Tobiasmatsson 2 Postad 27 Juni Hej, Båten sjösatt idag och upplever ett nytt skramlande ljud från bogpropellern. Några tankar vad det kan vara innan jag tar hit en båtmek? Fungerade hela förra säsongen utan några som helst problem, så lite konfunderad hur detta ljud har uppkommit plötsligt. Är en Quick BTQ 125, 12V, 2.2 kW Tacksam för input mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 622 Postad 27 Juni Ingen expert på detta och kan inte analysera filmen, men det första jag skulle undersöka är om det fastnat skräp på propellern......och att drn sitter fast som den ska. Ta ett dopp och kolla detta är mitt tips som första felsökning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobiasmatsson 2 Postad 27 Juni 33 minuter sedan skrev Boanjohan: Ingen expert på detta och kan inte analysera filmen, men det första jag skulle undersöka är om det fastnat skräp på propellern......och att drn sitter fast som den ska. Ta ett dopp och kolla detta är mitt tips som första felsökning. Aa, kanske får bli ett dopp när det blir lite varmare i vattnet. Dock så såg jag inget synligt skräp innan sjösättning och den lät såhär direkt efter sjösättning. Var lite inne på om det kan vara anoden som inte sitter helt fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 267 Postad 27 Juni Är det Quick som har gummistjärna/koppling mellan elmotor och växel? Kan va den som gett upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobiasmatsson 2 Postad 28 Juni 8 timmar sedan skrev NW355: Är det Quick som har gummistjärna/koppling mellan elmotor och växel? Kan va den som gett upp. Hittar denna sprängskiss hur det ser ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 622 Postad 28 Juni 11 timmar sedan skrev Tobiasmatsson: Aa, kanske får bli ett dopp när det blir lite varmare i vattnet. Dock så såg jag inget synligt skräp innan sjösättning och den lät såhär direkt efter sjösättning. Var lite inne på om det kan vara anoden som inte sitter helt fast. Anoden var ju bra tanke. Min noterade jag vid bytet i våras eroderar snabbast runt skruvarna som håller den och det är där det är tunnas gods på den. Bytte gör att jag vsr rädd den skulle lossna trots okej med gods i övrigt på anoden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 018 Postad 28 Juni Jag äger ingen bogpropeller men ska det inte vara olja nere i växelhuset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 120 Postad 28 Juni Hej Kan inte placera ljudet riktigt och påminner om att köra runt en utombordsmotor utan tändstift men det låter ju inte speciellt bra. Har du kollat så att den driver propellern, d.v.s man ser vattenströmmen från endera sidan av bogen? Gör den det så är det nog på väg mot ett haveri i växelhuset som beror på att vatten kommit in och lager mm. är rostiga/skadade. Driver den inte runt propellern kan det vara kopplingen mellan elmotorn och växelhuset som gett upp. Se bild nedan: Eller är det total "kuggsoppa" i växelhuset och kuggarna på pinjong och/eller kronhjul är bortslitna. Står ingenting i manualen om att byta olja i växelhuset eller om det skall vara olja eller fett. Men det ser ut som det sitter ett nållager på pinjongaxeln så då borde det vara olja, t.ex. SAE 80/90 EP eller liknande (växelhusolja utombordare). Man kan nog lyfta av motordelen utan att det sprutar upp vatten under ifrån, står inget i manualen. Hittade en Engelskspråkig version av manualen som är översatt från originalspråket Italienska. Hittade även en Italiensk original och gjorde en snabbkoll, översättningen verkar vara ok det lilla jag kollade. Årligt urnderhåll/kontroll enl manualen: http://webserver.flak.no/vbilder/1046200_manual.pdf Original manual från Quick: https://www.quickitaly.com/en/manuals/ Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobiasmatsson 2 Postad 28 Juni 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Hej Kan inte placera ljudet riktigt och påminner om att köra runt en utombordsmotor utan tändstift men det låter ju inte speciellt bra. Har du kollat så att den driver propellern, d.v.s man ser vattenströmmen från endera sidan av bogen? Gör den det så är det nog på väg mot ett haveri i växelhuset som beror på att vatten kommit in och lager mm. är rostiga/skadade. Driver den inte runt propellern kan det vara kopplingen mellan elmotorn och växelhuset som gett upp. Se bild nedan: Eller är det total "kuggsoppa" i växelhuset och kuggarna