Gå till innehåll
torsdag 03 juli 2025
  • 0
Stebe

Korrosion aluminiumbåt

Fråga

Hej!

Jag kan inget om båtar. Köpte en bättre begagnad Linder aluminiumeka på blocket i höstas. Stått på trailern i ladugården tills nu och tog ut den för tvätt då jag nu ser  sträva fläckar på båtens undersida se bild. Tvättade nu med milt diskmedel YES och spolade av med högtrycken. Ser då att dessa fläckar är lite porösa och det har oxå blivit ett litet hål (se bild). Känns uppgivet när jag läser om aluminiumoxidering/korrosion…

som sagt jag har inga grundkunskaper. 
Finns det ngt vettigt att göra med båten? Är det kört?

IMG_4838.jpeg

IMG_4837.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

• 0

Det där ser tyvärr inte bra ut alls. Det är en form av korrosion som inte är ovanligt på aluminium och uppstår av olika orsaker. Dessa korrisioner kännetecknas av att de ser ut som frätskador.

Det finns bara ett sätt att laga ordentligt och det är plåtbyte, dvs att skära ut det område som är angripet (vilket i ditt fall ser ut att vara rätt stort område) och svetsa i ny frisk plåt. Om det är möjligt att i praktiken göra på så tunna plåtar som det oftast är på mindre aluminiumbåtar vet jag inte.

Nödlösningar för de frätskador som inte trängt igenom hela plåten är t.ex. att spackla dem med lämpligt spackel för aluminium, t.ex en produkt som heter Belzona. Kan förhindra att skadorna förvärras, men är ingen kvalitativ reparation.

Nödlösning för frätskada som gjort hål rätt igenom plåten är nog lättast liten skruv med stora brickor och mutter och en rejäl klick sikaflex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0

@bohanjohan tack för svar. Det här var trist hade inte en tanke/kunskap om att sånt kunde ske med aluminium, båten såg fin ut men jag tittade inte på botten när jag köpte den och jag ställde bara in den i ladan i väntan på bättre väder i övrigt är den välvårdad, segt, blir en lärdom i hårda skolan detta.
Vet inte vad den förra ägaren har gjort för att det ska bli så, ser att det är skruvat lite med spöhållare o har förstått att vissa skruvar kan bidra till korrosion eller om de haft ngt medel på som skadat ytan.

ska se om jag kan hitta ngn som kan hjälpa mig med en nödlösning så den iaf går att använda denna sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...