Gå till innehåll
onsdag 03 december 2025
MYYsan

Servicesatser D4, Pirat?

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Penta D4 210 A-B motor (år 2006) och tittar på servicesatsen 21704968 och dess kostnad…

Hittar Penta original sats för 3876:- hos Marinshopen.se, men också ”pirat” satser, t ex  120407 hos olssonsparts.com för ca 2600:- (vilken också innehåller förfilter Diesel och småanoderna).

Hur tänker ni gällande Piratsatserna?

Typ: skiljer kvalitén för mycket och ”man” ska hålla sig bort från dessa eller kör på, dessa är OK och motorgarantin är utgången.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt sk piratsatser till min VP D4 260A-B in flera år. I höstas köpte jag en liknande sats från Olssonparts till min motor. I huvudsak var grejorna bra. Tyvärr fick jag en papperspackning till impellern istället får rund gummipackning, som man ser på bilden. Men de löste den trevliga personalen genom att skicka rätt på posten. 

Jag kompletterade med ett köp av knutbälgssatsen, 113712

De ingick alla saxpinnar till drevet, marinfett  och bussningar som jag aldrig har fått med in andra satser. 

I de fall jag har haft dålig erfarenhet av icke original är på knutbälgen. För något år sedan köpt jag en en knutbälg från ett ställe jag inte kommer ihåg, där slangklämmorna började rosta efter ett år. De kändes också tydligt tunnare än original. Olssonparts bälg kändes i alla fall bra.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...