Gå till innehåll
söndag 29 juni 2025
jeamic

Ryds 568 GT / GTI

Rekommendera Poster

Avser köpa en Ryds 568 GT / GTI

Någon som vill dela med sig erfarenheter eller att tänka på ?

- GT / GTI , skillnad och för/nackdelar ?

- Någon årsmodell som är bättre/sämre ?

 

tack på förhand 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Här har du 27 sidor och plöja igenom, står allt och lite till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har du två trådar avseende samma ämne, blir lite rörigt både för dig själv och de som svarar på dina frågor.
 

Båten du var intresserad av hade en Mercury 90 hk Optimax/DFI motor.

Alla Optimax/DFI är direktinsprutade tvåtaktsmotorer.

Introducerades på marknaden 1996 och sista tiilverkningsår 2018.

Minimal tvåtaksrök tack vare speciellt smörjsystem (direktsmörjning) med mycket låg oljeförbrukning jämfört med konventionell tvåtakt.

 

Är i vissa avseenden betydligt bättre än motsvarande fyrtaktsmotor:

Snabbare acceleration, svarar snabbt på gaspådrag.

Jämför man samma hk på på samma båt, vinner tvåtaktaren i fart och acceleration och det är inte mycket som skiljer i bränsleförukning.

Jämnare gång, 3-cylindrig tvåtakt= 6-cylindrig fyrtakt i antal kraftimpulser (arbetstakt) per vevaxelvarv.

Minimala utsläpp av NOx (kväveoxider).

Billigare service, ingen kamrem, kamkedja som ska bytas med visst intervall, inga ventiler som behöver justeras o.s.v.

 

Om det är fyrtakt du menar med frågan " är alla från 2008 med insprutning?"

Ja insprutning på fyrtakt började införas 2005-2006 på vissa modeller och blev mer och mer vanligt och nu finns insprutning ner till 8 hk.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...