jan00andersson 5 Postad 16 April Köpte en begagnad Vajert 6-8mm Det följde inte med någon instruktion, förstår hur jag ska använda den, men jag förstår inte skalan? Det är ju en skala mellan 0-12. Finns det någon vänlig själ här som kan förklara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 045 Postad 16 April (redigerade) 1 timme sedan skrev jan00andersson: Köpte en begagnad Vajert 6-8mm Det följde inte med någon instruktion, förstår hur jag ska använda den, men jag förstår inte skalan? Det är ju en skala mellan 0-12. Finns det någon vänlig själ här som kan förklara? Den kan vara kalibrerad på samma sätt som VariVants anvisning (VariVant rigganvisning anger skala 1-12). Här är manual för VariVants rigganvisning VariVant riggspänningsmätare.pdf Redigerad 16 April av Lintott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 270 Postad 16 April (redigerade) TS. Blev Du något klokare? Varje vår har jag samma problem, alltså hur jag ska handha min Vajert. 1. Mät med skjutmått upp toppvantens diameter, till att börja med. 2. Vajert finns i minst tre storlekar... Via Hjertmans. Alltså 4-6, 6-8 och 8-10 mm. Jag har en som hanterar 6, 7 och 8 mm. Vilken har du är väl en lämplig fråga? Finns ingen modellmärkning på den jag har, om det är det mindre eller större. - Ringde tillverkaren för många år sedan, och frågade hur jag läste av spänningen. Där en röd prick framträder helt och fullt, motsvarar vajerspänningen, blev svaret. Och så väljer man först vilket av de tre lägena på den vita rullen som motsvarar diametern på toppwanten (wiren). Vet att jag har modell för 6-7-8 Wire. Har kvittot kvar. Gå in på t ex Hjertmans och kolla vilken just din motsvarar. Jag kan ju ta bilder på skjutmått å vit rulles tre lägen... Redigerad 16 April av Hybro . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 575 Postad 16 April 1 timme sedan skrev Hybro: TS. Blev Du något klokare? Varje vår har jag samma problem, alltså hur jag ska handha min Vajert. Varför hålla på med den mätaren varje vår? Har men fått till riggen som man vill ha den en gång, så är det ju bara att mäta gapet i vantskruvarna och sedan ha samma mått nästa år eller tills något förändrat sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 270 Postad 17 April (redigerade) Bra ide.... Då kan jag ju sälja min dyra Vajert! Skulle aldrig införskaffat den med andra ord. Använda en sketen Biltema tvåmeters plasttumstock i stället och spänn toppvanten så att den mätt på ena sidan blir t ex 2 mm längre, mätt på ursprunget två meter, markerad med en tejp eller spritpennan. Segla och kolla om vant i lä slackar o s v. - Men nu var det TS fråga i inlägg No 1. Redigerad 17 April av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 270 Postad 17 April (redigerade) Troligtvis vita hjulets usparingar i bredd o djup som bestämmer vilken wirediameter som kan mätas upp. Jag har 3, 6 och 7 mm:s djup mätt enligt bilderna. 3 för 6 mm wire 6 för 7 mm wire 7 för 8 mm wire Och som synes är ursparingarna anpassade för olika wirediameter. Troligen används även olika fjädrar för de olika mätarna. Tråd diameter 1.2 mm och 15 trådvarv, för mätare 6 - 8 mm. Redigerad 17 April av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 270 Postad 17 April (redigerade) - Och så här brukar just jag göra när jag spänner upp min partialrigg med ett par bakåtsvepta spridare. Kopplar förstag med Furlex. Kopplar toppvant. Kopplar undervant. Kopplar backstage. Alla vant knappt ansatta i detta läge, då står masten själv. Slackar lyftwiren från mastkranen något. Lossar helt, när allt är klart. Rätar upp masten med vantskruvarna så att den står rakt upp i sidled. Mäter med storfallet med mot relingslisterna. Ska nätt o jämnt nudda på båda sidorna. Skruvar så inhop storvantskruvarna så att vanten nätt är sträcka. Likaså med under vanten. Med monterad Vajert på ett toppvant. så kruvar jag inhop toppvanten 3 varv på båda sidorna, upprepas så många gånger att Vajertmätaren börjar indikera spänning på skalan. Skruvar vidare lika mycket på var sida. Och när det kommer närmare i mitt fall mot "7", som indikeras med helt synlig röd prick, så tar jag förre varv på vantskruvarna. Alltid lika mycket på både vänster och höger sida. Slutligen spänner jag undervanten så att jag får den krum (böj) jag vill ha på masten. Alltså mindre krum ju mer jag spänner undervantens skruvar. Här törs jag inte ange hur stort krummet ska vara. Men jag brukar ha en halv masttopp, när jag kikar uppåt efter masten. Hoppas att det var till hjälp för att förstå hur din Vajert kan fungera. Och... Det går att använda tumstocksmetoden. Lite bökigt kanske, om man bara vill kontrollera vantspänning under säsongen... För då ska samtliga vant först slackas för att få ett utgångsläge, typ 0 mm sträck i förhållande till tumstocken. Med Vajert blir det enklare, om man inte bara seglar på känn o är erfaren. Redigerad 17 April av Hybro . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 575 Postad 17 April Bifogar bruksanvisningen till Vajert som tillverkas av VariVant, eller gjorde i alla fall. Vilken grovlek på vajer som mäts syns i det lilla föstret längst upp, om det inte är utslitet. Procentsatsen som vajern är uppsträckt till syns på skalan. Bruksanvisning.pdf 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 270 Postad 17 April (redigerade) Ja just så... Siffrorna på hjulet slits bort. Jag har borrat märken med en smal borr i hjulet, innan märkningen försvann helt. Redigerad 17 April av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan00andersson 5 Postad 20 April Tack för all hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser