Sagitaro 0 Postad 16 Juni Hej, Behöver byta propeller. Hur vet jag vilken propeller jag ska ha till Mercury 115 EFI årsmodell 2003? Sitter på en uttern D55. hittar inget nummer eller liknande på propellern. Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 136 Postad 16 Juni Hej Har du kollat överallt på propellern inkl. naven? Är det en original Mercury propeller finns det ett reservdelsnummer instämplat som börjar på 48-XXXXXXX Storlek kan stå instämplat mellan bladen t.ex. 13 x 19 eller bara 19P Är det aluminium (svart lackerad) eller stål (blank)? Mercury Marine online verktyg för att finna rätt propeller: https://www.mercurymarine.com/se/sv/propellers/mercury-propeller-selector Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sagitaro 0 Postad 16 Juni Stort tack för svar Pär. Det är en aluminiumpropeller. Som sagt, har letat men hittar inget nummer. Tack för länken jag ska titta där😀 Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tveskagg 0 Postad 2 Juli Jag bytte från orginal trebladig propeller med 17p stigning till en mercury Spitfire fyrbladig med 17p stigning på min d55:a med samma motor som du har. Jag tappade en knop i topphastighet med spitfiren men allt annat blev bättre. Lägre varvtal i marsfart. Planar snabbare och man kan dra upp vattenskidor med packning och tre passagerare i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sagitaro 0 Postad 2 Juli Okej, tack för svar. Ska fundera på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 667 Postad 3 Juli (redigerade) 20 timmar sedan skrev tveskagg: Jag bytte från orginal trebladig propeller med 17p stigning till en mercury Spitfire fyrbladig med 17p stigning på min d55:a med samma motor som du har. Jag tappade en knop i topphastighet med spitfiren men allt annat blev bättre. Lägre varvtal i marsfart. Planar snabbare och man kan dra upp vattenskidor med packning och tre passagerare i båten. Bra info från tveskagg. Passa på att förbättra båtens prestanda utifrån hur du använder den. Troligen ska du INTE ha den propeller du har, men den duger säkert. Ta kontakt med tex. Propellertrim eller någon annan firma som kanske ligger bättre till. Redigerad 3 Juli av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 136 Postad 3 Juli (redigerade) Det är även viktigt att kolla motorns monteringshöjd, speciellt om man byter från aluminium till rostfri stålpropeller. En stålpropeller har tunnare blad och bättre cuppning på bladen och klarar därför högre "hissning" av motorn. Generellt sett kan man gå upp 1 tum i stigning om man inte hissar mer om man byter till stålpropeller. Hissar man mer så kan man gå upp 2 tum eller mer. Vid "nollpunktmontering" (bild 8-8) ligger antiventilationsplattan jämns med båten botten. Hissar man motorn hamnar antiventilationsplattan över båtens botten och motståndet genom vattnet minskar= högre fart. Aluminiumpropeller= Montering enligt bild 8-8 Stålpropeller= Montering enligt bild 8-9 Rätt monteringshöjd= Optimal fart och lägre bränsleförbrukning Den enda gång antiventilationsplattan skall ligga under båtens botten är när det gäller arbetsbåtar och båtar som inte planar för maximalt grepp i vattnet och optimal dragkraft (bild 8-7). Bild 8-10 är endast för båtar som gör över 45 knop och har semi-ytskärande propeller (Cleaver, Chopper), d.v.s. rena tävlingsbåtar. Tyvärr är det allt för många båtar som fått motorn för lågt monterad och detta kan man se om upphängningsbyglarna vilar på akterspegeln. Detta skapar onödigt motstånd i farter över 20 knop och vatten sprutar kraftigt åt sidorna runt motorn och riggen. Dessutom blir båten trögstyrd i högre farter och kan få tendens att överplana. Angående "tveskagg" som hade 17" Spitfire (alu?) monterad. Motorn sitter antagligen lågt monterad och med nollpunktsmontering eller ett hål hissning bör du inte tappa fart. Med högre hissning kan man gå upp i stigning och därmed vinna fart men även behålla greppet. Är det en Spitfire X7 (stål) ska den monteras högre. Jag har länkat till Mercury Marine propellerverktyg i min förra kommentar som ligger näst längst upp. Mvh Pär Redigerad 3 Juli av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sagitaro 0 Postad 3 Juli Tack för alla bra svar😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser