Gå till innehåll
torsdag 17 juli 2025

Rekommendera Poster

Aq115

Efter att fått in vatten i motorn har jag nu demonterat toppen.

Ser inga synliga läckage på topplockspackningen.

Vad har Ni för synpunkter på bilderna på kolvar och ventiler?

Kommer att lämna in toppen för genomgång med nya ventiler och säten och ev planing.

20250620_102808.jpg

20250620_102829.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har motorn gått varm?

I så fall måste du ta reda på varför den gick varm och leta efter ev. rester från en trasig impeller som kan sprida sig i kylsystemet och blockera kylkanaler.

 

Alltid svårt att se något på bilder, har försökt förstora så mycket det går på min iPad vilket inte går på datorns bildskärm men ser inget speciellet. Det är ju helt annorlunda att se det i verkligheten...

 

Vattnet måste ju ha tagit sig in i motorn på något sätt och det är det man måste leta reda på innan man fortsätter.

Känns lite onödigt att renovera en motor för flera tusenstals kronor och samma problem uppstår direkt igen.

Kolla även din sjövattenpump så att det inte är där läckaget uppstått. Packboxarna mot kamdrevskåpan och impelleraxeln slits med tiden och det kan komma in vatten den vägen.

Sitter ett skvallerhål på sjövattenpumpen som skall indikera läckage och till viss del förhindra läckage in i motorn men vatten tar i bland outgrundliga vägar. Skadar inte att kolla upp och renovera vattenpumpen.

 

Det enda jag kan se är att avgasventilerna på 3:an och 4:an är betydligt ljusare än på 1:an och 2:an.

Kan bero på flera orsaker och kan tyda på att den gått varmare där eller att vattenläckan var där.

Får man in mindre mängder vatten (smygande läckage) i en förbränningsmotor brukar detta synas genom att den eller de cylindrar som haft vatten med i förbränningscykeln är betydligt mer sotfria än övriga cylindrar.

 

En annan orsak till ljusare beläggning kan tyda på magrare luft/bränsleblandning på just de cylindrarna men AQ115 har väl bara en förgasare såvida du inte har bytt till något annat.

 

Toppen skall definitivt planas om motorn gått varm eller man haft en trasig topplockspackning.

Om ventiler behöver bytas ser man först när man demonterat dessa, oftast räcker det med slipning av ventiltallrikarna och fräsning av ventilsäten.

 

Stoppa ner luddfria trasor i lyftargalleriet, skrapa rent cylinderblockets anliggningsyta mot toppen med ett vasst stämjärn och ha grovdammsugaren igång med munstycket så nära stämjärnet det bara går. Går betydligt lättare om man är två, en skrapar och en dammsuger.

Skräp skall inte falla ner i lyftargalleriet, då faller det ner i oljesumpen och orsakar onödigt slitage på lager och oljepump.

 

Kolla noga efter sprickor i blocket och toppen.

Lämnar man in toppen hos en motorrenoverare kan de provtrycka toppen eller magnafluxtesta efter sprickor.

 

Mvh

Pär

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack så väldigt mycket för alla tips.

Ska börja beta av dem snarast.

Motorn har gått varm. Verkar vara en frostbricka som läckt lite när motorn är kall.

Vatten i oljan kom efter varmkörningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det kanske så att motorn frusit sönder under vintern?

 

Lite svårt att provtrycka blocket nu när toppen är demonterad.

 

Ja undersök noga och kolla även avgaslimpan och avgasknät, brukar bli dåliga med tiden.

Alternativet är att kontakta en fackman.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du skriver vatten i motorn så behöver det redas ut ett par saker.
1. Bara vatten i oljan "grädde"

2. Bara vatten i en eller flera cylndrar

3. En kombination av 1 och 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grädde, men inte mycket. Oljenivån visade obetydligt högre nivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn har marteckylare så kylsytemet i motorn har ju glykol, med rätt blandning.

Marteckylaren kördes igenom med glykolblandning vid upptagningen i höstas så inget borde ha kunnat frysa sönder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra, då kan vi nog utesluta att block och topp är sönderfrusna.

 

Byt ut den dåliga/otäta "frostbrickan" och fyll på med ny kylavätska, köp gärna färdigblandad då denna håller 50% glykol/50% vatten och har destillerat vatten i stället för kranvatten.

Har du gott om glykol hemma så köper du en dunk destillerat vatten och blandar 50/50.

 

Demontera gavlarna till värmeväxlaren och kolla så att där inte ligger bitar av någon gammal impeller eller rester av sjögräs mm. på inkommande sidan av VVX.

Inne i värmeväxlaren sitter ett antal tunna rör med liten diameter där det brukar samlas skräp.

Med båda gavlarna demonterade skall man kunna se rakt igenom rören, lys med ficklampa om det är för mörkt i maskinrummet.

Kolla även oljekylaren bakom oljefiltret.

Ta för vana att alltid kolla här innan upptagning och konservering.

Nya O-ringar tillgavlarna, inget silikon eller annat packningsklister.

 

Töm ut den utspädda motoroljan (grädden) och byt oljefilter (billigt) samt fyll på med någon billig motorolja. Varmkör vid bryggan, kolla oljan och kör ev. en liten sväng (0,5–1 h) i låg fart, byt sedan motorolja och oljefilter på nytt till samma som du brukar använda.

Viktigt att man gör detta så all vattenspädd olja försvinner ur motorn.

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Aq115 med martecväxlare har antingen en eldriven cirkulationpump (glykolsidan) eller en dubbel impellerpump på ordinarie position dvs kamdrivningskåpan.
 

Så antingen pumpaxeltätningen eller oljekylaren som trolig orsak till vatten i oljan.

 

Varmgång finns ju massa faktorer. tex om det är el-pump och den inte fungerar som den ska,
om det är dubbelpump så impeller defekt x 2, om det är AQ100:a drev och avgasstöveln fortfarande är aktiv med kylvatten så kan densamma rosta sönder med kylvattenbortfall som följd.

 

Då det inte var vatten i cylindrarna så kan man eventuellt utesluta avgaslimpan/krök. Dock kan den vara orsak till varmgång om det är ett litet läckage som inte ger större vatteninträngning  i cylindrarna men ökar tempen, eller att den är igensatt med dåligt flöde som följd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marteckylningen till AQ115 har aldrig haft någon elektrisk cirkulationspump. Dubbelpumpen är ganska sällsynt. Den utgick ur sortimentet på 70-talet, eller tidigt 80-tal. Då infördes en vevaxeldriven sjövattenpump, och den befintliga sjövattenpumpen används som cirkulationspump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rollen, exakt så ser det ut på min Monark 670.

Kan de pumparna läckage in vatten I motorn via deras drivaxel och hur åtgärdar jag det i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...