Lastbilslars 1 Postad 25 Maj Har en dieselmotor där backslaget / växeln hoppat ur undrar hur man får ihop de igen , den hoppat ut där jag Satt i backen för att stanna och nu kan jag varken åka fram eller tillbaka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 229 Postad 25 Maj (redigerade) Inte har backslaget hoppat ur, jag ser det ju på bilderna😉. Däremot kan man väl fundera på om backslaget driver propelleraxeln när Du lägger i fram eller bak? Snurrar inte propellern då har väl krysskilen i propellern gått sönder Snurrar inte propelleraxeln men axeln ut från backslaget, så har väl axellåsningen lossnat. Ser lite olika ut. Vissa bara med en klämkoppling, fastdragen med några skruvar. Några har varit omöjliga att få fast ordentligt, då borrade man ett hål rakt igenom och pressade i en grövre låssprint. Så kolla nu först om utgående axel från backslaget snurrar i axelkopplingen när du lägger i växel och om propellern då står stilla. Redigerad 25 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lastbilslars 1 Postad 25 Maj 1 timme sedan skrev Hybro: Inte har backslaget hoppat ur, jag ser det ju på bilderna😉. Däremot kan man väl fundera på om backslaget driver propelleraxeln när Du lägger i fram eller bak? Snurrar inte propellern då har väl krysskilen i propellern gått sönder Snurrar inte propelleraxeln men axeln ut från backslaget, så har väl axellåsningen lossnat. Ser lite olika ut. Vissa bara med en klämkoppling, fastdragen med några skruvar. Några har varit omöjliga att få fast ordentligt, då borrade man ett hål rakt igenom och pressade i en grövre låssprint. Så kolla nu först om utgående axel från backslaget snurrar i axelkopplingen när du lägger i växel och om propellern då står stilla. Nu vet jag inte vad allt heter men verkar som när man drar in växel att den bara snurrar runt och själva axeln inte åker med som att en skruv inte sitter fast eller något Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lastbilslars 1 Postad 25 Maj Nu vet jag inte vad allt heter men verkar som när man drar in växel att den bara snurrar runt och själva axeln inte åker med som att en skruv inte sitter fast eller något Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lastbilslars 1 Postad 25 Maj Själva stången går att röra lite fram åt tillbaka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 229 Postad 25 Maj Menar du kanske propelleraxeln? Den långa som går bakåt? Om du tittar i bakänden på backslaget (typ växellådan) med växel i och motorn stoppad. Ser du axeln som kommer ut ur backslaget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lastbilslars 1 Postad 25 Maj 1 timme sedan skrev Hybro: Menar du kanske propelleraxeln? Den långa som går bakåt? Om du tittar i bakänden på backslaget (typ växellådan) med växel i och motorn stoppad. Ser du axeln som kommer ut ur backslaget? Den där menar jag bifogar fil , de går att skjuta runt den fram och tillbaka men känns som den inte sitter fast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lastbilslars 1 Postad 25 Maj Just nu skrev Lastbilslars: Den där menar jag bifogar fil , de går att skjuta runt den fram och tillbaka men känns som den inte sitter fast Verkar vara ett hål där kanske ska sitta en pinne för att hålla samman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 723 Postad 25 Maj (redigerade) Det där är en s.k. klämfläns. Normalt (dvs på de flesta) skall den klämma så hårt kring axeln att den och flänsen sitter stumt ihop, utan någon skruv, kil eller liknande för att förhindra rotation och rörelse. Om axeln går att röra runt/fram och tillbaka i flänsen är det fel. Väldigt fel. Ta reda på vad du har för fläns (eller ta ett bättre helhetsfoto så kan du kanske få hjälp här). Mät axeldiametern samt gärna bultstorleken på sexkantsbultarna, så kan det gå att hitta åtdragningsmoment för bultarna på nätet. Men i ditt fall borde de nästan kännas halvlösa. Kan också vara så att axeländen roterat så mycket/länge (p.g.a dåligt åtdragen fläns) att den nötts ner i änden och nu fått för liten diameter för att passa flänsen. Då måste axeln bytas. Oavsett så skall du åtgärda snarast. Beroende på hur ditt roder ser ut och hur långt axeln kan åka bakåt så kan det finnas en risk att den kan åka riktigt långt bakåt och då kanske t.o.m. ur inre tätningen, om den lossnar helt ur flänsen. Då sjunker båten snabbt..... Redigerad 25 Maj av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 229 Postad 25 Maj (redigerade) Fick ett fel på mobilen, därför konstigt slut på sista inlägget. Men det slog mig... Rör sig växelarmen på backslaget när du försöker växla mellan fram, back och neutral? Den frågan borde jag ställt först... Ursäkta. - Och att axel med fastskruvad i klämfänsen, går att skjuta in och ut någon mm kan nog ses som normalt. Alltså ett litet glapp ut och in. Redigerad 25 Maj av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lastbilslars 1 Postad 25 Maj Växelarmen verkar röra på sig om de är den här du menar 14 minuter sedan skrev IngemarE: Det där är en s.k. klämfläns. Normalt (dvs på de flesta) skall den klämma så hårt kring axeln att den och flänsen sitter stumt ihop, utan någon skruv, kil eller liknande för att förhindra rotation och rörelse. Om axeln går att röra runt/fram och tillbaka i flänsen är det fel. Väldigt fel. Ta reda på vad du har för fläns (eller ta ett bättre helhetsfoto så kan du kanske få hjälp här). Mät axeldiametern samt gärna bultstorleken på sexkantsbultarna, så kan det gå att hitta åtdragningsmoment för bultarna på nätet. Men i ditt fall borde de nästan kännas halvlösa. Kan också vara så att axeländen roterat så mycket/länge (p.g.a dåligt åtdragen fläns) att den nötts ner i änden och nu fått för liten diameter för att passa flänsen. Då måste axeln bytas. Oavsett så skall du åtgärda snarast. Beroende på hur ditt roder ser ut och hur långt axeln kan åka bakåt så kan det finnas en risk att den kan åka riktigt långt bakåt och då kanske t.o.m. ur inre tätningen, om den lossnar helt ur flänsen. Då sjunker båten snabbt..... Ska mäta och se tror att den är tillräckligt lång att den inte ska hoppa ur helt . Kolla på bultarna som satt där dom satt hårt som Sten kanske är att klämflänsen är helt slut då ? Kanske man ska hitta en ny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 723 Postad 25 Maj 7 minuter sedan skrev Hybro: Men det slog mig... Rör sig växelarmen på backslaget när du försöker växla mellan fram, back och neutral? Men TS har ju redan gjort klart att fläns och axel verkar leva sina egna liv utan att följa varandra, och att det snurrar när växel läggs i: 2 timmar sedan skrev Lastbilslars: Nu vet jag inte vad allt heter men verkar som när man drar in växel att den bara snurrar runt och själva axeln inte åker med som att en skruv inte sitter fast eller något 31 minuter sedan skrev Lastbilslars: Den där menar jag bifogar fil , de går att skjuta runt den fram och tillbaka men känns som den inte sitter fast <bild på axel/fläns> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lastbilslars 1 Postad 25 Maj 10 minuter sedan skrev Hybro: Fick ett fel på mobilen, därför konstigt slut på sista inlägget. Men det slog mig... Rör sig växelarmen på backslaget när du försöker växla mellan fram, back och neutral? Den frågan borde jag ställt först... Ursäkta. Om de är den du menar så ska den röra på sig , och den roterar i olika håll när jag lägger i växel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 723 Postad 25 Maj (redigerade) 5 minuter sedan skrev Lastbilslars: Ska mäta och se tror att den är tillräckligt lång att den inte ska hoppa ur helt . Kolla på bultarna som satt där dom satt hårt som Sten kanske är att klämflänsen är helt slut då ? Kanske man ska hitta en ny Mät diameter på axeln på en del som inte varit i flänsen och där du skjutit bak den och blottat en bit att mäta på som varit i flänsen, för att säkerställa att axeln inte är nersliten. Sällan flänsen är slut, men det kan ju hända. Likaså kan det ju hända att du har en fläns för 1"-axel (25,4mm) medan axeln är metrisk, dvs 25mm. De 0,4mm "fel" kan vara tillräckligt för att få en dålig funktion med slirning som följd. Men om du kunde ta en bild på hela flänsen, gärna från olika håll, tror jag du skulle kunna svar från fler och bättre svar 😉 Redigerad 25 Maj av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 229 Postad 25 Maj Bara för att vi ska prata samma språk, även om jag förstår att propelleraxeln tycks kunna vridas i förhållande till flänskopplingen. Så rör sig armen för växelväljning, fram - neutral - back. Gör den det? Så kan vi släppa denna eventualitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lastbilslars 1 Postad 25 Maj 4 minuter sedan skrev Hybro: Bara för att vi ska prata samma språk, även om jag förstår att propelleraxeln tycks kunna vridas i förhållande till flänskopplingen. Så rör sig armen för växelväljning, fram - neutral - back. Gör den det? Så kan vi släppa denna eventualitet. Ja den rör sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 229 Postad 25 Maj (redigerade) Vad jag tror, efter att ha sett nåt liknande. Flänsen slirar på axeln... Det borrade hålet i axeln kan gott indikerar detta. Tycker mig se motsvarande hål i flänskopplingen för en genomgående sprint. En åtgärd de gjorde tidigare enligt en båtägare jag träffade förra sommaren, som hade just detta på sin snipa. Om det är så, har axeln vandrat bakåt typ 1 dm! och ligger lös i förhållande till flänskopplingen enligt bilden. Plus till IngemarE,😉 Redigerad 25 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lastbilslars 1 Postad 25 Maj 2 minuter sedan skrev Hybro: Vad jag tror, efter att ha sett nåt liknande. Flänsen slirar på axeln... Det borrade hålet i axeln kan gott indikerar detta. Tycker mig se motsvarande hål i flänskopplingen för en genomgående sprint. En åtgärd de gjorde tidigare enligt en båtägare jag träffade förra sommaren, som hade just detta på sin snipa. Om det är så, har axeln vandrat bakåt typ 1 dm! och ligger lös i förhållande till flänskopplingen enligt bilden. Plus till IngemarE,😉 Med andra ord så borde jag kunna sätta in en skruv där och eventuellt byta ut klämflänsen till en ny framöver Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 229 Postad 25 Maj (redigerade) En ny fläns... med mm mått, kan rädda det hela. En liten linjering av motor- och backslagpaketet i förhållande till propelleraxeln, kan ju säkerställa driften under längre tid därefter. Redigerad 25 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 229 Postad 25 Maj En skruv med gängor, som skaver/slits, blir nog mindre bra. Möjligen om du hittar en längre skruv, som du kan nyttja den ogängade delen av... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 161 Postad 25 Maj Innan man börjar fundera på olika lösningar är det ofta klokt att undersöka vilka förutsättningar man står inför. Börja med att rengöra axel och medbringare, och mät därefter om slitage har uppkommit efter att medbringaren roterat fritt på propelleraxeln. Det är ju möjligt (men inte troligt) att det bara är att återmontera medbringaren på propelleraxeln. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lastbilslars 1 Postad 25 Maj 2 timmar sedan skrev Hybro: En ny fläns... med mm mått, kan rädda det hela. En liten linjering av motor- och backslagpaketet i förhållande till propelleraxeln, kan ju säkerställa driften under längre tid därefter. Tänker lite att jag ska kolla på en ny fläns verkar kosta ca 2500 kr men som tidigare tänkte jag undersöka lite extra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser