Gå till innehåll
måndag 02 juni 2025
CaptainKongo

Dieselläckage från insprutningspump VP D2-55

Rekommendera Poster

I vintras bytte jag spridare på min motor VP D2-55 A från 2002, gått ca 3500 h. Monterade även en backventil på bränsleledningen från tanken.

 

Motorn startar utan problem och går bra, men den läcker diesel från insprutningspumpen. Det är inte från spridarrören det läcker, utan diesel ser ut att komma från 

under "brickan" som är fäst med två muttrar/bultar. Se bifogade bilder.

 

Om det läcker här, vad beror det på?

 

Har det något att göra med att jag bytt spridare/monterat backventil?

 

Vet någon hur detta läckage kan åtgärdas?

 

 

 

diesel.jpg

diesel2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är oringen (nr 5) som troligen är trasig. Det är bara att skruva upp och byta den. OBS se till att du inte skjuter bort fjädern. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev stensino:

Det är oringen (nr 5) som troligen är trasig. Det är bara att skruva upp och byta den. OBS se till att du inte skjuter bort fjädern. 

Tack för svar!

 

Ja, jag misstänker också otäta o-ringar.

 

Dock är nr 5 en packning och nr 3 o-ringen, se bild . Kanske lika bra att byta båda när man ändå öppnar.

 

Dyra packningar och o-ringar :)

 

 

diesel3.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte o-ringar till min motor (en gammal MD2B), kostade de 10 kr/st. O-ringar blir dåliga efter ett antal år och då börjar det läcka. Hydroscand borde väl ha någon lämplig O-ring? 

 

Packningarna behöver antaligen också bytas efter ett tag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir bara lite konfunderad när en o-ring kostar 369 kr/st och jag behöver fyra. Nästan 1500 för fyra o-ringar... Är det något speciellt med dessa VP o-ringar?  En o-ring brukar inte kosta många kronor.

 

Packningen kostar 151 kr/st, så ca 600:- för fyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd för jag har samma motor och långsamseglar med lite reservdelar ombord men inte dessa o-ringar.

 

Vore toppen om du berättar din lösning.

O-ringar borde inte vara dyra, diameter på o-ringen och dess tjocklek döljer Penta väl för de vill tjäna lite stålar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-04-28 vid 18:40 skrev CaptainKongo:

Jag blir bara lite konfunderad när en o-ring kostar 369 kr/st och jag behöver fyra. Nästan 1500 för fyra o-ringar... Är det något speciellt med dessa VP o-ringar?  En o-ring brukar inte kosta många kronor.

 

Packningen kostar 151 kr/st, så ca 600:- för fyra.

Det är inget speciellt med o-ringarna, förutom att de ska tåla diesel och ha en viss dimension. Ta med de gamla o-ringarna till Hydroscand eller motsvarande och säg att du vill ha fyra sådana. Om du postar dimensionen vet näste man exakt vad som behövs.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fått hem o-ringar och packningar. Ska till båten och försöka få det tätt nu i helgen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var idag i båten och skruvade isär det hela.

 

Samtliga o-ringar och packningar bytta.

 

Funna fel:

 

1) Samtliga gamla o-ringar var helt ihoptorkade. Kändes lika hårda som buntband och hade ingen elasticitet kvar alls,

    Så inte konstigt att det läckte diesel genom dem.

 

2) En av fjädrarna hade gått av. Beställde en ny idag.

 

Eftersom jag måste vänta på att fjäderna ska levereras, så har jag inte kunnat provköra ännu och se om läckaget har försvunnit.

 

Återkommer när även den nya fjädern är på plats.

4.jpg

6.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du berätta dimension och ev art nr som en hjälp för oss andra med samma motor.

 

Enligt en motorkunnig klubbkompis så har D2-55 och D2-75 mycket gemensamt, bra för oss D2-55 ägare för då vet vi att dimensionerna är rejält tilltagna.

 

(Är inne på andra veckan med att få loss sista pinnbulten till avgaskröken, sprayar och knackar.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bra erfarenhet från Momentum, då det bl a gäller O-ringar.

 

En gång i tiden tillverkade de några ovanliga packboxar åt mig under tiden jag väntade.

 

Har även rostfria fjädrar till de senare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var idag i båten eftersom jag fått den beställda fjädern.

 

Tyvärr läcker det fortfarande på samma ställen, trots att jag har bytt o-ringar, packningar och en fjäder. 

 

Jag beställde VPs egna o-ringar, men de verkar inte heller sluta tätt.

 

Det ser ut läcka mellan godset i pumpen och plattorna som är fästa med två muttrar på bilden ovan. Det är endast i nederkant som det läcker, dvs de delar som lutar lite nedåt. I överkant läcker det inte. 

 

Kan det vara så att o-ringarna jag beställde inte passar? De verkar inte sluta tätt. Har dragit åt hårt, men även testat med att inte dra åt så hårt. Spelar ingen roll, läcker ändå.

 

När jag jämför med de gamla o-ringarna, så satt de gamla tajtare och var gjorde av ett hårdare material.

 

Kan det läcka ur pumpen från något annat ställe? T.ex. plattorna som är fästa med två muttrar, gångtappen går ned i pumpgodset, men jag antar att det inte kan läcka ut från pumpen från gängtapparna?

 

Mvh

 

Lars Zandén

 

dieselläckage.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

knepigt.. varför backventil?       inte mekat mkt diesel men oringar. se upp så inte oringen blir tvistad vid påsättning kanske bra tejpa gängan tillfälligt för att skydda oringen, helt rent inga repor men smörjt förstås..  tidigare bild ena oringen inte svart? dom kan vara dyrare.     storleken ,inte trångt montera ngt lite bara räcker . B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backventilen används för att diesel inte ska rinna tillbaka i tanken och göra motorn svårstartad.

 

Vad ska man smörja med?

 

De gamla o-ringarna var svarta. De nya o-ringarna jag beställde från Volvo Penta var röd-bruna. På bilden har jag bytt o-ring på en av hållarna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en bättre sprängskiss över insprutningspumpen.

 

På den syns det att det sitter två o-ringar, nr 32,  på nummer 30. Det skulle förklara läckaget på min motor.

 

Så nu är planen att skruva bort skruvarna, nr 37, och byta alla totalt 8 o-ringar.

2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick hjälp av en mekaniker som lämnade in pumpen till El & Diesel i Bandhagen. Nu hoppas jag få tillbaka en tät och nyrenoverad pump :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...