Gå till innehåll
onsdag 11 juni 2025
Sebbe78

Byta remmar TAMD40B

Rekommendera Poster

Tänkte byta remmarna till generatorn och vad det nu är på båda motorerna. Ett snabbt och enkelt jobb… inte!

 

Jag har lossat den mest uppenbara bulten som sitter på en sån där glidpinne (bild 1). Men inget händer ju, den rör sig inte en millimeter?

 

Vad mer behöver jag lossa på? Kan det vara den där stora bulten i bild 2? Och om jag lossar på den, kommer något döna ner i durken då? 🤔

Trodde aldrig att det skulle va så svårt att hitta info om det här. Det enda som kommer upp i mina googlingar är för 41:an men den motorn ser väldigt annorlunda ut på många ställen. 
 

Sen ser man att det är väldigt mycket svart damm/spån från remmarna. Är det ”normalt slitage” verkligen eller finns det risk att den går emot nånstans? Ska ju byta remmar men även om jag inte hade gjort det hade jag tänkt spänna upp dem lite.

 

Tack på förhand!

 

IMG_1624.thumb.jpeg.7391f3a276a53afd04428b91de1b3239.jpeg
 

IMG_1623.thumb.jpeg.2a3565e3760266b57bf64a8038997a44.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

"Huvudfästet" för generatorn är skruven på bild 2. Lossa lite på den så kan du vrida generatorn så du kan lossa o återmontera en ny kilrem.

 

När den nya remmen är på plats så spänner du remmen genom att bryta med en grov mejsel eller liknande så remmen spänns. Därefter skruvar du fast skruven på bild ett (håller fast generatorn tills ettan låser) och därefter spänner du åt skruv 2 igen.

 

Om du bara lossar tvåan lite grand så är det inget som trillar ner.

 

Det blir alltid damm från en kilrem. Det blir slitage på remmen som dammar (det är därför remmen slits).

Redigerad av Lintott
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Man kan använda en liten tving och trycka ihop generatorn samt när remmarna är bytta så tar man ett koben el något liknande ock pressar isär generatorn ca 15mm spel på remmarna.

Lycka till/Anders.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Lintott:

"Huvudfästet" för generatorn är skruven på bild 2. Lossa lite på den så kan du vrida generatorn så du kan lossa o återmontera en ny kilrem.

 

När den nya remmen är på plats så spänner du remmen genom att bryta med en grov mejsel eller liknande så remmen spänns. Därefter skruvar du fast skruven på bild ett (håller fast generatorn tills ettan låser) och därefter spänner du åt skruv 2 igen.

 

Om du bara lossar tvåan lite grand så är det inget som trillar ner.

 

Det blir alltid damm från en kilrem. Det blir slitage på remmen som dammar (det är därför remmen slits).

Ja ok, så då var det inte så knöligt ändå 😅

Blir så frustrerad av att ”enkla” saker snabbt blir krångliga bromsklossar. Särskilt när man har mer än man önskat kvar för att få i henne i sjön igen. 
 

Stort tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man byter remmar är det bäst att köpa en sats med hopparade remmar. Köper man två likadana remmar brukar det alltid skilja lite i bredd eller längd. Det betyder att en eller båda remmarna kommer att slira. Skiljer det lite i bredd kommer remmen att ligga olika djupt i remskivorna vilket betyder att det blir olika utväxling. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Rollen:

När man byter remmar är det bäst att köpa en sats med hopparade remmar.

Det har jag gjort 😊🙌🏼

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lossade generatorns huvudskruv och fick till slut av remmarna relativt enkelt.
Men! De nya får jag inte på! Måtten ska vara identiska. 
 

Är det safe att lossa någon av remhjulen för att enklare få på dem? Tänker i första hand på rullen som sitter direkt på generatorn 🤔

Den är ju väldigt lös men hålla emot med en mejsel eller nåt så kanske det går? Eller är det bättre att lossa det mellanstora hjulet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skruvar ur justerskruven helt kanske det går att få in generatorn lite längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Sebbe78:

Jag lossade generatorns huvudskruv och fick till slut av remmarna relativt enkelt.
Men! De nya får jag inte på! Måtten ska vara identiska. 

- - -

En metod som jag testade på en bil är att kränga på remmen över generatorns hjul, lägga på den så långt det går på svänghjulet för att därefter dutta till på startmotorn. Då brukar remmen glida på i spåret på svänghjulet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Lintott:

därefter dutta till på startmotorn

Ooh, det där låter lurigt för jag får inte över remmen såpass mycket att den sitter kvar av sig själv.

 

Det är ju dessutom två spår in så att säga - dubbla remmar. Nu när jag tänker på det kanske det är enklast att börja med spåret närmast? På det viset bör ju nästa rem glida över den remmen lättare. 