på pinjong och/eller kronhjul är bortslitna. Står ingenting i manualen om att byta olja i växelhuset eller om det skall vara olja eller fett. Men det ser ut som det sitter ett nållager på pinjongaxeln så då borde det vara olja, t.ex. SAE 80/90 EP eller liknande (växelhusolja utombordare). Man kan nog lyfta av motordelen utan att det sprutar upp vatten under ifrån, står inget i manualen. Hittade en Engelskspråkig version av manualen som är översatt från originalspråket Italienska. Hittade även en Italiensk original och gjorde en snabbkoll, översättningen verkar vara ok det lilla jag kollade. Årligt urnderhåll/kontroll enl manualen: http://webserver.flak.no/vbilder/1046200_manual.pdf Original manual från Quick: https://www.quickitaly.com/en/manuals/ Mvh Pär Hej Pär, Tack för bra och utförlig input, även om ett haveri låter mindre kul såklart. Hade dock hoppats på några varningssignaler innan. Köpte båten i Maj 2024, bogpropellern eftermonterades av förra ägaren under våren 2018 (ensam ägare av båten sedan ny 2013). Sedan är frågan hur han har hållt efter med service om det nu är olja osv. Inget jag tänkte på heller vid köpet tyvärr. Propellern snurrar så det kommer vatten åt båda sidorna. Vill inte använda den i onödan just nu. Känns såklart tråkigt när jag precis lagt i båten med kran då trailern är trasig. Så får nog bli till att köra utan bog i sommar och så får jag ta tag i detta till hösten. För det låter som båten måste upp på land för att åtgärda. Frågade även firman som bottensanerat båten innan sjösättning, men de hade inte varit just runt bogpropellern eller i själva spåret där propellern går. Tänkte om de monterar bort något som inte satts tillbaka ordentligt, eller att det blivit för tjockt lager med färg så propellern tar i. Borde kunna utesluta det. mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 120 Postad 28 Juni Det är ju svårt att placera/lokalisera ett missljud från en filmsnutt. Försök och lyssna var oljudet kommer ifrån, det kan ju även vara så enkelt att det är något som fallit ner i elmotorn och far runt med kylfläkten. Men lyssna och känn (utan risk för att fingrar skadas), köp ett billigt stetoskop och lyssna med om det är svårt att höra med bara öronen p.g.a. eko och resonans i utrymmet där bogpropellermotorn sitter. Ser ut som en hexagon på drivkopplingen och är kopplingen av ett mjukt material kan de ju kugga över där också om kopplingshalvorna är slitna. Gå metodiskt tillväga vid felsökning och köp inga delar förrän du är helt säker på orsaken till felet. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 487 Postad 28 Juni Jag har en lika dan bogpropp och min lät något liknande och det var vinkelväxeln nr 19 på sprängskissen som va skrot fick vara så till hösten eftersom man måsta ta upp båten för att byta den. Kontrollera först kopplingen mellan vinkelväxel och motorn det kan du göra när båten ligger i vattnet förutsatt att inte vinkelväxeln läcker igenom vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobiasmatsson 2 Postad 28 Juni Tack för era svar Nej men precis, behöver ju inte ta ut det värsta i förskott. Däremot tror jag inte att jag själv kommer börja meka med detta när den ligger i vattnet, utan jag kommer nog be någon med mer kunskap att ta en koll. Kan ju hoppas det är av enklare karaktär och som är enkelt att åtgärda, annars får det bli höstens projekt. Trevlig helg på er! Mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobiasmatsson 2 Postad 5 Juli För att återkoppla lite i ärendet Blev ett uppfriskande dopp för att kontrollera propeller och anod. Anoden satt lite löst så jag valde att plocka bort den tillfälligt. Sedan är det lite märkligt gällande propellern, ena stunden går den att snurra för hand flera varv (åt båda hållen) utan några bekymmer, sedan plötsligt kan det hacka till och bli lite motstånd. Efter att jag plockat bort anoden så provade jag att köra bogen igen. Började åt höger och tyckte det lät bra, sedan när jag körde åt vänster så är det metalliska klonkande ljudet tillbaka. Så även om anoden var lös så verkar den inte vara rotorsaken. Misstänker att det är något i växelhuset som inte lirar eftersom det plötsligt kan hacka till. Tänkte att jag började i denna änden för att undvika att plocka bort motor med risk att vatten tränger in. Får se hur jag går vidare, annars får det som sagt bli ett höstprojekt. Mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 120 Postad 5 Juli Konstigt att det lät bra när du körde på ena hållet men inte åt andra. Tittade på bilden i ena manualen (den första) och det ser ut som att propelleraxeln är sexkantig. Hur ser propellernavet ut? Men det kan ju även vara drivkopplingen mellan motor och växelhus. Klarar du dig utan bogpropeller så kan det väl vänta tills du dragit upp, så slipper du bada i hamnen. