Gå till innehåll
torsdag 04 september 2025

Rekommendera Poster

Hej!

Är ny på forumet och ny med en Ryds 530 DC. Det är några repor på nedre delen av båten och jag undrar om man ”måste” laga dem för funktion osv? Och isf tips vilken metod som är bäst i det här fallet? :) Har gelcoatspackel, marin rubbning osv. Bifogar bilder. 

IMG_0637.jpeg

IMG_0638.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alltid bra att hindra vatten komma in i laminatet.

Blir frost sprängning på vintern.

Typ större skada nästa vår o s v. Kan leda till plastpest på sikt.

Om det inte är en utställningsbåt, som ska ställas ut på land, så gäller det först o främst att få tätt.

Gelcoatspackel bör funka utmärkt att fylla de tre ställen gelcoaten är skadad/borta. Putsa kanterna i själva sprickan först med typ smärgelduk.

Lägg sedan på bottenfärg, typ den brungrå. Helst samma som ligger på nu under vattenlinjen.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Nu hade jag köpt mörkblå bottenfärg redan, funkar det eller varför inte isf? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev johlin81:

Tack! Nu hade jag köpt mörkblå bottenfärg redan, funkar det eller varför inte isf? 

Bottenfärg släpper igenom vatten så det behöver göra, som @Hybro skriver, är att först laga sprickorna genom att lägga i gelcoatspacklet du väl redan har. Det @Hybro inte skrev är att det, förutom att putsa upp runt kanterna, är viktigt att ytan är ren och fri från gammalt vax och annan typ av föroreningar genom att tvätta ytorna med aceton. Inte en gång utan flera! Och med rena trasor varje gång. (Jag vet av erfarenhet att detta är viktigt, tyvärr.) Hoppas du förstår och att du lyckas med dina ganska små reparationer!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev johlin81:

Tack! Nu läser jag på olika ställen att det ska vara epoxispackel under vattenlinjen, är det så? :) Jag hade skaffat detta annars https://www.biltema.se/bat/batvard/gelcoat/gelcoatspackel-vit-2000053162

Hela botten är uppbyggd med glasfiber som är täckt av gelcoat, så epoxispackel är lite överkurs.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev johlin81:

Tack! Nu läser jag på olika ställen att det ska vara epoxispackel under vattenlinjen, är det så? :) Jag hade skaffat detta annars https://www.biltema.se/bat/batvard/gelcoat/gelcoatspackel-vit-2000053162

Nej, inte nödvändigt med epoxi på dessa fläckar/repor. Övriga botten är ju inte epoxi 😉

Visserligen är epoxi betydligt "vattentätare" än polyester så teoretiskt är det ju rätt. Men man kan dra många teorier väldigt långt....

Viktigt är däremot att rengöra ordentligt. Gör man det och slipar till det lite (se @ChristerNs inlägg ovan) är det inga problem alls att få polyestern/gelcoatspacklet att fästa (ett annars vanligt argument för att man måste ha epoxi vid lagning).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...