Jump to content
Thursday 15 May 2025
CaptainKongo

Dieselläckage från insprutningspump VP D2-55

Recommended Posts

I vintras bytte jag spridare på min motor VP D2-55 A från 2002, gått ca 3500 h. Monterade även en backventil på bränsleledningen från tanken.

 

Motorn startar utan problem och går bra, men den läcker diesel från insprutningspumpen. Det är inte från spridarrören det läcker, utan diesel ser ut att komma från 

under "brickan" som är fäst med två muttrar/bultar. Se bifogade bilder.

 

Om det läcker här, vad beror det på?

 

Har det något att göra med att jag bytt spridare/monterat backventil?

 

Vet någon hur detta läckage kan åtgärdas?

 

 

 

diesel.jpg

diesel2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är oringen (nr 5) som troligen är trasig. Det är bara att skruva upp och byta den. OBS se till att du inte skjuter bort fjädern. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev stensino:

Det är oringen (nr 5) som troligen är trasig. Det är bara att skruva upp och byta den. OBS se till att du inte skjuter bort fjädern. 

Tack för svar!

 

Ja, jag misstänker också otäta o-ringar.

 

Dock är nr 5 en packning och nr 3 o-ringen, se bild . Kanske lika bra att byta båda när man ändå öppnar.

 

Dyra packningar och o-ringar :)

 

 

diesel3.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag köpte o-ringar till min motor (en gammal MD2B), kostade de 10 kr/st. O-ringar blir dåliga efter ett antal år och då börjar det läcka. Hydroscand borde väl ha någon lämplig O-ring? 

 

Packningarna behöver antaligen också bytas efter ett tag.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag blir bara lite konfunderad när en o-ring kostar 369 kr/st och jag behöver fyra. Nästan 1500 för fyra o-ringar... Är det något speciellt med dessa VP o-ringar?  En o-ring brukar inte kosta många kronor.

 

Packningen kostar 151 kr/st, så ca 600:- för fyra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant tråd för jag har samma motor och långsamseglar med lite reservdelar ombord men inte dessa o-ringar.

 

Vore toppen om du berättar din lösning.

O-ringar borde inte vara dyra, diameter på o-ringen och dess tjocklek döljer Penta väl för de vill tjäna lite stålar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2025-04-28 vid 18:40 skrev CaptainKongo:

Jag blir bara lite konfunderad när en o-ring kostar 369 kr/st och jag behöver fyra. Nästan 1500 för fyra o-ringar... Är det något speciellt med dessa VP o-ringar?  En o-ring brukar inte kosta många kronor.

 

Packningen kostar 151 kr/st, så ca 600:- för fyra.

Det är inget speciellt med o-ringarna, förutom att de ska tåla diesel och ha en viss dimension. Ta med de gamla o-ringarna till Hydroscand eller motsvarande och säg att du vill ha fyra sådana. Om du postar dimensionen vet näste man exakt vad som behövs.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nu fått hem o-ringar och packningar. Ska till båten och försöka få det tätt nu i helgen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var idag i båten och skruvade isär det hela.

 

Samtliga o-ringar och packningar bytta.

 

Funna fel:

 

1) Samtliga gamla o-ringar var helt ihoptorkade. Kändes lika hårda som buntband och hade ingen elasticitet kvar alls,

    Så inte konstigt att det läckte diesel genom dem.

 

2) En av fjädrarna hade gått av. Beställde en ny idag.

 

Eftersom jag måste vänta på att fjäderna ska levereras, så har jag inte kunnat provköra ännu och se om läckaget har försvunnit.

 

Återkommer när även den nya fjädern är på plats.

4.jpg

6.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan du berätta dimension och ev art nr som en hjälp för oss andra med samma motor.

 

Enligt en motorkunnig klubbkompis så har D2-55 och D2-75 mycket gemensamt, bra för oss D2-55 ägare för då vet vi att dimensionerna är rejält tilltagna.

 

(Är inne på andra veckan med att få loss sista pinnbulten till avgaskröken, sprayar och knackar.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har bra erfarenhet från Momentum, då det bl a gäller O-ringar.

 

En gång i tiden tillverkade de några ovanliga packboxar åt mig under tiden jag väntade.

 

Har även rostfria fjädrar till de senare.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...