Comfort_26 0 Posted Tuesday at 08:20 PM Hej hade ett litet läckage i oringen i huset för värmeväxlaren, bytte den och efter det är det stört omöjligt att få tillbaka stosen in i huset? några idéer jag har använt marinefett gummiklubba försiktigt men det är totalt stumt🤷♂️ Share this post Link to post Share on other sites
Janne_G 119 Posted Wednesday at 06:24 AM Lägg den i frysen i några timmar, sen snabbt montera den. Alt använd kylspray och spraya ordentligt. Share this post Link to post Share on other sites
bemek 66 Posted Wednesday at 09:56 AM har du rätt material? +ta ur gummitätningen gör riktigt rent i dess spår ,(rost? mm) provmontera röret utan tätning. smörj alla ytor med silikonfett montera ,borde räcka med stadigt tryck . B 1 Share this post Link to post Share on other sites
Comfort_26 0 Posted Wednesday at 04:30 PM Får testa imorgon med kylspray jag har rätt prylar och spåret är helt rent och intakt likaså stosen Share this post Link to post Share on other sites
Mercury_44XS 36 Posted Wednesday at 08:18 PM (edited) 10 timmar sedan skrev bemek: har du rätt material? +ta ur gummitätningen gör riktigt rent i dess spår ,(rost? mm) provmontera röret utan tätning. smörj alla ytor med silikonfett montera ,borde räcka med stadigt tryck . B Bra tips👍 Man kan försiktigt göra rent stosen med s.k. "Scotch Brite" duk för att få bort ärg/oxid mm. då glider den lättare in på plats. Använd försiktigt och inte slippapper. Scotch Brite duk finns på Hornbach samt Jula, Hos Jula säljs dom som Meec Tools slipduk 2-pack och kostar 30kr. Finns fin, medium och grov. Använder själv dessa och funkar bra, toppen till all typ av metallrengöring och putsning av metaller. Jag använder dessa även som mellanslipning när man behandlar trä med hårdvaxolja samt lackar/fernissar ädelträ. Passar bra och fäster på slipdynor med kardborrfäste. Stosen kan ju omöjligt svällt av sig själv om man inte värmt den och kylspray känns lite onödigt, gör som bemek skriver och tänk på att O-ringar kan svälla och skadas av petroliumbaserade produkter som fett, olja mm. om de inte är speciellt avsedda för dessa produkter. Har O-ringen svällt upp kan man behöva köpa en ny i värsta fall. VVS-glidmedel för PVC- rörstäningar eller vitt vaselin funkar också om man inte har siliconfett. Mvh Pär Edited Wednesday at 08:21 PM by Mercury_44XS Share this post Link to post Share on other sites