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobiasmatsson 2 Postad 5 Juli (redigerade) 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Konstigt att det lät bra när du körde på ena hållet men inte åt andra. Tittade på bilden i ena manualen (den första) och det ser ut som att propelleraxeln är sexkantig. Hur ser propellernavet ut? Men det kan ju även vara drivkopplingen mellan motor och växelhus. Klarar du dig utan bogpropeller så kan det väl vänta tills du dragit upp, så slipper du bada i hamnen. //Pär Ja i alla fall till en början så lät det bättre åt ena hållet. Får se om jag lyckas få bort propellern från navet. Försökte få bort muttern som håller propellern på plats, men hade en för grund hylsa med mig. Jo jag hade gärna plockat bort övre delen av motorn för att se hur drivkopplingen ser ut. Är lite nojig att det ska börja komma in vatten dock, även om det borde vara lugnt. Klarar mig säkert utan bog i sommar även om det såklart är skönt och smidigt att ha ibland. Dock är jag fortsatt förvånad hur detta problem bara uppkom från att fungera klanderfritt hela förra sommaren. mvh, Redigerad 5 Juli av Tobiasmatsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 267 Postad 5 Juli 2025-06-27 vid 23:52 skrev NW355: Är det Quick som har gummistjärna/koppling mellan elmotor och växel? Kan va den som gett upp. Kolla drivkopplingen som jag påpekat tidigare. Att lyfta av elmotorn invändigt innebär inte vatteninträngning , om så var fallet borde du redan har några liter i utrymmet till bogproppen. Jag vet garanterat att Sleipner/SidePower INTE läcker in vatten när elmotorn lyfts och det borde framgå i instruktionerna som du bifogat m a p sprängskiss. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobiasmatsson 2 Postad 6 Juli 10 timmar sedan skrev NW355: Kolla drivkopplingen som jag påpekat tidigare. Att lyfta av elmotorn invändigt innebär inte vatteninträngning , om så var fallet borde du redan har några liter i utrymmet till bogproppen. Jag vet garanterat att Sleipner/SidePower INTE läcker in vatten när elmotorn lyfts och det borde framgå i instruktionerna som du bifogat m a p sprängskiss. Plockade precis bort motorn Här kan ni se lite bilder hur det ser ut, så det var mindre roligt. Mindre vattenansamling i själva flänsen, lite brun sörja. Nu har förmodligen inte motorn varit av sedan 2018 när den installerades av föregående ägare. Så detta har mest troligen letat sig in under längre tid. Torkat bort detta nu för att se om det letar sig in på nytt. Har varit i båten i ca 90min utan att något nytt vatten tagit sig in. Sedan är jag väldigt konfunderad då jag letar efter gummikopplingen som ska finnas, här är det bara metalliska delar. Den del som jag uppfattar som koppling är gjort i mässing eller liknande. Svårt att se hur en gummikoppling också ska få plats här, så det känns som att man har satt en mässingskoppling istället av någon anledning? Vet knappt hur jag får bort den heller, vågar inte rycka och dra för mycket. Trodde det skulle vara en liten insexskruv i sidan som man lossar på för att plocka bort den, men icke. Vrider på mässingskopplingen(?) åt båda hållenför hand och tycker att den snurrar på för det mesta utan några större motstånd, man hör kuggarna i växelhuset. Sedan plötsligt kan det komma motstånd, typ som ett hack, för att sedan fortsätta snurra på. Framförallt när jag vrider åt vänster. Så det känns som att det är växelhuset som är problemet här. Sedan att det inte finns någon gummikoppling kanske är en bidragande orsak till att växelhuset gått sönder? mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 120 Postad 6 Juli Ser ut som den övre tätningen i växelhuset är kass och den bruna ävjan är vattenblandad olja eller vattenblandat halvflytande fett. Antagligen har en fiskelina snott in sig i propellern för ett tag sedan (kan vara veckor, månader eller år) och ätit sig in i packboxen på propelleraxeln och sedan sakta men säkert spätt ut oljan/fettet vilket leder till