Gå till innehåll
söndag 19 maj 2024
Sailingdorinda

Ankarspel för långsegling

Rekommendera Poster

Har precis införskaffat mig ett ankarspel Lofrans 1200w med passande 8mm kedja på 45 meter. Gjorde detta efter jag blev uppmanad av två erfarna långsegalare att det är närmare ett måste om man ska ensamsegla. 

 

Det stora krukset med att instalera denna är att jag har en L28.

 

Har kommit fram till att den bästa lösningen är att montera den är på luckan, så kan kedjan löpa ner i utrymet under. 

 

Jag tänker svettsa fast ankarhållaren på peken. 

 

Mina stora funderingar är hur jag på bästa sätt kan förstärka luckan, sätta smidiga och starka lås samt hur elen ska dras. 

 

El:

- Vilken säkring behöver jag?

- Cirka 6 meter till batterierna. Vilken tjocklek på kabel behöver jag.

- Kan utöka batteribanken med ett till batteri och då kortas sträckan ner till 4 meter till närmsta batteri. Just nu har jag totalt 200 Ah i förbrukningsbatterier.

- Ska ha en trådlös kontroll som jag styr med, någon som ni rekomenderar. 

- I elsystemet tänker jag. Motor, solenoid, strömbrytare, säkring, fet el kabel, trådlöss kontroll och sladd kontroll. Är det någon mer enhet som bör instaleras. 

 

Montering:

 

- Luckan i orginal är tjock och sviktar inte alls när man går på den. Tänker att jag plasta in två trä ribbor som förstärkning samt ha en rostfri metallskiva som sitta innan bultarna som en fet bricka. Finns det något mer jag kan göra för att göra plasten mer hållbar. 

- Den ska låsas fast på tre ställen. Med rostfria lucklås, så stora som möjligt.

- Finns det en produkt som man kan sätta genom luckan som man sedan kan låsa med att en hasp späns upp underifrån till plasten under luckan?

- Finns det något mer som är viktigt att tänka på och om det finns smarta tips på att förstärka luckan och fastsättningen. 

 

Är någon på Malta så bjuder jag på Cisk mot erfarenhetsbyten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Sailingdorinda:

- - -

Har kommit fram till att den bästa lösningen är att montera den är på luckan, så kan kedjan löpa ner i utrymet under.

- - -

Har du inte funderat på alternativet att montera den nere i ankarboxen?

 

Jag har mitt ankarspel monterat på en fästplatta (min är svetsad i rostfritt men det går ju att plasta med plywoodskivor som förstyvning) nere i ankarboxen.

 

Fördelen är att slippa ha det i vägen uppe på däck och ur vägen för segel, ombordklivning mm.

Innan du byter alternativ så måste du bara kolla att djupet i din ankarbox är tillräckligt så du får fallhöjd på kättingen.

1434646073_DSCN4247-krympt.thumb.jpg.9ecd85937e09b6b50656d25d27322cad.jpg

-   -   -   -   -   -   -   -   -   -   -   -    -   -   -   -   -   -   -   -   -   -   -   -  -   -   -   -   -   -   -   -   -   -   -   -   -   -   -   -  -   -   -  -

1502167646_DSCN4249-krympt.thumb.jpg.7b27310c714d519cd44241713303221a.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snygg lösning men jag har endast cirka 70 cm under motorn. Vill ha så mycket plats som möjligt för kedjan. Hur har du dragit din el. Har du ett eget batteri som är kopplat till startmotorn eller hur har du gjort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Sailingdorinda:

Snygg lösning men jag har endast cirka 70 cm under motorn. Vill ha så mycket plats som möjligt för kedjan. Hur har du dragit din el. Har du ett eget batteri som är kopplat till startmotorn eller hur har du gjort?

Batteri 3X100Ah AGM under bädden i akterhytten. Nybytt till 250Ah LFP. Ett växlande relä för att skifta upp/ner sitter bredvid batteriet i boxen. Därifrån går det två kablar fram till förpiken och upp genom ankarboxen till spelet. Jag vet inte dimensionen på kablarna (varvsmonterat) men gissningsvis 35 kvadrat. Mitt spel är på 700W så det är lite mindre än ditt. 8 mm  kätting och 12 kg ankare till 6 ton båt ca 35 fot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...