Gå till innehåll
lördag 05 juli 2025
Garpen61

Temp givare Mercruiser 4,3 MPI 2005

Rekommendera Poster

Var sitter den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På termostathuset.

Du har två stycken eftersom du har en motor med insprutning.

Den ena med ringkabelsko går till instrumentpanel, den med kontaktanslutning går till ECU.

Kolla även instruktionsboken och reservdelkatalogen du fick länk till.

Finns olika uföranden beroende på serienummer och vilket kylsystem motorn har.

//Pär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack,

Så om mätaren visar höga värden och knäna är svala samt att systemet inte larmar, så borde det vara givaren, kabeln eller mätaren som är trasig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad visar instrumentet med motor kall resp. varm?

Tar det lång tid eller går det snabbt att komma upp i arbetstemperatur?

 

Nu vet jag inte vilken typ av kylsystem du har, finns olika varianter beroende på bl.a. serienummer på motorn. Kan du ta en bild på typskylten med serienumret väl synligt?

Ta gärna en bild på motorn också.

 

Då vet jag vad du har och komma med mer relevanta tips.

//Pär

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, återkommer när jag varit vid båten. Troligen imorrn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer bilder.

Kan du peka var temp sensorerna sitter.

IMG_3878.jpeg

IMG_3877.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

417272461_Skrmavbild2025-06-03kl_13_38_09.png.5d7f3d60d2802a01c0f3b0e9aaa88e77.png

 

Pilen pekar på termostathuset, sitter en på vardera sidan.

947022134_Skrmavbild2025-06-03kl_13_36_31.png.d314a4c2483007bfdb95b414c3c98799.png

Bild från reservdelskatalogen på Marineengine.com.

Ser ut som du har termostathuset på undre bilden och har 1 eller 3 punkts tömning av sjövattensidan på kylsysytemet. 

Ska gå in på Mercury Marine senare och kolla vad det för givare.

Den på styrbordssidan går till instrumentpanelen och på barbord till ECU och kanske något annat också men ska kolla upp senare.

 

Har du IR.termometer?

Kolla tempen och jämför med instrumentet.

//Pär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nr 21 är givaren till temperaturmätaren på instrumentpanelen, sitter på SB sida Res.delsnr: 806490T 

Nr 20 är till ECU (motorns styrenhet)

 

Arbetstemperatur för din motor skall vara 77 grader C (170 F)

 

Hittar inga ohmvärden för exakt din motor, jag har inte tillgång till rätt verkstadshandbok.

Kollade runt lite och de flesta ligger på ca 600–800 ohm med kall motor och under 100 ohm vid arbetstemperatur. Hittade värden men de var för andra modeller som går varmare och var 55 ohm vid arbetstemperatur. Så någonstans mellan 100–55 ohm vid arbetstemperatur.

Är den kortsluten visar mätaren konstant max temp.

Öppenkrets visar mätaren lägsta värde.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar

 

Jag har en IR

Mätaren visar ca 190F. Knäna är kalla, inget är särskilt varmt, men jag ska kolla med IR. Ska jag mäta på termostathuset?

Dessutom stannar mätaren kvar ibland trots att båten legat still nån dag och utan strömmen påslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja mät med IR på flera ställen termostathus, på blocket, topparna, limporna o.s.v. och anteckna värdena.

Kolla även tempen på värmeväxlaren på flera ställen samt knäna, anteckna värdena.

190 F är 88 C

Visar den bara F?

 

Jämför sedan värden för motorn med vad din tempmätare visar.

Har du t.ex. 50 grader på motorn med IR skall tempmätaren visa ca 120 F.

70 C= 158 F

 

Vad händer om du lossar kabeln på givaren när temp.mätaren fastnat?

 

Kolla gärna temp.givaren med multimeter också om du har en förstås.

Ca 600–800 ohm kall motorn och mellan 100–55 med varm. Kabeln demonterad när du mäter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade bara kört den på tomgång hittills, så jag provade att varva upp den lite och då sjönk temperaturen på mätaren till 170 F.

 

Så felet är nog impellern eller lite bös i intaget kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll koll på temperaturen.

 

Här nere sitter sjövattenpumpen:

827409935_Skrmavbild2025-06-04kl_13_22_02.png.3cde41a785f6c0dcfd638f5873d2f949.png

 

Ser ut så här:

1713548900_Skrmavbild2025-06-04kl_13_21_03.png.dd128c9ced38d1c83428ec3ba296588b.png

 

 

Är inte världens roligaste jobb att byta och man behöver en impellerutdragare, sen ska den nya impellern in igen. Jag har alltid skruvat loss hela pumpen och bytt impellern inne verkstan, inget jag vill ligga dubbel och trippelvikt i ett maskinrum och göra.

Ligger båten i sjön så måste man plugga inloppslangen noga så båten inte vattenfylls.

Det bästa är att byta impeller (2) vart tredje år och göra det när båten är på landbacken, O-ringen (3) skall också bytas.

Jag gör alltid servicearbeten på hösten, då är allt klart när båten skall i sjön.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt säljare var detta gjort förra året, men den kanske körts torr eller nåt.

Ja, det blir till att hålla koll.

 

Jag passar på att göra det när jag byter rem. Jag har ett gnek på varje remvarv och jag har lyssnat på alla hjul med stetoskop, men det verkar vara remmen som gnekar lite när den är kall.

 

Jag har en kulventil vid intaget, innan pumpen, brukar de vara otäta? Den ser frisk ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köra torrt på landbacken kan bränna upp en impeller på några futtiga sekunder, men tror inte så är fallet eftersom du har kalla knän och gavlar på kylaren.

 

Gör inte som "Bosse Bildoktorn" rekommenderade när de hade lyssnare som ringde in till radion.

Bosse rekommenderade en lyssnare att tysta en gnisslande fläktrem i bilen med bakpulver som skulle strös över remmen när motorn var igång🤣

 

Ibland blir det gnissel om man råkat spilla lite kylvätska/glykol så det har hamnat på remmen eller ett av remhjulen, ingen fara men kan vara irriterande.

Om man vill kan man ju tvätta remmen med bara vanligt färskvatten eller destillerat vatten på en lätt fuktad kökssvamp.

Passa på att kolla dina remhjul när remmen är av när du ska byta, ev. tvätta remytan på remhjulen med fuktad svamp eller trasa.

 

Tar inte din vattenpump in sjövatten via drevets intag?

Har du en separat bottengenomföring eller sitter kulventilen på slangen?

Jag vet att en del snålar in och köper billiga kulventiler i kromat mässingsgods som kan både vara svåra att manövrera och håller inte riktigt tätt vid handtaget. Finns vissa som släpper krombitar från kula och säte också. De billiga brukar ha röda skrangliga hantag som släpper färg.

 

Hur har det gått med dina felkoder du fick i Vesselview?

Jag har inte hittat något, kolla med en ÅF i närheten av dig.

 

//Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu en lite längre premiärtur, den ligger konstant på 180 och drar uppåt i anläggningsfart, mätte med ir på termostathuset och det gick upp till över 90 grader, knäna är svala, limporna varma ca 90 slangar till termostathuset lite under 90.

 

borde jag ta upp den o kolla på sjövattenpumpen, eller kan det vara termostaten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den blir lite varmare i "anläggningsfart" kan bero då dåligt flöde på sjövattensidan.

Med "anläggningfart" menar du låg tomgång–hamnfart under 3 knop?

Hur är tempen på knäna? 

Du skriver att de känns svala men kolla med IR-termometern och jämför marchfart temperatur med anläggningsfart/låg tomgång.

Kan ju vara sjögräs/annat bös alternativt som fastnat i rören på värmeväxlarens sjövattensida eller något annat ställe på sjövattensidan, se skiss nedan.

 

Tror inte du behöver ta upp båten för att kolla impellern i sjövattenpumpen, du har väl en kulventil som stänger inloppet? Inte kul att kolla byta impeller på plats , ditt maskinrum ser dock ut ha lite mer plats än de flesta andra. Jag brukar alltid demontera hela sjövattenpumpen från motorn. Mycket lättare att komma åt och smidigare att byta om det behövs.

 

Nedan en schematisk bild över kylsystemet:

211005275_Skrmavbild2025-06-08kl_13_34_07.png.6133ce34bb45c277fb18c26ed5dd4b60.png

Blå pilar sjövattnets riktning

SVP= Sjövattenpump

OKS= Oljekylare servo, oftast ligger kylaren utanpå ett rör, inga celler som i VV.

BV= Backventil, kan fastna bös som stryper flödet

BK= Bränslekylare, rör raktigenom kylaren utanpå röret

VF= Vattenfördelare, finns olika utföranden och kan fastna bös.

VV= Värmeväxlare, kan fastna bös i cellernas inlopp se skissen.

Röda pilar= Kylarceller (rör) innanför gaveln på värmeväxlaren.

 

Börja med att kolla tempen på knäna. Håller de samma temp på marschfart som på tomgång?

Kontroller med förtöjd båt:

Sen kan du kolla BV, se skissen övan, Inget bös= återmontera

BK och OKS= brukar inte fastna något men kolla för säkerhetsskull.

VF= Kan fastna bös men oftast ganska lite risk 

VV= Här kan det fastna bös, se skiss nederst på bilden ovan vid röda pilar.

 

Sista kontroll, impellern.

 

Se till att sjövatteninlopp är pluggat eller stäng kulventilen innan du påbörjar felsökning och öppnar slangklämmor mm.

Kom ihåg att öppna kulventilen innan du startar.

 

Termostat? Kan ju varit någon klåfinger där och bytt termostat och satt i fel med för högt värde än vad det ska vara. Brukar antingen fastna i öppet läge då är motorn kall eller inte öppna alls eller mycket dåligt, då blir det riktigt varmt.

 

Tänk på att ha nya packningar tillhands där det sitter packningar.

INGET RTV silikon eller annat "packningsklister" någonstans om inte tillverkaren anger att det skall användas!

 

Gå metodiskt och logiskt tillväga vid felsökning, då brukar det gå bra

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för råd och tips, väldigt generöst att du  tar dig tid att svara så utförligt👍😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS:

När du kollar impellern (om du behöver), kanske man kommer åt att bara demontera locket (9) i tidigare bild jag skickat på sjövattenpumpen men det kan vara svårt att komma åt och man brukar inte kunna se till 100% om impellern är sliten.

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knäna håller samma temp i fart och tomgångsfart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla tempen på VV och slangarna till och från VV.

Slang nr 11 är nog utloppet från termostathuset och nr 12 är nog returen till motorn från VV.

Retursidan på VV skall vara svalare än inloppsidan.

Låt motorn gå några minuter på låg tomgång (max 1000 r/min) och kolla tempen med IR.

Man kan även se när termostaten öppnar och stänger med IR, då blir det en liten fluktuation i temperaturen på termostathuset.

 

Termostat:

Enligt reservdelskatalogen finns två olika termostater till denna motor, en 160F och en 170F.

160F= 71C. 170F= 77C.

din temp.mätare visar 180F= 82C.

Termostater till bilmotorer är ofta lite varmare (185–195F) men tror inte att dessa passar.

Har inte kollat termostater till andra Mercruiser motorer men kan ju finnas någon modell som har lite varmare.

 

Ska du kolla termostaten,  måste du tömma ut lite kylvätska från slutna sidan (d.v.s. motorn och VV).

så du kommer ner i nivå under termostathuset.

 

När du demonterat termostaten kan man kolla funktion och öppningstemp. genom att lägga den i en kastrull med vatten som täcker hela termostaten och värma den på spisen.

På låg värme och sakta men säkert varmare och varmare tills den öppnar.

Håll koll på tempen med IR eller digital stektermometer. 

 

Brukar stå instämplat i själva termostaten vilken öppningstemperatur den har.

 

Stäng sedan av spisen flytta kastrullen från plattan eller kokzonen åt sedan vattnet svalna sakta tills den börjar stänga.

Chocka inte termostaten genom snabb uppvärmning och snabb avkylning, den kan skadas om man gör så. Det får ta den tid det tar.

 

Ta nu inte den dyraste och finaste kastrullen ni har i köket och gå inte ifrån spisen under tiden🤫

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knäna håller samma temp i fart och tomgångsfart

 

tempgivaren låg på 180 f i marschfart, 3000 varv, drog ner till tongångsfart i hamnen och efter nån minut drar tempen iväg.

 

ska plocka med det om några dagar

 

tack för alla tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att aldrig gå ner på tomgångsvarvtal (låg fart) direkt efter ett högt effektuttag (planingsfart) en längre tid. 

Gå ner till ca 1500 rpm någon minut innan man backar av till tomgång. Då hinner det högre flödet med att kyla bort en del av värmen.
Min VP (GM) V6 sötvattenkyld ligger på ca 84-86° vid hög belastning. Backar jag av direkt så sticker tempen till över 90° för att sedan sjunka till runt 80°. Nu är ju inte tempmätaren något lab instr så det kan säkert missvisa några grader upp o ner.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat OKS, BV, VV (lite sjögräs här men inte mycket) och bytt impeller i sjövattenpumpen (fy f..n vilket jäkla skit mek)

Till råga på allt hade jag bommat bottenpluggen när jag sjösatte, men det löste sig, (2a gången i livet) Impellern som satt i såg frisk ut.

 

Tempen är den samma >200 F på mätaren vid tomgång.. Termostathuset blir ca 100 grader C, limporna ca 70, knäna ca 40. topparna ca 45.?

Så kan det vara termostaten som är paj?

Termometern går till 182 F när jag kör med ca 7 knop + när jag går ner under 5 knop mot tomgångsvarv då drar tempen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade du båda gavlarna demonterade på VV och tittade du (lös med ficklampa) genom rören i värmeväxlaren?

Ev. kan man köra igenom en rak ståltråd (ø 1–2 mm) och kolla så inget sitter inne i rören om man inte kan se rakt igenom.

 

Tycker att det tyder på dåligt flöde enligt din beskrivning ovan, att den blir kallare när varvtalet ökar (högre flöde) och när du kommer ner under 1500 r/min så stiger tempen.

Jag hade nog kollat termostaten för säkerhets skull som jag beskrivit tidigare för att ev utesluta den.

Har du kollat VF (vattenfördelare)? Kolla bilden.

VF ingår ju i tömningssystemet, vet inte så mycket om den mer än så (är lite modern för mig).

Vet inte om något kan fastna där men sjövatten passerar genom denna.

Oljekylare, bränslekylare brukar inte ställa till något och backventilen har du redan kollat...

 

Thats all for now...

 

Återkommer om jag kommer på något.

 

//Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade rakt igenom vv, blåste ur den med tryckluft.

Jag byter termostat.  Kan det vara bös i termostathuset? Är det inte konstigt att den inte larmar, piper när det blir så varmt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är konstigt🤔

 

Testa termostaten först, känns lite onödigt att byta delar som kanske inte är defekta.

 

Nja, kommer ju inte in något bös i termostathuset, det sitter ju på slutna sidan i kylsystemet.

Skulle vara om förre ägaren kört med "plorrevann" som vi säger i Skåne😂

 

Njaa, ska grunna lite på det tills i morrn men om du demonterar termostaten så lär du ju se om det är "mögigit".

 

Ursäkta mitt språk men det är fredags kväll och vinet står framme och det är US Open på TV...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppe med tuppen och utan betongkeps😀

 

Det som förbryllar mig lite att du har relativt kallt vatten ut från VV och dina knän är svala som du beskrivit tidigare. Även hyfsat låg temperatur på avgaslimpor mm.

Har även kollat runt på några Amerikanska forum men inte hittat något svar där.

Skall definitivt inte vara 100 C på termostathuset.

Kan ju vara så att termostaten inte öppnar eller öppnar dåligt och att "bypass" släpper förbi kylvätska när du ökar varvtalet på motorn.

 

Börja med att testa termostaten enligt tidigare beskrivning och håll koll på när den börjar öppna och när den stänger om den gör det.

 

Packningar till termostathuset behöver du ju byta och köp en termostat men kolla så du kan lämna tillbaka den om det skulle vara så att du inte behöver byta den.

 

Alltid svårare att felsöka på distans, helt annat när man är på plats och ser med egna ögon.

 

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack,

 

Låter som en bra start på dagen.

Jag beställer en termostat på Drev. Så det tar några dar innan jag testat.

 

när jag kollade oljekylaren så öppnade jag bara på ena sidan och kände efter med fingret. Jag kanske ska öppna på bägge sidor och spola/blåsa ur den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är bara ett rör rakt igenom, oljan ligger i en mantel utanpå innerröret, inte små rör som på VV.

 

Glöm inte packning till termostathus om du demonterar hela huset och termostaten om den inte ingår i termostaten.

 

Termostaten har reservdelsnr: 864493

Packning termostathus: 807490T (nr 16 på tidigare. bild)

Tätning termostat: 8071341 (nr 18 på tidigare bild)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...