Fick ett annat tips om att dra motorn för hand med ett spärrskaft. Det kanske kan fungera om jag samtidigt håller remmen på plats. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Rollen:

Om du skruvar ur justerskruven helt kanske det går att få in generatorn lite längre.

Ja just det! Det kanske köper mig nån cm till ja! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte uppdatera tråden med hur det gick. 
 

Babords motor avklarad! Det räckte att plocka ur justerskruven! Då gick det att tvinga på remmarna med hjälp av en mejsel. 
 

Styrbords motor däremot är fortfarande inte bytt och det beror på att bulten som håller generatorpaketet visade sig vara halvvägs ut. Alltså den sitter bom fast men ändå inte iskruvad. Känns som att gängorna har gått och den tidigare ägaren har dragit åt tills det inte gick mer?

 

Det ser ut såhär

generatorskruv.thumb.jpeg.5d3fd3545bbfa0b8abcf1e7044d1d00f.jpeg

 

Problemet är då att remmarna behöver åtminstone spännas för de rör sig definitivt mer än de rekommenderade 5 mm som man kan läsa i manualen. 
 

Som om inte det var nog så är det även katastrofalt tajt på höger sida så jag får inte ner armen där ifall något skulle behöva bytas 😞

Kort sagt, att jobba med styrbords motor är en riktig j**la bajsmacka. 
 

Men tar väldigt gärna emot användbara tips på hur jag ska lösa detta! Ni är fantastiska alla användare som lägger ideell tid på att hjälpa folk som mig 😅❤️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Sebbe78:

Tänkte uppdatera tråden med hur det gick. 
 

Babords motor avklarad! Det räckte att plocka ur justerskruven! Då gick det att tvinga på remmarna med hjälp av en mejsel. 
 

Styrbords motor däremot är fortfarande inte bytt och det beror på att bulten som håller generatorpaketet visade sig vara halvvägs ut. Alltså den sitter bom fast men ändå inte iskruvad. Känns som att gängorna har gått och den tidigare ägaren har dragit åt tills det inte gick mer?

 

Det ser ut såhär

generatorskruv.thumb.jpeg.5d3fd3545bbfa0b8abcf1e7044d1d00f.jpeg

 

Problemet är då att remmarna behöver åtminstone spännas för de rör sig definitivt mer än de rekommenderade 5 mm som man kan läsa i manualen. 
 

Som om inte det var nog så är det även katastrofalt tajt på höger sida så jag får inte ner armen där ifall något skulle behöva bytas 😞

Kort sagt, att jobba med styrbords motor är en riktig j**la bajsmacka. 
 

Men tar väldigt gärna emot användbara tips på hur jag ska lösa detta! Ni är fantastiska alla användare som lägger ideell tid på att hjälpa folk som mig 😅❤️

Med tanke på hur rostig resten av motorn är så är det väl inte konstigt att grejerna är svåra att få loss. Börja med att smörja skruvarna men du måste kanske även värma för att få loss grejerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Rascal:

Med tanke på hur rostig resten av motorn är så är det väl inte konstigt att grejerna är svåra att få loss. Börja med att smörja skruvarna men du måste kanske även värma för att få loss grejerna.

Ja jo men då är det fortfarande den lilla detaljen att det inte finns något som helst utrymme att komma åt för att demontera eller, än mindre återmontera. 
 

Det känns som att enda möjligheten i nuläget vore att lyfta ur motorn för att komma åt men det är så klart inget option så här nära inpå båtsäsongen. 
 

Jag har faktiskt på allvar börjat fundera på att göra det till vintern och då även ändra tanken (som är rostfri) och helt enkelt ta ur en decimeter ur den för att kunna komma åt ordentligt. Men det är en annan historia 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Sebbe78:

Ja jo men då är det fortfarande den lilla detaljen att det inte finns något som helst utrymme att komma åt för att demontera eller, än mindre återmontera. 
 

Det känns som att enda möjligheten i nuläget vore att lyfta ur motorn för att komma åt men det är så klart inget option så här nära inpå båtsäsongen. 
 

Jag har faktiskt på allvar börjat fundera på att göra det till vintern och då även ändra tanken (som är rostfri) och helt enkelt ta ur en decimeter ur den för att kunna komma åt ordentligt. Men det är en annan historia 😊

Vet inte hur trångt det är men du kan inte åka med bulten halvvägs iskruvad, den kan lossna/gå av när som helst och orsaka stora skador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är såpass trångt att jag inte får ner mer än handen bredvid tanken. Generatorn sitter som bekant under värmeväxlaren. 
 

När jag ska byta oljefilter ringer jag in min extremsmala och långa kollega. Han lyckas faktiskt få ner sin arm tillräckligt för att hjälpligt skruva på filtret 😅

 

Generatorn sitter dock längre in så där har inte ens han nån chans. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...