Jens_Sthlm 27 Postad 5 Juni Jag har en jolle med en yamaha 15 hk. Båten överplanar, dvs åker med nosen långt ner, jag vågar inte gasa på fullt med risk för att den ska dyka med nosen rakt ner. Hade varit kul att få lite mer stävlyft. Jag tänker att jag behöver en annan propeller. Nuvarande propeller är märkt 9 1/4x11-J. Tänker jag rätt om att byta propeller och i såna fall vilken dimension tror ni passar bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 419 Postad 5 Juni Kan du inte börja med att justera vinkeln så motorn är mer vinklad ut från akterspegeln? Propellern styr ju inte vinkeln på kraften, så det lär knappast påverka alls. Letade upp en bild som illustrerar detta: 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 175 Postad 6 Juni 9 timmar sedan skrev raol: Kan du inte börja med att justera vinkeln så motorn är mer vinklad ut från akterspegeln? Propellern styr ju inte vinkeln på kraften, så det lär knappast påverka alls. Letade upp en bild som illustrerar detta: Precis som Raol skriver, kolla riggvinkelpinnen hur den sitter. Andra tänkbara orsaker till s.k. "överplaning" är: Motor sitter för djupt, dvs sticker ner för långt under båtens botten. Båten tungt lastad i fören, ojämn viktfördelning. Motorn för stor effektmässigt för båtens maximala konstruktionsfart, vanligt på båtar med rundade slag och/eller platt botten. Vad menas med jolle? För mig är jolle något litet som man ror och max 2 personer. Ska se om jag hittar någon bild på monterings höjd för motor och akterspegelhöjd Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 175 Postad 6 Juni (redigerade) Här kommer en bild på akterspegelshöjd. Antiventilationsplattan (även kallad kavitationsplatta) skall ligga i linje med båtens botten, detta kallas för nollpunktsinstallation. Sticker riggen för långt ner ökar motståndet, man får en massa onödigt stänk åt sidorna och båten blir ofta trögstyrd samt kan överplana (speciellt i kombination med fel vinkel). På större och snabbare båtar med farter över 25 knop monterar man med fördel motorns antiventilationsplatta högre än båtens botten. Se bild nedan: Avseende farter under 25 knop är s.k. "nollpunkt" det vanligaste. Arbetsbåtar/deplacementbåtar skall motorn sitta så långt ner det bara går för maximalt drivgrepp för propellern. Deplacementbåtar (snipor/segelbåtar) har en maxfart som motsvarar ungefärlig längd i vattenlinjen. Om längden i vattenlinjen är 4,5 m är båtens fart ca 4,5 knop men kan komma upp lite till beroende på konstruktion. Båtar med platt botten, svagt rundad eller mycket svagt vinklad V-botten har en tendens att överplana om man överskrider båtens konstruktionsfart. T.ex. en Crescent 465 /465 trader har en maxfart på strax över 20 knop, det går att köra i 25 knop men risken för överplaning ökar när man överstiger 20 knop och speciellt om man har båten felaktigt lastad eller kör i medsjö. Fördelen med en större motor är att kan hålla marschfart med ett lägre varvtal, inte att överskrida båtens maximala konstruktionsfart. //Pär Redigerad 6 Juni av Mercury_44XS 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 6 Juni Tack, jag ska pröva med att flytta ” pinnen” och se vad det gör för skillnad. Känns klart billigast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 445 Postad 7 Juni 2025-06-05 vid 21:54 skrev Jens_Sthlm: Jag har en jolle med en yamaha 15 hk. Båten överplanar, dvs åker med nosen långt ner, jag vågar inte gasa på fullt med risk för att den ska dyka med nosen rakt ner. Hade varit kul att få lite mer stävlyft. Jag tänker att jag behöver en annan propeller. Nuvarande propeller är märkt 9 1/4x11-J. Tänker jag rätt om att byta propeller och i såna fall vilken dimension tror ni passar bättre? Vad är det för båt du har, och för,vilken motorstyrka är den klassificerad? Som tidigare nämnts så beter sig många båtar konstigt i för höga hastigheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser