johan134 1 Postad torsdag kl 15:34 Hej! Jag är på Gotland och det var lite vågigt och blåsigt idag när jag åkte till Visby från Lickershamn. Jag märkte mot slutet att babystaget var löst. Vanten, själva vajern hängde alltså löst. Jag funderade på vad det kunde bero på och såg snart att vajern enbart hängde på 3 ståltrådar och hade virat upp sig och då blivit längre. Se bild. Jag har nu tagit bort babystaget helt och satt dit ett spännband istället. Jag kan även dra fallet till spinnakerbommen ner till samma fäste. Den kommer ut på nästan samma höjd från masten som babystaget satt. Min fundering är om det är säkert att segla hem igen på det ovan beskrivna sättet. Det fanns ingen möjlighet att laga vajern på Gotland och jag har inte så mycket alternativ. Det kändes i min värld konstigt att det blev så stora krafter och om det är så stora krafter är ju funderingen om dessa saker jag beskrivit kommer hålla. Det är en maxi 95a med raka spridare och sidovant som går bakåt. Hur viktigt är detta babystag, är det en överhängande risk att masten typ kan gå av eller något om den inte finns😅. Min tanke är nog att åka över till Stockholm natten till måndag och då kommer det blåsa runt 6 m/s i medel. Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nils_D 29 Postad fredag kl 11:29 Jag tror du utan större tvekan kan segla tillbaka utan inre förstaget. Ur säkerhetssynpunkt finns det väl framförallt till för att hindra att mittsektionen börjar pumpa som i sin tur kan leda till att mittsektionen viker sig bakåt när man går i grov sjö. Men så grov sjö har jag svårt att tänka mig att du hamnar om du kollar väderleksrapporterna före avfärd. Vill du vara extra säker kan du ju fixa en tillfällig lösning, och det har du ju redan gjort. En annan funktion för det inre förstaget är att justera mastrkum om man vill finlira med trimningen av seglen. Men då måste det inre förstaget vara justerbart vilket det sällan är på icke-kappseglande båtar. När jag seglade på en mastheadriggad kvartstonnare på 70 talet och vi i svaga vindar skulle kryssa så lossade vi på det inre förstaget och beslog det mot masten för att genuan skulle gå över lättare i slagen. Så om din rigg i övrigt är bra intrimmad tror jag inte du behöver oroa dig för att du inte har ett inre förstag. Men jag skulle kolla den övriga riggen noggrant innan avfärd, för pessimisten i mig säger att om det inre förstaget, som ju sällan belastas hårt, är i så dåligt skick som ditt, så undrar jag hur bra skick resten av den stående riggen är. Måste medge att jag är förvånad att skadorna på det inre förstaget upptäcktes i samband med den kontroll av stående rigg som man alltid bör göra i samband med påmastningen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan134 1 Postad fredag kl 22:18 Jättetack för utförligt svar. Min pappa hade slackat något på akterstaget innan jag åkte iväg pga någon trimning han provade och jag tänkte inte på att spänna det. Jag hade även spännt upp revet bak på bommen innan jag hissade seglet, det gjorde att akterliket blev väldigt spännt och eftersom seglet var revat blev den kraften i mitten. Jag förstod nu att man borde hissa fallet först och sen spänna revet bak så att det blir rätt twist och så att akterliket inte blir så spännt. Kanske att dessa två saker i kombination med ganska mycket vind 10m/s och vågor blev orsaken?! Men jag kommer spänna upp alla vant innan avfärd imorgon lite och framförallt akterstaget ordentligt. Jag har iaf kollat från marken ordentligt på alla och inte sett några synliga skador på de resterande. Det verkar inte blåsa mer än typ 8 i byarna heller på vägen hem sen. Jag antar att vi måste ha kollat dessa saker vid iläggningen så jag tror skadan faktiskt har uppstått efter det. 😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 281 Postad 23 timmar sedan Finns det en lina att hissa spinnakerbommen i är det inte fel att använda den som nöd-babystag tänker jag, behöver inte vara jättehårt ansatt. Men jag kanske bara är lite väl nojig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan134 1 Postad 15 timmar sedan Peter, tack för tipset. Jag har gjort det också. Jag har både spännbandet och fallet till spinnakerbommen i stagfästet 😊. Just nu länsar jag mot Fårö och hittills har det gått bra, inga direkta krafter i varken spännbandet eller spinnakerbomfallet. Det kommer även vara läns eller slör hem söndag natt så jag hoppas det kommer gå bra 🤞 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser