Gå till innehåll
lördag 12 juli 2025

Rekommendera Poster

Har en örnvik 565HT. Haft vinterförvaring på kommunal hamn. Nu en privat hamn, billigare och bättre. Vinterförvaring ingår. Men måste ha egna stöttor. Nu stod den på 4 trästöttor. Behöver råd för vilka man ska köpa. Sett det finns vinklade som står snett. Tror dem passar för den e rätt V formad. Men Motorbåt stöttor går rätt upp. Vilken löngd? 90-120cm ser jag det säljs. Helt nollställd på detta . Men nån kanske har likvärdig båt? MVH 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Förvaring inomhus eller utomhus?

Inomhus kan man ju ha båten på trailer eller enklare kärra/vagnar, smidigt att dra in och ut ur förvaringshallen men det förutsätter ju att det inte är stampat jordgolv i hallen.

Utomhus är det vagga som gäller, antingen köpa (nytt eller beg.) alternativt göra själv...

Finns hur många olika alternativ på vaggor som helst, googla lite så ser du utbudet.

Köpa nytt så finns det ofta rekommendationer från tillverkare/säljare om längd x bredd på båten samt bottenkonstruktion angivet för de olika modellerna.

Vill man sedan snickra lite lite själv så kan man anpassa efter båtens botten o.s.v.

Viktigt bara om båten förvaras utomhus i vagga att den kommer upp en bit från marken och att lyftkranen kan ta den med slinget enkelt utan att man behöver skruva isär vaggan.

Svårt att veta förutsättningarna, finns så många olika sätt att förvara på.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Inomhus kan man ju ha båten på trailer eller enklare kärra/vagnar, smidigt att dra in och ut ur förvaringshallen men det förutsätter ju att det inte är stampat jordgolv i hallen.

Utomhus är det vagga som gäller, antingen köpa (nytt eller beg.) alternativt göra själv...

Finns hur många olika alternativ på vaggor som helst, googla lite så ser du utbudet.

Köpa nytt så finns det ofta rekommendationer från tillverkare/säljare om längd x bredd på båten samt bottenkonstruktion angivet för de olika modellerna.

Vill man sedan snickra lite lite själv så kan man anpassa efter båtens botten o.s.v.

Viktigt bara om båten förvaras utomhus i vagga att den kommer upp en bit från marken och att lyftkranen kan ta den med slinget enkelt utan att man behöver skruva isär vaggan.

Mvh

Pär

19 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Mvh

Pär

Det är utomhus, sett det finns vaggor, man kan skjuta isär samt höjdleds..tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inhägnat område med låsta grindar kan man ju ha båten på trailer även utomhus.

Går ju att låsa med kätting och klass 4 hänglås, koppla ihop / lås ihop med grannen på uppställningsplatsen. Kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller vid förvaring utomhus.

Tänk på att tömma båten på allt stöldbegärligt och skall motorn sitta kvar, se till att godkänt lås är monterat. Ta propellern med dig hem och stoppa finmaskigt metallnät som hindrar att möss bygger bo.

Har haft kunder som haft musbon långt upp i avgaskanalen i riggen på motorn.

Motorn skall vara i nedfällt läge vid förvaring.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Är det inhägnat område med låsta grindar kan man ju ha båten på trailer även utomhus.

Går ju att låsa med kätting och klass 4 hänglås, koppla ihop / lås ihop med grannen på uppställningsplatsen. Kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller vid förvaring utomhus.

Tänk på att tömma båten på allt stöldbegärligt och skall motorn sitta kvar, se till att godkänt lås är monterat. Ta propellern med dig hem och stoppa finmaskigt metallnät som hindrar att möss bygger bo.

Har haft kunder som haft musbon långt upp i avgaskanalen i riggen på motorn.

Motorn skall vara i nedfällt läge vid förvaring.

//Pär

Ja det är inhägnat och låsta grindar. Larm mm. Är väl 250 båtar där. Tömmer den på allt. Bara motor som hänger kvar dock ej propell..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips innan du köper någonting är att du kolla med båtklubben/marinan om och dom har isåfall vad dom för regler som gäller angående vilken typ av bockar/stöttor dom har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev No_jah:

Ett tips innan du köper någonting är att du kolla med båtklubben/marinan om och dom har isåfall vad dom för regler som gäller angående vilken typ av bockar/stöttor dom har.

Dem rådde mej till bockar alt stöttor. Dem flesta har trailers dem lyfts på. Köpte precis 2 st tyresöbockar svarta, 2 Tyresöstöttor. Han har haft likvärdig båt lite längre tyngre. Bockarna går ju justere sid samt höjd. . 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyresöbockar funkar säkert bra, dock är jag inte så förtjusta i dom iom. att dom är het lealösa innan båten står på plats då benen och stöttorna sitter ihop.

Jag tycker Press och Son är mycket bättre konstrukltion där benen först låses fast balken och sen justeras stöttorna efter båtens skrov. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev No_jah:

Tyresöbockar funkar säkert bra, dock är jag inte så förtjusta i dom iom. att dom är het lealösa innan båten står på plats då benen och stöttorna sitter ihop.

Jag tycker Press och Son är mycket bättre konstrukltion där benen först låses fast balken och sen justeras stöttorna efter båtens skrov. 

kan säkert vara så. Men nu var prisen 2K 2 bockar 2 stöttor i bra skick. Billigt och bättre alternativ än vad dem i hamnen sa, 4 Biltema stöttor funkar perfekt

48 minuter sedan skrev No_jah:

Dem rådde mej till bockar alt stöttor. Dem flesta har trailers dem lyfts på. Köpte precis 2 st tyresöbockar svarta, 2 Tyresöstöttor. Han har haft likvärdig båt lite längre tyngre. Bockarna går ju justere sid samt höjd. . 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att ha gummiduk mellan stöttans metallplatta och skrovet, plywood funkar också men gummiduk är det bästa (tycker jag).

En bar metallplatta mot skrovsida eller botten ger fula rostfläckar och kan skava/skrapa topcoaten.

På vissa stöttor sitter det gummiduk när man köper dom men vissa har inte.

Gummiduken bör vara massiv och minst 5 mm tjock samt minst lika stor som plattan.

Undvik skumgummi och Neoprenskumgummi, är för mjukt och får båten att vicka i vaggan/bocken efter ett tag.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Tänk på att ha gummiduk mellan stöttans metallplatta och skrovet, plywood funkar också men gummiduk är det bästa (tycker jag).

En bar metallplatta mot skrovsida eller botten ger fula rostfläckar och kan skava/skrapa topcoaten.

På vissa stöttor sitter det gummiduk när man köper dom men vissa har inte.

Gummiduken bör vara massiv och minst 5 mm tjock samt minst lika stor som plattan.

Undvik skumgummi och Neoprenskumgummi, är för mjukt och får båten att vicka i vaggan/bocken efter ett tag.

//Pär

Tack, såg det satt en brun gummimatta på plattan. Men kan limma på nåt fräschare om dem är utnötta..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev No_jah:

Jag har tre Tyresöbockar (av stål) till en mycket större båt, och jag är nöjd med dom, tycker dom är lätta att handskas med. Till mindre och lättare båtar finns ju en modell med en träbjälke istället för dito i stålprofil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har tre Tyresöbockar (av stål) till en mycket större båt, och jag är nöjd med dom, tycker dom är lätta att handskas med. Till mindre och lättare båtar finns ju en modell med en träbjälke istället för dito i stålprofil.

Var sånt bra pris tycker jag. Tar ingen plats i förrådet heller. Stöttorna kan jag kedja fast i hamnen. Kände lite panik. Vill inte tänka på detta under sommaren. Swish så är det oktober igen..

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...