Gå till innehåll
söndag 06 juli 2025

Rekommendera Poster

Hej! 

När jag byter olja fyller jag på med 4,5 liter (inkl. i samband med nytt oljefilter) exakt enligt instruktionsboken.

När jag kollar på oljestickan ser det ut som att det är alldeles för mycket olja. Testade att suga ut ca 1 liter olja och då är nivån på max-strecket enligt stickan med 3.5l Det rimligaste jag tänker är att det är fel dimension på oljestickan. Är det någon som upplever samma problem? Är det något jag missar här? 

Förra säsongen gjorda en mekaniker oljebytet och jag var tvungen att suga ut ungefär 1 l olja. Då tänkte jag bara att mekanikern doserat fel. För denna säsong gjorde jag det själv och märkte jag att jag var tvungen att suga ut ca 1 l.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Men är du helt bombsäker på att du fått ut varenda droppe av den gamla oljan?

Det är ju det som är kruxet att få ut varenda droppe av den gamla oljan, vilket kan vara svårt.

Det är ju att kontrollera nivån på sticka innan man börjar pumpa ut oljan, sen kontrollera utpumpad volym så ser man om man fått ut all olja.

Har man t.ex. bara fått 3,5 L och stickan visade fullt så kan det ju vara ca 0,7 L kvar i sumpen.

Pumpa ut oljan i en 5 L transparent plastdunk t.ex. batterivatten eller spolarvätska, de brukar ha graderingar för varje 0,5 L och varje 1 L.

Har du alltid haft detta problem?

Hur länge har du ägt motorn?

Är ju inte helt omöjligt att förra ägaren eller någon annan satt i en oljesticka som inte passar och kommer från någon annan motor.

Känner du någon som har en likadan motor? Då kan ni ju jämföra oljestickorna.

Är det någon här som kan mäta oljestickan och lägga upp måtten?

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar! 

Har inte kontrollmätt att jag fått ut exakt varenda droppe. Men eftersom jag haft samma utfall två säsonger i rad började jag misstänka att det kunde vara något annat än att jag inte fått ur all olja. Speciellt eftersom en auktoriserad verkstad gjorde oljebytet första säsongen.

Har ägt båten två säsonger.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du drev eller backslag? Det är olika stickor beroende på transmission.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...