ett haveri i slutändan. Lossa inte de båda insexskruvarna som sittet på tunnelns insida (nerde bilden), då kommer det in vatten... Enligt instruktionsboken skall det vara en två-delad "elastisk" koppling mellan motor och växelhus. Se bild nedan: I Italienska originalet står det: Semi Giunto Elastico Ordagrant översatt: Halv skarv elastisk Så den övre halvan av denna kopplingsskarv måste nog bort för att kunna demontera växelhuset sen till hösten när du dragit upp. Möjligt det behövs en glidhammare för att få loss övre halvan. Man gör inte mer nu, låt det sitta som det gör tills båten är på landbacken och man kan jobba med det i lugn och ro. Bläddra även igenom instruktionsboken där finns sprängskisser som visar hur det sitter och reservdelsnummer på delarna. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 487 Postad 6 Juli (redigerade) Raderade inlägget. Redigerad 6 Juli av Wildeside Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobiasmatsson 2 Postad 6 Juli 19 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Ser ut som den övre tätningen i växelhuset är kass och den bruna ävjan är vattenblandad olja eller vattenblandat halvflytande fett. Antagligen har en fiskelina snott in sig i propellern för ett tag sedan (kan vara veckor, månader eller år) och ätit sig in i packboxen på propelleraxeln och sedan sakta men säkert spätt ut oljan/fettet vilket leder till ett haveri i slutändan. Lossa inte de båda insexskruvarna som sittet på tunnelns insida (nerde bilden), då kommer det in vatten... Enligt instruktionsboken skall det vara en två-delad "elastisk" koppling mellan motor och växelhus. Se bild nedan: I Italienska originalet står det: Semi Giunto Elastico Ordagrant översatt: Halv skarv elastisk Så den övre halvan av denna kopplingsskarv måste nog bort för att kunna demontera växelhuset sen till hösten när du dragit upp. Möjligt det behövs en glidhammare för att få loss övre halvan. Man gör inte mer nu, låt det sitta som det gör tills båten är på landbacken och man kan jobba med det i lugn och ro. Bläddra även igenom instruktionsboken där finns sprängskisser som visar hur det sitter och reservdelsnummer på delarna. Mvh Pär Låter som en trolig teori som du beskriver, förmodligen har detta skett för rätt länge sedan med tanke på hur det ser ut. Upptäckte som sagt missljuden direkt efter iläggning av båten i år. Nejnej, de 2 insex som går rakt ner i växelhuset kommer jag inte plocka loss. Det jag tänkte på var de små insex som ska sitta i övre och nedre delen av kopplingshalvan för att fästa på själva axeln. Se bif. bild Tittar man på sprängskissen så ser man också dessa små hål på kopplingshalvorna, men de verkar inte finnas i verkligheten vilket gör mig väldigt konfunderad. Sedan som sagt att den övre kopplingshalvan inte är gjort i gummi i mitt fall gör mig än mer förvirrad. Frågan är om man bytt den övre kopplingshalvan för några år sedan och tog vad man hade i verkstaden. Känns lite så. Nej nu får det vänta till hösten om jag inte får ett ryck och drar upp under sommaren. Får väl hålla lite koll så det inte kommer in mer vatten bara. mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 120 Postad 6 Juli Ok Den övre kopplingshalvan skall sitta fast i motoraxeln och spänns fast med den lilla insexlåsskruven. Den som monterade bogpropellern måste ha missat detta och inte dragit åt låsskruven på övre kopplingshalvan mot motoraxeln. Om den inte sitter lös så kan du behöva en glidhammare med en 90 graders vinklad klo för att dra loss övre kopplingshalvan från den nedre. Ser rätt ut på bilden från Moory. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobiasmatsson 2 Postad 6 Juli (redigerade) 26 minuter sedan skrev Wildeside: Underhållande läsning, en fundering är varför inte fråga/diskutera med en som har en lika dan bogpropp och har haft liknande problem och pillat iordning på den själv? Har monterat några stycken quick bogproppar och det va i början lite olika kopplingar som följde med när man köpte deras bogpropp. Här är en länk till deras senast reviderade manual med reservdels lista. https://www.quickitaly.com/resources/downloads_qne-prod/1/BTQSeries_rev04A_EN.pdf Tack för inspel Har googlat som en galning för att hitta någon med liknande problem och som har en Quick. Känner ingen personligen som jag kan rådfråga heller tyvärr. Ja dessa reservdelar känns bekanta med det vi hittat tidigare. Däremot