jeamic 0 Postad 23 Juni Avser köpa en Ryds 568 GT / GTI Någon som vill dela med sig erfarenheter eller att tänka på ? - GT / GTI , skillnad och för/nackdelar ? - Någon årsmodell som är bättre/sämre ? tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 122 Postad måndag kl 17:57 Här har du 27 sidor och plöja igenom, står allt och lite till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 70 Postad torsdag kl 20:19 Direktinsprutad 2-taktsmotor med separat oljetank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jeamic 0 Postad torsdag kl 20:37 Är alla från år 2008 med insprutning ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 75 Postad torsdag kl 21:19 Nu har du två trådar avseende samma ämne, blir lite rörigt både för dig själv och de som svarar på dina frågor. Båten du var intresserad av hade en Mercury 90 hk Optimax/DFI motor. Alla Optimax/DFI är direktinsprutade tvåtaktsmotorer. Introducerades på marknaden 1996 och sista tiilverkningsår 2018. Minimal tvåtaksrök tack vare speciellt smörjsystem (direktsmörjning) med mycket låg oljeförbrukning jämfört med konventionell tvåtakt. Är i vissa avseenden betydligt bättre än motsvarande fyrtaktsmotor: Snabbare acceleration, svarar snabbt på gaspådrag. Jämför man samma hk på på samma båt, vinner tvåtaktaren i fart och acceleration och det är inte mycket som skiljer i bränsleförukning. Jämnare gång, 3-cylindrig tvåtakt= 6-cylindrig fyrtakt i antal kraftimpulser (arbetstakt) per vevaxelvarv. Minimala utsläpp av NOx (kväveoxider). Billigare service, ingen kamrem, kamkedja som ska bytas med visst intervall, inga ventiler som behöver justeras o.s.v. Om det är fyrtakt du menar med frågan " är alla från 2008 med insprutning?" Ja insprutning på fyrtakt började införas 2005-2006 på vissa modeller och blev mer och mer vanligt och nu finns insprutning ner till 8 hk. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser