Gå till innehåll
lördag 10 maj 2025
MickeF

Felkod 130 Mercury Diesel TDI 3.0-260 2014

Rekommendera Poster

Hej på er. Jag får "stb engine system fault 130" (smartcraft instrument) som larm när jag slår på tändningen utan att starta motorn. Den säger samtidigt "non critical fault".

 

Om  jag då startar motorn och gasar på för att gå upp i plan så går den bara till 2000rpm. Hittar inte någonstans vad detta beror på och vad felkoden betyder.

 

Får inte hög temperatur, håller sig på 84-86 grader. Någon gång har den kommit upp i plan utan larm och gått som vanligt ett bra tag för att sedan tappa kraften och gå i 2000rpm igen. Har tagit loss alla möjliga kontakter till diverse sensorer och sprayat mot kontaktfel utan resultat. Blir tokig på att  inte hitta felet, och sträcker därför ut en hand på detta forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För info så har jag lyckats att koppla upp mig mot motorn med VCDS via ODB-uttaget i den vita Konverteringsboxen i motorrummet. Lyckades att radera en del felkoder och ska idag ut och test på sjön om de kommer tillbaka.

 

box.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena 

Jag har oxå råkat ut för samma felmeddelande på samma motor, fick du klarhet vad det gällde?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felkod verkar ha att göra med trimsensorn enligt diverse forum.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev No_jah:

Felkod 130 verkar ha att göra med trimsensorn enligt diverse forum.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej!

Tyvärr verkar jag vara drabbad av något annat, motorn svajar och ingen ork.

Har kontaktat expertis som får plugga in och läsa av.

Tack för snabbt svar 💪🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går i valet och kvalet att köpa båt med denna (dubbelmontage) maskin. Nyfikenhet kring hur ni upplever denna maskin utöver denna felkod ni pratar om? (Gammal bilmekaniker som ska sadla om till marin maskin...) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, annars verkar den okej!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för svar Prosak. Vet en båt med edessa maskiner installerade nämligen. För dess nackdel är dock att dokumentationen på maskinerna är näst intill obefintlig ur service perspektiv. Det jag leker med i tankarna är att de "endast" kostar dryga 300' st, risken att bägge maskiner lägger av samtidigt borde även den vara näst intill obefintlig. Jag leker med tanken att försöka förvärva båten, räkna av en motor ur perspektivet och därigenom ha lite reserv i kapitalet för ev fel som kan komma. Är det något mer jag borde ha i åtanke (ca 250h på bägge maskinerna, tillv 2018) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bara haft denna motorn i två år, så önskar du få bättre input så knalla in på en marina som har service på dem.

Vad jag har förstått, så kan en verkstad/marina logga in på motorn och se gamla felkoder som ligger i något minne

Fast 250 timmar är ju väldigt lite kört, bör vara okej om den inte ser helt misshandlad ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...