Gå till innehåll
onsdag 18 juni 2025
William700

Volvo penta 700 utombordare

Rekommendera Poster

Jag både tror och hoppas att detta fel är det minst troliga på din motor och för att åtgärda detta måste men dela hela motorn.

Men skriver ändå några rader om problemet.

 

Jag har betydligt mer erfarenhet av Mercury och andra Amerikanska märken än vad jag har av VOLVO PENTA/ARCHIMEDES men visst förekom det några såna på verkstan per år. 

Äldre Mercury motorer hade invändiga bladventiler och den konstruktionen påminner lite om din motor men du har slidskivor istället för bladventiler. Men alla flercylindriga tvåtaktsmotorer har tätning mellan vevhusen och de kan vara otäta. Tätningen mellan vevhushalvorna kan vara helt mekanisk med s.k. labyrinttätning eller tätning av kolvringstyp, minst vanligt är att det sitter packboxar och detta kan endast användas på motorer med byggda (delbara) vevaxlar.

 

För att slippa dela en hel motor om man misstänker invärtes läckage i bladventiler eller tätningar mellan vevhusen hade jag ett antal adapterplattor som jag satte där förgasaren satt.

Adapterplattan spändes sedan fast mot förgasarens anslutningsfläns på motorn med förgasarmuttrarna och det måste vara tätt mellan adapterplatta och anslutningsfläns så packningen fick sitta kvar.

Till adapterplattan ansluter man en mätare som visar både tryck och vakuum och hur pass trycket fluktuerar när man kör runt motorn men skall visa mer undertryck än övertryck om man mäter på insugningssidan.  Anslöt mätaren till slangnippeln på adaptern och körde runt med startmotorn och kollade utslaget på mätaren. Låga eller obefintliga utslag på mätaren, då är något otätt i vevhuset och motorn måste delas.

Själva adapterplattan tillverkade jag av aluminiumplåt som var ca 6–8 mm tjock, ritade av förgasarpackningen, sågade ut och borrade hål för pinnbultarna och ett hål i mitten som gängades (oftast 1/4" NPTF) och satte en slangnippel där. 

653353730_Skrmavbild2025-06-07kl_11_46_30.png.fc9951a9874f0019405e2626f1be6f52.png

 

 

Ovan en förgasarpackning till Mercury 650 (3-cyl) upp till 1500 (rak 6-cyl). och en adapterplatta som passar dessa motorer.

 

Hittade även en film på Youtube men här använder en annan metod:

 

Adapterplatta måste man tillverka oavsett metod.

Med metoden som visas på videon kan man bara kolla vevhuset tätningar, inte bladventiler eller slidskivor.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev William700:

Om det visar sig vara dålig täthet i vevhusen, är det något jag själv kan åtgärda, eller vad krävs för att få det helt tätt igen?

Du hade väl reparationshandboken? Men varför bry sig om det nu när du har lägre hängade frukt att kolla först?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej igen,

 

Jag har nu verkligen gått igenom allt jag kunnat för att försöka få motorn att gå som den ska vid start – utan framgång. Det mesta tyder på att den inte får tillräckligt med bränsle.

 

Det enda sättet jag kan hålla liv i motorn är genom att manuellt gasa med jämna, precisa varv. Så snart jag släpper på gasen dör den nästan direkt. Det är som om den bara överlever så länge jag tvingar in bränsle – så fort den ska gå på egen hand stannar den.

 

Jag börjar nu undra om det kan finnas något internt i motorn som blockerar bränsleflödet. Det är trots allt inte ett särskilt komplicerat bränslesystem på den här tvåtaktsmotorn. Jag har kontrollerat och/eller bytt ut följande:

 

Alla bränsleledningar

Bränslepump

Bränsletank

Bränsleblåsa och slang

Tändstift (nya)

 

 

Jag har dessutom plockat isär båda förgasarna och rengjort dem noggrant, både ytligt och så långt in jag kunnat utan att gå in på total demontering. De ser rena ut och jag har inte hittat några uppenbara blockeringar eller fel.

 

Jag har även undersökt choken, som verkar fungera. Den klickar som den ska när jag aktiverar den, och invändigt ser den ren och fin ut.

 

Motorn går dessutom igång direkt om jag sprayar lite bensin direkt i den översta förgasaren – men den dör igen efter några sekunder. Det förstärker misstanken att bränslet inte tar sig hela vägen fram i rätt mängd på egen hand.

 

Jag har börjat fundera på om felet kanske ligger i tändsystemet – men då borde den väl inte ens gå igång med bränsle direkt i förgasaren, eller? Det känns snarare som att den går på för fet blandning eller inte får tillräckligt tryck/bränsleflöde i lågvarvsläget.

 

Det hela känns frustrerande, nästan hopplöst. Jag har gjort allt man rimligen kan göra utan att öppna motorn helt eller ultraljudsrengöra förgasarna. Det måste ju vara något som är tilltäppt, läcker eller inte fungerar – men som inte är synligt för blotta ögat.

 

 

Finns det några sista råd ni kan ge – något jag kanske har missat trots alla försök? Det känns som det borde finnas en lösning, men att den gömmer sig precis utom räckhåll.

 

Tacksam för all vägledning ni kan ge.

Redigerad av William700

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu laddat upp en video som visar problemet mer tydligt. Videon är inspelad när bränslefiltret fortfarande var monterat, men jag har även testat att köra utan filtret – alltså endast med bränsleslangarna direktkopplade. Tyvärr uppstår exakt samma problem oavsett om bränslefiltret är monterat eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar helt klart bränslerelaterat...

 

Har du gjort om slangdragningen enligt skiss som jag skickat tidigare?

Fick fram en video när jag kollade på min iPad men inte på datorn och där sitter slangarna fortfarande fel och bränslefilter på trycksidan.

Bränslefilter alltid före bränslepumpen.

 

Koppla loss en slang i taget från inloppet till flottörhuset, och pumpa med blåsan.

Håll en kopp/behållare under slangen och kommer det bensin då är din bränslepump korrekt.

 

Har du kollat flottörventilerna, nålar+säte så att där är fullt genomsläpp samt att de stänger och öppnar som de ska. Där kan man testa med en slangbit och blåsa med munnen eller tryckluft med lågt tryck (< 2 bar).

 

Förgasare kan se hur rena ut som helst på utsidan men kan vara skitiga inuti, kanaler och munstycken kan vara igensatta av beläggningar/utfällningar från gammal bensin.

På 1980-talet när bensinbolagen började med blyfri bensin och tillsatte kalium (i vissa fall natrium) var detta ett stort problem med beläggningar inne i förgasare och motorerna gick som en påse nötter.

Nu har vi etanol och bionafta (som är en ester) i bensinen och vi är tillbaka på ruta ett med samma problem och igensatta munstycken. Beläggningar bildas då dessa tillsatser reagerar med vatten och etanol dra till sig vatten.

 

Om du inte redan gjort det, öppna länken jag skickade tidigare avseende BING typ 24, skriv ut och studera den noggrant. Även om det är dåliga bilder och du inte kan Tyska flytande så kan den vara till stor hjälp.

 

Du får nog gå över dina förgasare igen och en "cykelpump" gör inte stor nytta att blåsa rent med.

Låt alla munstycken som går att demontera bada en bra stund i bromsrengöringsmedel, blås rent med tryckluft (4–6 bar) lys med lampa och kolla så de är rena.

 

Använd ev. en rak och tunn (helst rostfri) ståltråd för att kolla vissa passager/kanaler i förgasarna.

Absolut inga borr, träpinnar, plastpinnar eller plastöverdragen ståltråd

 

Spruta alla kanaler med bromsrengöring och blås med tryckluft, kan behövas flera gånger.

 

Finns även bromsrengöring i 4 eller 5 litersdunk hos t.ex. Veidec, Mekonomen m.fl.

Lägg i så fall hela förgasaren med munstycke o.s.v. demonterat i ett bad som täcker hela förgasaren och låt ligga en stund. Gör samma procedur för båda förgasarna.

 

Blås rent med tryckluft (inte cykelpump).

 

Alternativet är att åka till någon verkstad som har ultraljudstvätt och få dom rengjorda där.

 

På en bild där man ser gasspjällen i förgasarna ser de ut att vara lite osynkade och det övre gasspjället är lite mer öppet än det undre.

Kolla din verkstadshandbok hur man synkroniserar vilket man gör med skruven vid orange pil.

Ser även ut som blandningsskruven för lågfart (röd pil) på den undre förgasaren är mer inskruvad än den på övre förgasaren. Båda till lätt bottenläge sedan ut ca 1 1/2 varv och finjustera när motorn går.

 

191252212_Skrmavbild2025-06-08kl_18_16_59.png.62f75b1153a4764bf0e45c27824f1080.png

 

1245232794_Skrmavbild2025-06-08kl_18_29_55.png.5998f78e6d890f5b7fc33f8c8b6a6d64.png

Här inne sitter också ett munstycke som är till kallstart (choke) kretsen, måste också vara helt rent.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit isär förgasarna vid två tillfällen och följt instruktionerna mycket noggrant – precis som du tidigare beskrev. Jag använde bromsrengöring och tryckluft via cykelpump, blåste även med munnen i varje kanal och demonterade allt som går att lossa, inklusive samtliga skruvar. Jag rengjorde varje del mycket grundligt och metodiskt, och tog verkligen min tid – det tog drygt två timmar att gå igenom båda förgasarna.

 

Vid genomblåsning pyser det luft ur varje kanal och öppning som det ska göra enligt tillverkarens flödesschema, vilket antyder att passagerna är fria och inte blockerade.

 

Jag kan dessutom tydligt se, när jag försöker starta motorn, att bränsle sprutas in i förgasarna som det ska – så det verkar inte som att problemet ligger i själva bränsletillförseln eller munstyckena.

 

När det gäller justeringarna tog jag hjälp av en erfaren äldre herre som jobbat med båtmotorer i många år. Han gick noggrant igenom inställningarna enligt tillverkarens specifikationer, så de ska vara korrekt inställda.

 

Hans misstanke är att felet kan ligga i choken eller möjligen i tändmodulen (CDI-enheten). Kan det stämma? Kan ett fel i tändmodulen orsaka ett sådant här beteende – att motorn startar kort när man tillsätter bränsle manuellt, men dör direkt och inte vill gå av sig själv, trots fungerande bränsletillförsel?

 

Som jag skrev tidigare så är videon och bilderna tagna i ett tidigare skede när bränslefiltret fortfarande var monterat. Detta är nu åtgärdat – filtret är borttaget och jag har återmonterat alla bränsleslangar noggrant och helt enligt specifikation. Tyvärr kvarstår exakt samma problem även efter dessa åtgärder.

IMG_8081.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat på videon och motorn startar om än det tar lite tid, går på alla tre (vad jag kan höra) och går sedan i knappt 8–10 sekunder. 

Startar den om du gör ett nytt startförsök direkt efter den stannat eller måste du "klunka" den?

 

Hur manövreras choken?

 

Kommer inte riktigt ihåg hur det var om det bara var en tryckknapp (återfjädrande) eller om det var en vippströmställare eller om man tryckte nyckeln inåt i tändningslåset.

Det är väl en separat panel och sitter inte i fjärreglaget.

 

Choke/kallstartsolenoiden öppnar passagen bara när den får ström och det är när man trycker på knappen eller vad det nu är som manövrerar choken.

 

Prova att hålla inne knappen medan du kör på startmotorn tills den startar, släpp och tryck därefter igen på knappen och se om det blir någon skillnad om den går längre.

 

Gör för säkerhets skull en omsynkning av förgasarna och justera om lågfartsskruvarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn startar endast med Coken. Man trycker in nyckel i tändningslåset för att aktivera choken. 
 

Enligt handboken skall:

Rätt flottörniva (mellan A och B skall vara 8,0-8,3 mm (0,315-0,327 in.).

 

kan detta vara orsaken till varför motorn inte får tillräckligt med bränsle? 

 

 

IMG_8105.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, flottörnivå påverkar både start och gång.

Kontrollera att den är enligt mått i verkstadshandboken och att du verkligen har bensin i flottörhusen när du pumpat med blåsan. Pumpa på blåsan tills det blir trögt eller tar stopp, lossa sedan övre flottörhuset och kolla hur mycket bensin du har där.

 

Angående choke:

Man kan inte bara släppa nyckeln så fort motorn startat, man behöver ge motorn fetare AFR (luft/bränsleblandning) de första 1–3 minuterna vid s.k. kallstart.

Man kan behöva trycka in nyckeln flera gånger alternativt hålla den intryckt några sekunder åt gången till dess att motorn går rent.

 

Hjälper det om du håller in nyckeln längre efter start eller trycker in den flera gånger efter varandra då motorn startat?

 

Hur ser tändstiften ut direkt efter den "tjuvstannat", blöta eller torra?

 

Ta gärna en bild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som du beskriver använder jag choken!

här en bild på tändstiften 

IMG_8107.jpeg

IMG_8106.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mercury_44XS:

Är detta efter du pumpat på blåsan?

 

Nej. Ska jag försökta starta motorn sedan ta bild?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan de hända att bränslet åker tillbaka till tanken pågrund av motorns inte är i rak läge?

IMG_8110.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är bilderna tagna direkt efter när motorn stannat?

Inte undra på att den stannar, är långt under huvudmunstyckets intagskanal.

Pumpa med blåsan till det blir trögt och öppna sedan sedan locken.

Har du kollat så det verkligen kommer fram bensin genom bränslepumpen när du pumpar med blåsan. Om inte lossa en slang och pumpa med blåsan och kolla.

 

När du får igång motorn, pumpa med blåsan och hjälper det så är det något galet i bränsletillförseln från tanken till B-pumpen och/eller från B-pumpen till förgasarna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev William700:

Kan de hända att bränslet åker tillbaka till tanken pågrund av motorns inte är i rak läge?

IMG_8110.jpeg

Nej, bränslet kan inte åka tillbaka till tanken men  flottörnivån påverkas negativt av motorns vinkel och har du motorn dessutom vriden så påverkas det mer.

Vinkla ner motorn lite och räta upp den så den står i mitten.

Kolla flottörnålar, flottörnålarnas säte i locken och att du har fritt flöde i genom från bränsleslangens ansutning på flottörhuset till utloppet i flottörventilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer med glada nyheter!

Motorn är äntligen igång – och den går som den ska!

 

Efter mycket felsökning visade det sig att problemet låg vid förgasaren. Skruven med de två genomgående hålen, precis vid flottörhuset där bränslet ska flöda vidare in i förgasarhuset, satt fel. De två hålen – det övre och det undre – var inte i linje med bränslekanalen, vilket ströp flödet helt. När jag justerade och synkade hålen så att bränslet kunde rinna fritt, vaknade motorn till liv direkt.

 

Därefter kunde jag finjustera tomgången till ett jämnt och stabilt varvtal.

 

Vill rikta ett stort tack till Mercury_44XS för alla kloka råd och tips – och även ett varmt tack till alla er andra som varit med och hjälpt till längs vägen! 🙏🏼

 

Idag sjösätter vi – nu kör vi! 🚤💨

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev William700:

Kommer med glada nyheter!

Motorn är äntligen igång – och den går som den ska!

 

Efter mycket felsökning visade det sig att problemet låg vid förgasaren. Skruven med de två genomgående hålen, precis vid flottörhuset där bränslet ska flöda vidare in i förgasarhuset, satt fel. De två hålen – det övre och det undre – var inte i linje med bränslekanalen, vilket ströp flödet helt. När jag justerade och synkade hålen så att bränslet kunde rinna fritt, vaknade motorn till liv direkt.

 

Därefter kunde jag finjustera tomgången till ett jämnt och stabilt varvtal.

 

Vill rikta ett stort tack till Mercury_44XS för alla kloka råd och tips – och även ett varmt tack till alla er andra som varit med och hjälpt till längs vägen! 🙏🏼

 

Idag sjösätter vi – nu kör vi! 🚤💨

Se där ja, trägen vinner...

 

Bra jobbat!

 

Hoppas du får en trevlig båtsommar.

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mercury_44XS:

Se där ja, trägen vinner...

 

Bra jobbat!

 

Hoppas du får en trevlig båtsommar.

 

Mvh

Pär

Tack, detsamma 🙏🏼👏🏼💪🏼

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...