Fanta23 1 Posted April 16 (edited) Har förlorat mina nycklar till en Volvo Penta inombordare 2 cylindrig Tror det är VP M11, men det skall väl kvitta det är startnyckeln som är förvisso en enkel nyckel. Men hittar inte var man kan få tag i dessa. Är det någon som har ett förslag tas det tacksamt emot. Eller är det någon som kan ge förslag på vilken typ av enkelt billigt startlås med nycklar man kan byta till //LAJ Edited April 16 by Fanta23 Share this post Link to post Share on other sites
Wildeside 472 Posted April 16 (edited) Biltema har tändningslås billigt Edited April 16 by Wildeside Share this post Link to post Share on other sites
Till_havs 26 Posted April 16 Kan du inte fråga vem som helst i klubben eller så som har en gammal Penta om du kan få låna dennes startnyckel och prova den i din panel? Om den funkar är det bara att kopiera den hos närmsta ställe som gör sånt? 10 sekunders googling hittade: https://www.marinexpress.se/artikel/tillbehor-till-motorer/instrument/volvo-penta-startlas/startlas-inkl-tva-nycklar 980 spänn för nytt lås m. två nycklar. Lite pyssel att byta men det är en sista utväg iaf. Share this post Link to post Share on other sites
vega1959 112 Posted April 17 17 timmar sedan skrev Till_havs: Kan du inte fråga vem som helst i klubben eller så som har en gammal Penta om du kan få låna dennes startnyckel och prova den i din panel? Om den funkar är det bara att kopiera den hos närmsta ställe som gör sånt? 10 sekunders googling hittade: https://www.marinexpress.se/artikel/tillbehor-till-motorer/instrument/volvo-penta-startlas/startlas-inkl-tva-nycklar 980 spänn för nytt lås m. två nycklar. Lite pyssel att byta men det är en sista utväg iaf. När jag hade fel på tändningslåset i en bil jag hade en gång i tiden. Då kunde jag fixa så att jag fick ström med en vanlig brytare, sedan kopplade jag in en vanlig tryckknapp/startknapp, det fungerade lättare än originalet. Stöldskydd nja? Men vill de stjäla båten tar de den ändå. Share this post Link to post Share on other sites
Till_havs 26 Posted April 17 2 timmar sedan skrev vega1959: När jag hade fel på tändningslåset i en bil jag hade en gång i tiden. Då kunde jag fixa så att jag fick ström med en vanlig brytare, sedan kopplade jag in en vanlig tryckknapp/startknapp, det fungerade lättare än originalet. Stöldskydd nja? Men vill de stjäla båten tar de den ändå. Jo det är klart han kan ersätta hela tändningslåset med en biltemaswitch för 25 kronor, men jag tror inte det är så han tänkt sig lösa problemet. Fast man borde ändå ha en sån switch liggandes ombord! Som backup om tändningslåset pajar eller nyckeln bryts av i låset. Det blir snabbt obehagligt och jobbigt om det plötsligt inte längre går att starta motorn. Sist vi mastade av bröt farsan sönder motornyckeln mitt i allt så där stod jag som ett fån och fick likt en gammal häst utmed Göta Kanal dra båten från mastkranen till en gästplats. Det var inte så kul. Share this post Link to post Share on other sites
Wildeside 472 Posted April 17 Jag har iaf verktyg och material i båten så att jag kan laga eller fulfixa dom flesta småfel som kan uppstå så att jag inte blir stående eller behöver ringa sjöräddningen. Sen behövs det lite påhittighet, erfarenhet och kunskap för att lösa problem som kan uppstå. Share this post Link to post Share on other sites
Fanta23 1 Posted April 18 Tackar för era svar. Tanken vara att enkelt få tag i en nyckel för en låg slant. Och inte lägga >1000 kr som jag hittar på nätet. Men då jag jobbar en del med traktorer så får det bli att jag monterar ett begagnat sådant. Glad påsk på er alla som nog suktar för att komma ut på sjön snart. 1 Share this post Link to post Share on other sites