Gå till innehåll
fredag 26 december 2025
pentaracer

Bevara gammalt ankare

Rekommendera Poster

Nån som vet hur man gör för att bäst bevara ett gammalt ankare som legat i havet i hundratals år ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel min vän, så här är det:

 

Om ankaret tillhör ett vrak på botten, och vraket har förlist för mer än 100 år sedan, får du inte ta upp ankaret. Det faller då under kulturminneslagen. Om föremålet är lösfunnet (ensamt utan tillhörande fornlämning = vrak, hamnanläggning o dyl.) och inte är tillverkat av ädelmetall (guld, silver och koppar eller legeringar av nämnda metaller) tillfaller det upphittaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalle

Vilken fråga....*suck* om du vill ha svar...typ seriösa som du gnäller så förbannat om på en annan tråd så kan du ju åtminstone bemöda dig o tala om vad ankaret är gjort av.....fast det fattar väl inte en VolvoBM förare...(pentaracer)

Ska du ha några seriösa svar får du nog vara lite ödmjuk också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, apropå ödmjuk...!!!!

 

Jag skall lyssna med en bekant på stålverket och se vad de rekommenderar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tackar för tipsen.

 

Vad är poängen med linolja ? Ska man lacka det på något vis efter det ?

 

Järnet är så gammalt så att det ser ut som trä

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle man likaväl kunna använda vanlig grundfärg när man har torkat av ankaret ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa grundfärg, du förstör ankaret - det blir ju målat!!!. Redan vikingarna linoljebehandlade järn för att hindra att det rostade, då genom kraftig upphettning och sedan påförandet av linolja. Jag rekommenderar också ovanstående behandling med kokt och rå linolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar från stålverket:

 

Har varit på vårat lab och hört mig för.

Vad man skulle kunna göra är att tvätta ankaret med saltsyra för att få det rent från föroreningar innan man galvar det. Det är viktigt att man får bort alla föroreningar, annars kommer det att börja rosta igen.

Skulle man enligt alla principer få det riktigt skyddat skall man galva direkt efter betning. Sedan kan man måla i valfri kulör.

Detta är inte kanske det lättaste att gör, vem har ett saltsyra- eller galv- bad hemma?

Alternativt så kan man blästra ankaret och sedan förzinka innan man målar.

Man kan, om det inte är så noga, slipa ankaret rent från rost. Innan man förzinkar och målar. Man kan nog också använda blymönja istället för zink som rostskydd.

 

Hoppas att det fyller på faktainsamlingen.

 

(Hur stort är ankaret?)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen avikande uppfattning men Pentaracer/Dunlop hade tidigare en tråd där de ifrågasatte tyckandet på Maringuiden så nu har han fått fakta från Stålverksbranschen

 

 Sen vi vet ju inte om Pentaracer vill ha ett svart ankare, ju....

 

 

//Secalka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar och bugar för alla svar.

 

Det lutar åt att jag linoljebehandlar det

 

Tackar !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...