Gå till innehåll
lördag 27 juli 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej forumet! 
 

Har en akterspegel som har några sprickor och undrar om jag bör göra något åt det mer än att göra det tätt? Det känns stumt och bra, kan inte få det att svikta även om jag tar i.

 

Det är en gammal Grisslan med en nyare 60hk fyrtakt.

 

 

IMG_1261.jpeg

IMG_1260.jpeg

Redigerad av tilt_tilt
Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har oxå haft en Grisslan med sprickor i akterspegeln, vi hade en 70 hk 2-takt på. Så det kanske är en vanlig sjukdom på de äldre. Om det inte finns tecken på att distans/förstärkningsmaterialet har sugit åt sig vatten så är det väl bara att täta. Vår låg uppe en säsong och på hösten spacklade vi bara igen sprickorna. Hade den två säsonger innan vi sålde den och sprickorna hade då inte kommit tillbaka.

I vår hade nog trät i akterspegeln ruttnat, men det var inget vi tänkte på då för 20 år sedan. Vi var lyckligt ovatande🙂

Du kan ju alltid borra några hål och se om det rinner ut vatten, om inte bara spackla igen allt🙂

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Kommer du ihåg om sprickorna var på samma ställe?

 

Om jag skulle borra hål, var gör jag det i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev tilt_tilt:

Ok! Kommer du ihåg om sprickorna var på samma ställe?

 

Om jag skulle borra hål, var gör jag det i så fall?

Har för mig att min spricka var horisontell  längs motorklacken. 

Du har  två kabelgenomföringar (?) på varje sida ser jag, kanske skruva bort de blecken och kolla hur de hålen ser ut. Kanske borra upp med ty 2 mm större borr och se hur trät känns. 
Annars skulle jag borrat med typ 5 mm borr strax under hörnet på akterspegeln/sprickorna, typ där jag rödmarkerat på bilden. Men det är hur jag nog skulle göra och jag är bara enkel hemma pulare🙂 Någon annan kan ha helt andra åsikter.

IMG_4655.thumb.jpeg.5743f6b5fcd31108d6f19168c03dd7a6.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Genomföringarna som är på akterspegeln är till trimplanen. Börjar med att kolla där! 
 

Tack!

Redigerad av tilt_tilt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...