Gualof 1 Postad 25 Juni sitter ett rör på vänstersidan på min yanmar ysb8,mellan motorn o backslaget,under den elektriska bränslepumpen.inte kopplat till någonting. nån som har en aning om va det är till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 25 Juni Röret ser ut att gå in i själva skriver, eller balk till detta. Det blir väl att leta vart det tar vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 156 Postad 25 Juni Hej Detta rör kan vara anslutningen till oljebytarpumpen (handpump) som anslöts till röret med en slang. Kolla om du kan se om röret sitter med en banjonippel och banjoskruv rakt in i sidan av oljesumpen. Kolla med en spegel eller filma med mobilen så ser du hur det sitter. Själva oljestickan sitter väl på framsidan av motorn och är av gul plast om jag inte missminner mig. Sitter röret fortfarande anslutet till vevhuset skall du nog sätt någon form av huv i slutet av röret, kan fungera med skyddshuvar för hydraulsnabbkopplingar eller liknande. Något sånt här: Mät rörets diameter och åk in till någon som säljer hydraulikdelar och kolla om de har något som passar men det måste vara presspassning så den inte lossnar under gång. Är röret bortkopplat så det sitter löst är det bara att strunta i eller demontera för då har det ju ingen funktion att fylla. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ankarvakten 2 Postad 26 Juni Det stämmer. Röret är för att suga upp oljan från tråget. Det går bra att tränga på en gummi eller plastslang för att suga upp oljan med någon oljebytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gualof 1 Postad 26 Juni Jodå,röret går in under motorn,bättre ställe o suga upp oljan i då än genom påfyllningen.men får kanske pluggas då,eller är den kanske bra för vevhusventilationen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 156 Postad 26 Juni Nej, den kan du plugga med något lämpligt som t.ex. skyddshuv för hydraulkopplingar fast de finns kanske inte mindre än 3/8". Mät rörets diameter och åk till någon som säljer hydraulikdelar och hör med dom eller får du googla fram något. Sätt inte dit någon kork eller träplugg, det ska vara gummi eller liknande. Sitter en huv original såg jag nu när jag kollade i reservdelskatalogen men det är ju en gammal motor och Japanska tillverkare brukar sällan hålla delar aktiva mer än 5 år efter motorn slutade tillverkas. Finns redan vevhusventilation på motorn på motsatt sida cylindertoppen, alltså i vevhusgaveln. Där sitter en oljefälla som man behöver rengöra då och då. Titta i reservdelskatalogerna nedan. Bifogar två länkar till reservdelskataloger för Yanmar YSB8 http://www.varen4u.nl/pdfs/yanmar/YSB_8.pdf https://www.dam-marine.com/gb/content/288-parts-and-exploded-views-for-yanmar-ysb8-engine 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser