Jag kommer inte längta upp i plan med 2 personer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 184 Postad 3 Juli (redigerade) Spjällhus kostar nytt ca 4850 kr Men du måste även byta ECU och en ny kostar ca 8800 kr Det räcker kanske med 25 hk men du har kanske helt fel propeller. Med en person ombord skall motorn varva ut fullt och du skall helst ligga mellan 5500–6000 r/min. Med två eller tre personer ombord kan man godta 5000–5500 r/min. Vad är det för båt? Vad har du för propeller? Leta efter storleken på propellern, ex. 9.5 x 11 eller något liknande. Propellern har kanske för stor stigning för båten och orkar inte varva ut när ni är fler i båten. Kolla även så att motorn inte sitter för djupt och om antiventilationsplattan ligger under båtens botten. Antiventilationsplattan skall ligga jämns med botten vid normal montering, inte under. Sticker motorn ner för djupt så blir det onödigt motstånd och motorn orkar inte varva ut fullt, dessutom en massa vattensprut åt sidorna och den blir tungstyrd i högre hastighet. Propellerns stigning måste anpassas efter båtens storlek (längd i VL och vikt). //Pär Redigerad 3 Juli av Mercury_44XS 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 131 Postad 3 Juli 1 timme sedan skrev NoahEliasson: Är det dyrt att byta spjällhus? Jag kommer inte längta upp i plan med 2 personer Ingen idé att trimma en så pass liten motor. Bättre att skaffa en större. Vad har du för någon båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NoahEliasson 0 Postad 3 Juli Just nu skrev Freez: Ingen idé att trimma en så pass liten motor. Bättre att skaffa en större. Vad har du för någon båt? Crescent 425 Sport Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 131 Postad 3 Juli 6 minuter sedan skrev NoahEliasson: Crescent 425 Sport Den båten tillverkades för max 30 hk dåtidens tvåtaktare som var mycket lättare än dagens fyrtaktare. Kommer nog inte hjälpa med en 30hk fyrtakt. Den blir för tung. Optimalt vore nog att hitta en beg modern tvåtaktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 184 Postad 3 Juli Crescent 425 Sport skall göra ca 24–25 knop med 25 hk och 2 personer. Med 30 hk gör den 25–26 knop med 2 personer, kanske 27 knop med en stark 2-taktare. Inte så stor skillnad... Det viktiga är att motorn varvar ut fullt, minst 5500 r/min och helst 6000 r/min med en person ombord. Kolla följande: Känns båten tung? Vatten i dubbelskrov? Skador på båtens botten som är helt öppna eller "fullagats" med Plastic Padding. Sprickor i botten? Finns det skador på båtens botten som är helt öppna d.v.s. gelcoaten är borta och man ser glasfiber-laminatet, kan detta innebära att laminatet suger upp vatten och båten blir tyngre. Samma gäller om ev. skador lagats med bilspackel eller liknande. Kolla även vilken propeller du har, Crescent 425 S med 25 hk 4-takt skall kunna ha 11" utan propbelm eller t.o.m. 12,5" stigning om man är själv. Kolla motorns monteringshöjd så den inte sticker ner för djupt under botten. Sitter den så upphängningsbyglarna bottnar mot akterspegeln, sitter den för djupt. Från upphängningsbygeln till antiventilationsplattan är denna motor 552 mm, akterspegeln är nog bara 510–520 mm. Varvar motorn ut fullt? Jobbar den hårt, som om man kör en personbil i 40 km/h på högsta växel i uppförsbacke. Går motorn bra för övrigt? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NoahEliasson 0 Postad 3 Juli 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Ja du måste även byta spjällhuset för att komma upp i 30 hk. Kolla med auktoriserade verkstäder (Mercury och Tohatsu) om någon har en skrotad motor som inte varit under vatten om de har en ECU och ett spjällhus till en 30 hk motor att sälja. Alternativet är att byta motor. Får jag fråga varför du "måste" trimma motorn? //Pär 2 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Crescent 425 Sport skall göra ca 24–25 knop med 25 hk och 2 personer. Med 30 hk gör den 25–26 knop med 2 personer, kanske 27 knop med en stark 2-taktare. Inte så stor skillnad... Det viktiga är att motorn varvar ut fullt, minst 5500 r/min och helst 6000 r/min med en person ombord. Kolla följande: Känns båten tung? Vatten i dubbelskrov? Skador på båtens botten som är helt öppna eller "fullagats" med Plastic Padding. Sprickor i botten? Finns det skador på båtens botten som är helt öppna d.v.s. gelcoaten är borta och man ser glasfiber-laminatet, kan detta innebära att laminatet suger upp vatten och båten blir tyngre. Samma gäller om ev. skador lagats med bilspackel eller liknande. Kolla även vilken propeller du har, Crescent 425 S med 25 hk 4-takt skall kunna ha 11" utan propbelm eller t.o.m. 12,5" stigning om man är själv. Kolla motorns monteringshöjd så den inte sticker ner för djupt under botten. Sitter den så upphängningsbyglarna bottnar mot akterspegeln, sitter den för djupt. Från upphängningsbygeln till antiventilationsplattan är denna motor 552 mm, akterspegeln är nog bara 510–520 mm. Varvar motorn ut fullt? Jobbar den hårt, som om man kör en personbil i 40 km/h på högsta växel i uppförsbacke. Går motorn bra för övrigt? //Pär Tack för långt svar Pär, motorn går bra i övrigt men det är en lång rigg så den sticker ner en del, för nu läger vad jag vet så har den ej skador i skrovet. Jag är även väldigt säker på att det är enkel skrov. Mvh Noah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 184 Postad 3 Juli Något tokigt är det eftersom den inte orkar med 2 personer vilket den skall klara. Kolla de punkter jag skrev innan. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser