Gå till innehåll
onsdag 03 september 2025

Rekommendera Poster

Jag har, eller möjligen skall ta hand om en gammal Sport Yak.

Dessvärre har den ett hål i botten.

Går det att laga, plastsvetsa? plasta med polyester eller epoxi?

Den hade annars passat bra i trädgårdsdammen, där nuvarande båt har ruttnat.

IMG_1200.jpeg

IMG_1201.jpeg

IMG_0787.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Epoxi och polyester är troligen inte tillräckligt följsamt.

Jag skulle nog ta med flytetyget till en mattläggare, så svetsar han på en lapp, typ golvmatta.

En passande bit från en färgad plastdunk skulle också fungera att svetsa dit. Material från en typ helt genomskinlig dunk bryts ned rätt snart av solljus.

Det handlar ju inte om nåt större vattentryck utifrån eller lufttryck inifrån på en sådan pjäs.

Garanterat bättre än nuvarande Silvertape.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev Hybro:

Epoxi och polyester är troligen inte tillräckligt följsamt.

Jag skulle nog ta med flytetyget till en mattläggare, så svetsar han på en lapp, typ golvmatta.

Det handlar ju inte om nåt större vattentryck utifrån eller lufttryck inifrån på en sådan pjäs.

Garanterat bättre än nuvarande Silvertape.

Ja silvertpe i all ära, men här dög det inte.

Grejen är ju den att flytetyget befinner sig sisådär 76 mil hemmifrån, Ljusnan har varit dess hemmafarvatten. Så om det är mödan värt att ta den på takräcket och åka hem.

I ärlighetens namn så är det inte min trädgårdsdamm på bilden, det är sonens familj som köpte en trevlig fastighet i R-län, med damm. Roddbåten på bilden jag legat på land länge och torkat, och ruttnad då organiskt material, jord, löv och insekter och andra kreatur jobbat för nedbrytningsprocessen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har för mig att dessa jollar är tillverkade i HDPE eller liknande termoplast.

Omöjlig att laga med polyester eller epoxi + glasfiber/armid/kolfiber, HDPE plasten är så pass "fet" att det inte fäster tillräckligt bra även om man tvättar med aceton och ruggar upp ytan med slippapper.

Kolla med bil-/karosseri-/lackverkstad, de kan ha en ultraljudssvets som de lagar stötfångare och stora stänkskärmar till lastbilar/entreprenadmaskiner som är tillverkade HDPE-plast.

Tror att våtrumsmattor mm. är tillverkade i någon annan typ av plastmaterial (vinyl?) men hör med en mattläggare om de tror det funkar att laga med deras material och verktyg.

Mvh

Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...