marjus 0 Postad 20 April Hej, köpte ny båt förra sommaren (Compis 97) och när den togs upp så hade lite färg lossnat vid rodret..under är det skruvar som nu är synliga. Antar att det var övertäckt med spackel/färg då det var väldigt ojämnt. Nu till frågan, ska konstruktionen vara så? Eller behöver det skyddas på något sätt för att det inte ska komma in vatten som aldrig försvinner ut? Har tänkt ta epoxiprimer och sen färg bara, är det ok? På bilden har jag slipat ner lös färg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 015 Postad 20 April 1 timme sedan skrev marjus: Hej, köpte ny båt förra sommaren (Compis 97) och när den togs upp så hade lite färg lossnat vid rodret..under är det skruvar som nu är synliga. Antar att det var övertäckt med spackel/färg då det var väldigt ojämnt. Nu till frågan, ska konstruktionen vara så? Eller behöver det skyddas på något sätt för att det inte ska komma in vatten som aldrig försvinner ut? Har tänkt ta epoxiprimer och sen färg bara, är det ok? På bilden har jag slipat ner lös färg På de flesta båtar blir det lite rörelse i rodermaljorna så det är svårt att få till en permanent lagning på den typen av "skada" (det kan nog mer betraktas som ett estetiskt problem). För att få något att fästa så behöver du även slipa så rodermaljan så fyllningen får fäste. Sen kommer det att bli problem med en "hård lagning" som nog spricker igen. Det kan bli bättre beständighet med en mjuk lagning med t.ex. sikaflex som målas med bottenfärg när den härdat. Det är minimala problem med ökad turbulens så långt bak på båten så det är inte nödvändigt att lägga arbete på att släta till det (å det är bara fiskarna som ser det när båten är sjösatt). Läckagemässigt så är det nog ingen skillnad på vad du lagar med, det kommer i alla fall att kunna komma in vatten i fästet men det är så massivt laminat att risken att det ska gå sönder av det skälet är obefintlig. (Alla 70-80-talsbåtar är byggda på det viset, har samma problem och roderna hänger fortfarande kvar.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 228 Postad 21 April (redigerade) Det viktiga är väl att kolla om nedre roderfästet verkligen sitter stabilt. Kan bli allvarligt haveri om det lossnar, då det kan bli stora krafter vid segling. Stick in typ kofot eller liknande och bänd lite mot skrovet/kölen.. Och kolla hur mycket det ev glappar. Testa att skruva med en ordentlig skruvmejsel, helst med fyrkantig klinga. Då kan du testdra skruvarna med en skiftnyckel kopplad till mejseln. Greppar inte skruvarna alls utan snurrar fritt bör du lossa fästet helt och åtgärda. Duger inte med spackel eller typ tätmedel. Epoxi och lamineringsväv är det som krävs, för att göra det stabilt på nytt. - Att skruvarna syns p g a lossnad färg har ju ingen betydelse alls. Möjligen störs någon fisk. Redigerad 21 April av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marjus 0 Postad 21 April Tack för utförliga och lugnande svar! Ska kolla lite om eventuell glapp men det har känts väldigt stabilt hittils i allafall. Förstår nog inte riktigt vad jag ska göra för att åtgärda eventuella lösa skruvar, men det får jag ta om det behövs då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 015 Postad 21 April 7 timmar sedan skrev marjus: - - - Förstår nog inte riktigt vad jag ska göra för att åtgärda eventuella lösa skruvar, men det får jag ta om det behövs då Du ska använda en passande mejsel och dra åt dem så att de sitter fast.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser