Gå till innehåll
onsdag 24 december 2025
Niklas-ES

Råd kring "ny" båtvagn, Snipa.

Rekommendera Poster

Hej alla

Hoppas ni har en fin båtsommar. 

Själv har jag min på land för rep, en del av den processen är att byta ut min befintliga båtvagn som i grunden är alldeles för smal, (150 cm bred).

Efter mycket fundering föll jag för idén att köpa en vagn som är bättre anpassad för båten som är en Rospigg 28 (Snipa) 8,6 lång, 2,75 bred och ca 3 ton.

Klart jag ev. kan behöva göra justeringar på en beg vagn, men känner inte att tiden räcker för att bygga en ny från grunden, även om det vore det bästa.

Håller koll på blocket och till och från dyker det upp vettiga vagnar, nu pratar vi upptagningarvagnar, 30 kmh, LGF osv.

Vad jag kan se är brenderup, tikki etc uteslutet då dom inte lämpar sig ett snipaskrov, samt klarar sällan vilket eller längden. Även prislappen spelar in.

Hade först en liten tanke att anpassa en vagn till float on, men på senare tid tänk att float on för en snipa skulle innebära att kommer bli väldigt hög och måste backas ner väldigt långt för att det skall funka.

Sedan finns det många vagnar med justerbara stöttor, känns som dessa är anpassad för pålyft? dvs. inte för upptagning.

Om man tittar på tex. Tjörntrailer så är deras snipavagnar med V-stöttor. Vilket jag även har idag.

Jag var igår väldigt nära att göra affär på en båtvagn med stöttor byggd för en Bavaria 35 Sport. Men börjar känna att den var för bred, att stöttorna sitter för långt ut, så knappt går mot skrovet utan tillochmed kan komma utanför, vilket känns ett projekt att kapa och svetsa om.

Då jag har en gamla båt, där värdet inte är jättestort, men ändå vill ha en vettig vagn jag kan lita på, så har jag lagt en budget på ca 20.000:-

Båtvagn_Snipa.png

Båtvagn Stöttor.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har min 22 fots julle på en stor vagn avsedd för ett 30-32 fots planande skrov och där har man byggt bockar i trä som är skruvade i vagnen, vilket jag skulle tro går fortare än att skaffa profiler för att sen kapa och svetsa?

Tänk dig float on trailern på bilden ovan och sen bockar skruvade på den.

Bilden på min egen är lite dålig men något går nog att se?

IMG_4402.jpeg

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...