det du nämner att det följde med olika typer av kopplingar från början är högintressant. Det förklarar nog varför jag har en mässingskoppling istället för gummi och som inte alls liknar den som visas i manualen/reservdelslistan. Så till hösten blir det ett nytt växelhus inkl. packningar och ny koppling (som jag bif. i mitt förra inlägg). Växelhuset verkar gå på ca 5000-6000kr och koppling ca 700kr. Måste ju ha något att göra till hösten också… 🙃 mvh, Redigerad 6 Juli av Tobiasmatsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 487 Postad 6 Juli (redigerade) 1 timme sedan skrev Tobiasmatsson: Tack för inspel Har googlat som en galning för att hitta någon med liknande problem och som har en Quick. Känner ingen personligen som jag kan rådfråga heller tyvärr. Ja dessa reservdelar känns bekanta med det vi hittat tidigare. Däremot det du nämner att det följde med olika typer av kopplingar från början är högintressant. Det förklarar nog varför jag har en mässingskoppling istället för gummi och som inte alls liknar den som visas i manualen/reservdelslistan. Så till hösten blir det ett nytt växelhus inkl. packningar och ny koppling (som jag bif. i mitt förra inlägg). Växelhuset verkar gå på ca 5000-6000kr och koppling ca 700kr. Måste ju ha något att göra till hösten också… 🙃 mvh, Jag skrev i ett inlägg i början av tråden att "Jag har en lika dan bogpropp och min lät något liknande och det var vinkelväxeln nr 19 på sprängskissen som va skrot fick vara så till hösten eftersom man måsta ta upp båten för att byta den. Kontrollera först kopplingen mellan vinkelväxel och motorn det kan du göra när båten ligger i vattnet förutsatt att inte vinkelväxeln läcker igenom vatten. " Så du har nog inte letat speciellt noggrant och troligtvis inte heller i engelskspråkiga forum, där skrivs det en del om liknande problem med Quick bogproppar.🙂 Redigerad 6 Juli av Wildeside Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobiasmatsson 2 Postad 6 Juli (redigerade) 38 minuter sedan skrev Wildeside: Jag skrev i ett inlägg i början av tråden att "Jag har en lika dan bogpropp och min lät något liknande och det var vinkelväxeln nr 19 på sprängskissen som va skrot fick vara så till hösten eftersom man måsta ta upp båten för att byta den. Kontrollera först kopplingen mellan vinkelväxel och motorn det kan du göra när båten ligger i vattnet förutsatt att inte vinkelväxeln läcker igenom vatten. " Så du har nog inte letat speciellt noggrant och troligtvis inte heller i engelskspråkiga forum, där skrivs det en del om liknande problem med Quick bogproppar.🙂 Har aldrig uteslutit växelhuset, men det är klart att en skramlande anod eller en bristfällig gummikoppling hade varit ett mer tacksamt problem med tanke på att båten ligger i vatten. Ah okej, tycker mest att jag hittat om andra fabrikat och inte riktigt samma problem som jag upplever. Du får gärna tipsa om något forum eller specifik tråd där jag kan läsa lite om likvärdiga problem med Quick. Kan vara intressant att läsa bara. 🙂 mvh, Redigerad 6 Juli av Tobiasmatsson Tillägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 487 Postad 6 Juli Jag spara aldrig vart jag läste om det så du får nog glatt söka själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 267 Postad 6 Juli 8 timmar sedan skrev Wildeside: Jag spara aldrig vart jag läste om det så du får nog glatt söka själv. Många som har tips. En del läser på internet kors o tvärs men rätt hittar oftast de har erfarenhet. Är Quick:s bogisar försedda med lite barnsjukdomar, jag har mer erfarenhet av Sleipner/SidePower som verkar funka bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 487 Postad 7 Juli 12 timmar sedan skrev NW355: Många som har tips. En del läser på internet kors o tvärs men rätt hittar oftast de har erfarenhet. Är Quick:s bogisar försedda med lite barnsjukdomar, jag har mer erfarenhet av Sleipner/SidePower som verkar funka bra. Qicks:s bogproppar hade en del problem med att vinkelväxeln gick söder (bland annat min) vet inte hur det är nu för tiden, det va ett tag sen jag höll på med dom. Vet iaf att min har fungerat bra efter att jag bytte vinkelväxel och montera rätt koppling. Sen om det berodde på dåliga kvalité på vinkelväxeln eller att det va fel koppling vet jag inte. Det är ingen billig historia att byta dom, men som tur va gick min på garantin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser