eddiespappa 0 Postad 1 Juli Hej! Jag är ny här på forumet och behöver lite hjälp. Jag har letat runt och förstått att jag har köpt fel hei fördelare, jag köpte en med vakuumklocka alltså för bil. Jag läste oxo någonstans på det här forumet att det går att använda en sån fördelare om man inte kopplar in vakuumet och att det inte skulle bli någon skillnad på gången mer än att den går billigare med vakuumet inkopplat. Jag lär byta till en marin variant i höst men det vore trevligt att slippa det nu. Motorn är en mercruiser 350. 1980 Tack på förhand, Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 168 Postad 1 Juli (redigerade) Hej Det skiljer ganska mycket mellan fördelare till bilmotor och fördelare till marinkonverterad motor. Sedan skiljer det mellan olika fördelare till GM Small Block beroende på var motorn sitter och vilket tillverkningsår det är på motorn. Kör man med en bilfördelare utan att ansluta vakuumförställning kommer man kanske inte upp i rätt förtändning på max varvtal. Mycket viktigt att man har rätt fördelare och rätt reglering samt rätt grundinställning. Man kan inte bara låta bli att ansluta vakuumförställningen, det kan bli heltokigt. Ange motorns modellbeteckning och serienummer så kan jag leta upp vilken fördelare du skall ha och hur mycket den skall reglera tändningen. Ange också vad det är för fördelare du köpt, länka gärna till inköpsställe så det går att få fram specifikationer på den du köpt. Mest troligt är att du inte kan använda den men det vet man ju först när man kollat och jämfört. Mvh Pär Redigerad 1 Juli av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eddiespappa 0 Postad 1 Juli Hej Pär. Tack så mycket för hjälpen!! Det går tyvärr inte att tyda serienumret på motorn inte änns verkstaden lyckades när motorn var ur. Men det är en mercruiser 350/260 5,7l från 1979 enligt vad jag lyckats få fram, hoppas det räcker... Här är en länk till fördelaren https://www.speeding.nu/p/motorstyrning-el/motorstyrning/tandning/fordelare/hei-fordelare-chevrolet.html Mvh Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 168 Postad 1 Juli Mercruiser 260 skall ha 8 grader btdc på låg tomgång och ställer max 25 grader vid 3600–3800 r/min. Detta är enbart centrifugalförställning. Fördelaren du har köpt är nog "Kina-kopia" och finns ingen info över huvud taget på Speedings hemsida. Det fanns en installationsinstruktion men den gav ju inget och under fliken "Specifikation" ligger det reservdelar🤔 Har ni monterat den på motorn? Om inte, lämna tillbaka... Har den varit monterad, sälj den på Blocket, Tradera eller någon annan säljsida. Jag hade inte monterat och använt den fördelaren... Riktiga HEI eftermarknadsfördelare kostar från ca 5000 kr och uppåt men det är egentligen inget man skall montera på en båtmotor om den är avsedd för en bilmotor. Har den gamla fördelaren gett upp eller vad har hänt? Ring runt till auktoriserade Mercruiser verkstäder och hör om de har en begagnad fördelare om du nu vill ha en modernare med brytarlöst system. Alternativet är att kolla med Hansen Racing, Marinshopen m.fl som säljer både kompletta fördelare och ombyggnadssatser till brytarlöst tänsystem för den gamla fördelaren. Summit har kanske ombyggnadssatser... Normalt sett sitter det in dekal på täckkåpan över flamdämparen på förgasaren. Annars titta på bilden nedan: Leta efter denna plåtskylt på SB-sidan av motorn, finns inte den kan det vara risk att motorn är utbytt. Kolla då efter gjutnumret och då kan man identifiera motorn. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 563 Postad 1 Juli Rent allmänt: Centifugalregulatorn ökar förtändningen med ökande varvtal. Vacuumregulatorn minskar förtändningen med ökande undertryck i insugningsröret. På en bil kommer alltså vacuumregulatorn minska förtändningen när man släpper gasen och motorbromsar. Man skulle få förskräckliga insugssmällar om den inte gjorde det. Dessutom sparar det bränsle vid låga gaspådrag. På en båt behövs inte vacuumregulatorn så om centrifugalregulatorn ökar förtändningen enligt rätt linje så kommer fördelaren fungera, men gör den det? Dessutom är antagligen inte bilfördelaren gnistskyddad på rätt sätt. Det troliga är att den kommer fungera men man måste kolla att man får rätt förtändning på höga varv och det är definitivt bättre att köpa rätt från början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eddiespappa 0 Postad 1 Juli Tack så mycket för svaren. Den gamla fördelaren är inte änns testad eftersom jag rev motorn direkt när jag köpte den och fick tips om Hei men det låter ju som att man kanske ska bygga om original till brytarlöst istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 563 Postad 1 Juli 11 minuter sedan skrev eddiespappa: Tack så mycket för svaren. Den gamla fördelaren är inte änns testad eftersom jag rev motorn direkt när jag köpte den och fick tips om Hei men det låter ju som att man kanske ska bygga om original till brytarlöst istället. Det är dessutom mycket billigare än att byta hela fördelaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 168 Postad 1 Juli HEI (High Energy Ignintion) är utvecklat av DELCO REMY och GMs egen beteckning på deras brytarlösa tändsystem med med en högeffektständspole inbyggd i fördelarlocket som ger upp till 35000 V i ursprunglig version. Systemet har kopierats av icke OEM tillverkare och på senare år har även Kinatillverkade kopior av en kopia dykt upp på marknaden. Kunde inte låta bli att gräva lite och gick in på div. Amerikanska forum (mest bilforum) och läste i trådarna och kommentarerna om eftermarknadskopior av HEI. De dyraste som kostar ca 16000–25000 kr verkar vara helt okej, mellan segmentet som kostar från ca 5000–16000 kr är sisådär med avvikande tändförställningskurvor. Båda dessa prisklasser ger en mekanisk tändförställning på ca 20 grader. Står tändningen på 8 grader BTDC på låg tomgång så blir det 28 grader vid max reglering. 3–4 grader för mycket på en båtmotor som skall ha 24–25 grader som max. Billiga Kina-kopior varnades det för allmänt och de flesta Kina-kopior gav ca 10–12 grader mekaniskt. Dessutom var deras tändförställningskurvor mycket inkonsekventa och icke linjära, d.v.s. de fladdrade hit och dit beroende på varvtalet. Kan ju vara lockande med ett pris under 2000 kr för en komplett fördelare men man bör se upp och det kan bli dyrt i slutändan. Vill ni har brytarlöst tändsystem på en äldre motor lönar det sig i längden att kosta på lite mer och det finns ganska gott om bra ombyggnadssatser men även här bör man se upp med billiga Kina-kopior. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eddiespappa 0 Postad 2 Juli Hmm nu blev man ju lite tveksam till brytarlöst. Är den änns värt att byta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 168 Postad 2 Juli Behåller du din originalfördelare och köper en ombyggnadssats till brytarlöst system så får du korrekt tändförställning som det skall vara. Förutsatt att den gamla fördelaren är original Mercruiser och är funktionsduglig. Det är bara billiga "Kina-kopior" man ska akta sig för. Kolla med Marinshopen, Hansen Racing, Summit m.fl. som säljer ombyggnadssatser som är något att ha. Du ska inte köpa på TEMU, Amazon mm. Googla "ombyggnadssats till brytarlöst tändsystem GM small block" Skippa allt som kostar under 2000 kr så får du ett pålitligt system och det skall vara anpassat till marin miljö. Slipper allt krångel med brända brytare, ställa kamvinkel och dåliga kondensatorer som inte tål värme. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser