Gå till innehåll
söndag 13 juli 2025
Albina158

VP MD3B vill inte starta

Rekommendera Poster

Oj, det är över en månad sen jag skrev sist. Har jobbat en hel del med båten men allt har tagit tid, delvis för att det har varit lite knepigt att få tag på rätt delar. Har dock inte fått igång motorn ännu. Satte i CAV-filtret, bytte slangen som såg lite dålig ut (bytte till riktig bränsleslang och rostfria slangklämmor ☺️), bytte finfiltret, gjorde i ordning sjövattenpumpen och bytte impeller (fick hjälp med detta), nya packningar överallt. Idag har vi försökt lufta systemet. Tack än en gång Mercury för dina goda råd. Vi har följt dem och även tittat i instruktionsböckerna och tror det är luftat och klart nu. Men nej, ändå vill inte motorn starta. Den tänder till lite grann och man ser att det kommer ut avgaser men den vill inte komma igång. Tar gärna emot lite ideér och tips om vad det kan vara för fel. Nu vill jag ju komma ut på sjön!

Hälsningar Albina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni lossat spridarrören uppe vid spridarna, kört med starten, dragit åt spridarröen samtidigt som man kör med starten?

Finns nog inget mer du kan göra själv än att ringa en mekaniker som kommer och tar ett kompressionsprov och kollar alla spridare så de har rätt öppningstryck och rätt spridarbild.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, vi gjorde som du beskrivit. Det kom diesel ur all spridarrören. Men vi vågade inte köra på startmotorn hela tiden så vid det sista spridarröret gjorde vi ett stopp med startmotorn och drog åt när startmotorn var avstängd. Tror du det kan ha haft betydelse? Kanske ska vi lufta en gång till och se om det hjälper? Hur länge vågar man egentligen köra på startmotorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja prova att lossa spridarmuttrarna 1/2–3/4 varv, kör med startmotorn samtidigt som någon dra åt spridarmuttrarna en efter en, spänn hårt.

Full gas på reglaget med frilägesknappen intryckt om ni har det reglaget eller bara full gas på gasspaken.

Startar den inte då så återstår bara en utbildad mekaniker som kan dessa motorer.

Kan vara:

• Låg kompression så motorn inte tänder ordentligt
  • Dåliga spridare med fel öppningstryck och dålig spridarbild
  • Att stoppen ligger halvt emot trots att ni har gaspådrag eller reglulatorstaget hoppat av. Detta måste kollas av en utbildad mekaniker, inget man kan göra själv om man inte vet exakt hur det fungerar.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kopparbrickor som brukar finnas som tätningar, både här o där i bränslesystem, blir hårda efterhand, när man lossat och skruvar åter

Och då tätar de inte, släpper in luft.

Häng upp bricka i en typ ståltråd. Värm upp ordentligt med gasolbrännare tills det blir ljusrött.

Släpp ned i ett glas med vatten.

Då blir kopparn mjuk, och kan täta ordentligt.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Luftskruvar brukar vara tätade med nylon brickor, då tanken är att luftskruvar ska kunna manövreras oftare.

Köper glödgade kopparbrickor och plastbrickor på Temu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur länge vågar man låta den gå på startmotorn? Det tar ju ändå lite tid att dra åt muttrarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Max 20–25 sekunder åt gången med startmotorn, sedan vila i 2 min.

Ni ska bara lossa spridarrörsmuttrarna 1/2 till max 3/4 varv inte mer.

En mutter som sitter på spridarröret och ansluten till spridaren.

17 mm fast nyckel.

Vet du vad jag menar?

Lossa inget annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Albina158:

Hur länge vågar man låta den gå på startmotorn? Det tar ju ändå lite tid att dra åt muttrarna?

1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Max 20–25 sekunder åt gången med startmotorn, sedan vila i 2 min.

Ni ska bara lossa spridarrörsmuttrarna 1/2 till max 3/4 varv inte mer.

En mutter som sitter på spridarröret och ansluten till spridaren.

17 mm fast nyckel.

Vet du vad jag menar?

Lossa inget annat.

