Gå till innehåll
onsdag 08 oktober 2025
malteez

Sjövattenpumpens flöde? D1-20

Rekommendera Poster

Hej,
Jag tänkte montera ett sjövatten filter på intaget till min D1-20 (i Maxi87), och skulle då vilja veta vilket flöde som filtret måste klara av. Nån som vet flödet på sjövattenpumpen, Penta D1-20?
Jag funderar på om sjövattenfiltret även kan ersätta vakuum ventilen?

Kretsen ser ut som så: från drevet till sjövattenpump under vattenlinjen, upp till vacuumventil över vattenlinjen för att sen ledas tillbaka ner till vvx på motorn...och sen vidare ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev malteez:

Hej,
Jag tänkte montera ett sjövatten filter på intaget till min D1-20 (i Maxi87), och skulle då vilja veta vilket flöde som filtret måste klara av. Nån som vet flödet på sjövattenpumpen, Penta D1-20?
Jag funderar på om sjövattenfiltret även kan ersätta vakuum ventilen?

Kretsen ser ut som så: från drevet till sjövattenpump under vattenlinjen, upp till vacuumventil över vattenlinjen för att sen ledas tillbaka ner till vvx på motorn...och sen vidare ut.

Det är en rätt liten motor och har nog rätt litet kylvattenflöde. Vill du veta exakt hur mycket flöde impellerpumpen ger så koppla loss utgående slang, starta motorn på halvgas med slangen i en hink o kör en halv minut. Motorn kommer inte att ta skada av en sådan kortare körning utan kylvatten. Ett standardsjövattenfliter av mindre storlek kommer att räcka.

Sjövattenfiltret ska sitta mellan intagsventilen och impellerpumpen så du inte får skräpet i impellern. Tänk på att montera filtret så det är hyfsat lättåtkomligt för rengöring. Mitt sjövattenfilter sitter med ovankanten i nivå med vattenytan (mindre risk att sänka båten om locket går sönder).

Sjövattenfiltret kan inte ersätta vacuumventilen. De har helt olika funktioner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan skrev Lintott:

Det är en rätt liten motor och har nog rätt litet kylvattenflöde. Vill du veta exakt hur mycket flöde impellerpumpen ger så koppla loss utgående slang, starta motorn på halvgas med slangen i en hink o kör en halv minut. Motorn kommer inte att ta skada av en sådan kortare körning utan kylvatten. Ett standardsjövattenfliter av mindre storlek kommer att räcka.

Sjövattenfiltret ska sitta mellan intagsventilen och impellerpumpen så du inte får skräpet i impellern. Tänk på att montera filtret så det är hyfsat lättåtkomligt för rengöring. Mitt sjövattenfilter sitter med ovankanten i nivå med vattenytan (mindre risk att sänka båten om locket går sönder).

Sjövattenfiltret kan inte ersätta vacuumventilen. De har helt olika funktioner.

Ja, jo....jag har mätutrustning så det räcker oxå, så en flödesgivare ger ju svaret, men om någon här visste så hade jag sluppit mäta....men tack ändå.

Ja, jag var lite otydlig....tänkte ta ett hål i locket på filtret och sätta en backventil där, som kan suga in luft men inte släppa ut vatten. Idealt skulle det såklart sitta innan pumpen om endast filtreringen var viktig, men gör då mindre nytta som "vacuumventil". Pumpen lär ha dragit igenom diverse skit redan efter 16 år, så det är jag inte rädd för....det är värmeväxlaren jag vill skydda isåfall...men den egentliga poängen är att jag inte litar på vacuumventilen...är membranet kasst så vet man ju inte det förrän det är för sent, och det hade varit schysst att kunna kolla att kylvattnet flödar på (igenom det genomskinliga locket) Den sitter ca 3-5 dm över vattenlinjen, i ett stuvfack, så lätt tillgängligt.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev malteez:

- - -

...men den egentliga poängen är att jag inte litar på vacuumventilen...är membranet kasst så vet man ju inte det förrän det är för sent, och det hade varit schysst att kunna kolla att kylvattnet flödar på (igenom det genomskinliga locket) Den sitter ca 3-5 dm över vattenlinjen, i ett stuvfack, så lätt tillgängligt.   

Om du inte litar på vacumventilen så byt ut den!

Jag misstänker att du har den gamla klassiska modellen i metall med ett pyttelitet gummimembran (som ofta brukar läcka...). För rätt många år sedan utvecklades det en ny variant av vacuumventil med en riktig läpptätning som backventil. Jag hade försökt få ordning på min läckande ventil ett tag och gick direkt och köpte den nya modellen. Det var nog en ur prototypserien jag fick tag på för den var fräst ur en bit plast (väldigt dyr tillverkningsmetod..). Jag har aldrig ångrat det köpet. Efter bytet så kom det aldrig en droppe läckande vatten ur den nya vacuumventilen. Självklart sitter det en likadan i nuvarande båt (serietillverkad med gjutet plasthus) som inte heller den har släppt en droppe läckande vatten. När motorn går på tomgång så hörs det t.o.m. hur det sörplar in luft genom backventilen.

a81b900026388da22703d2196dacc87f.jpg.434874dbfd6f9c55eecb7fbf0990bcd5.jpg

Sen märker du väl om det spottar kylvatten ur avgasutsläppet. Det är första kollen jag gör när jag startar motorn efter sjösättningen. Det är ett väldigt karakteristiskt ihåligt ekande ljud från avgasutsläppet om kylvattnet inte kommer igång och börjar flöda genom avgasslangen. Skulle det bli fel på kylvattenpumpen under sommaren så skulle jag troligen reagera på detta ekande ljud och avsaknaden av vattenplasket under aktern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...