Att lufta spridarrören med hjälp av startmotorn kan ju ta mer än en halv minut, det värsta som kan hända är nu att man drar ur batteriet. Men på en trecylindrig motor är det ju rimligt att det kan ta 20-25 sekunder.  Men kör på!
Det viktiga är ju att se att det kommer fram ren diesel utan luftbubblor ur alla, eller minst två, spridarrör. Det blir rätt så söligt så en sådan där oljesugsduk eller ”sölkorv” som innehåller ett oljesugande material är ju väldigt bra att ha under motorn.

Om det du nu inte får fram diesel utan luftbubblor trots ett envetet avluftande kan du ha en tjuvläcka nånstans i systemet. Jag brukar ofta referera till min svåger som inte bara har en tumme mitt i handen, utan fem, som i en snipa med en likadan motor hade torrsprickor i bränsleslangen från tanken upp till motorn. På den båten fanns det dessutom en elektrisk bränslepump nära tanken eftersom den låg djupt ned i kölsvinet. Det tog en arbetsdag innan vi hittade orsaken till detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man ska lufta igen, behöver man inte ta det från början, dvs börja med finfiltret sedan insprutningspumpen? Vi såg aldrig att det kom bubblor någonstans, det strilade och fick rinna ner i ett tråg som jag hade placerat under. Samlade väl upp ett par dl ungefär. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, har ni luftfritt fram till insprutningspumpen är det bara spridarrörsmuttrarna kvar.

Tar det en gång till:

Lossa alla tre spridarrörsmuttrana 1/2–3/4 varv. MAX 1/2–3/4 varv INTE MER!

Full gas på reglaget i friläge.

Kör på startmotorn samtidigt som en person drar åt en spridarrörsmutter i taget.

Man kan köra lite längre än de futtiga 20–25 sekunder jag skrev innan men det var bara så ni inte håller på i 5 minuter. Så om jag sätter max 45 sekunder så har jag tagit i lite.

När man dragit den första går man direkt över till nästa och sedan den sista.

Detta tar max 15–20 sekunder och motorn skall starta när man drar åt nr 2 och sedan snabbt drar åt den sista.

Detta måste göras snabbt och direkt, inget lusande.

Det är inte tvunget att det skall söla ut diesel ur spridarrören, dra åt direkt ett i taget.

Och jag menar dra åt hårt.

När motorn börjar starta så slutar man köra med startmotorn.

Kanske svårt för en som inte är van men det måste gå snabbt...

Jag gör detta på under 30 sekunder på en rak 6:a med alla muttrar lösa men jag har ju gjort detta sen jag var 12-13 år😉

Och det är inte alltid detta behövs, detta är en sista utväg innan man tillkallar proffsen.

Startar inte motorn när alla spridarrörsmuttrar är åtdragna, så ring en verkstad.

En sista koll bara:

Är det lätt att dra runt motorn för hand med startveven och alla dekompressionsspakar nedfällda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, vi har skruvat på rätt ställe. Men muttern på den första spridaren går väldigt trögt när vi skruvar på den och ville inte lossna från den muttern som sitter innanför. Sedan läckte den när vi försökte starta men slutade efter att vi dragit åt ordentligt.

Vi fällde upp handtagen och försökte dra runt motorn mha startveven men det gick bara att flytta veven några cm. Men motorn går ju runt med lätthet när vi kör med startmotorn. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

En sista koll bara:

Är det lätt att dra runt motorn för hand med startveven och alla dekompressionsspakar nedfällda?

17 minuter sedan skrev Albina158:

Vi fällde upp handtagen och försökte dra runt motorn mha startveven men det gick bara att flytta veven några cm. Men motorn går ju runt med lätthet när vi kör med startmotorn. 

Missförstånd eller felskrivning?

Jag skrev NEDFÄLLDA

Strunta i muttern på den första spridaren och låt den vara åtdragen.

Lossa de båda andra och följ tidigare beskrivning.

Startar inte motorn då, ring en utbildad mekaniker.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här skrev du 2 juni: "Känns spaken väldigt lös så dra runt motorn lite (du har ju handstartvev), fäll upp dekompressionsspakarna medan du vevar". Så det gjorde vi, men som sagt det gick inte att veva runt motorn med handstartveven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...