Jump to content
Thursday 12 June 2025
MickeF

Felkod 130 Mercury Diesel TDI 3.0-260 2014

Recommended Posts

Hej på er. Jag får "stb engine system fault 130" (smartcraft instrument) som larm när jag slår på tändningen utan att starta motorn. Den säger samtidigt "non critical fault".

 

Om  jag då startar motorn och gasar på för att gå upp i plan så går den bara till 2000rpm. Hittar inte någonstans vad detta beror på och vad felkoden betyder.

 

Får inte hög temperatur, håller sig på 84-86 grader. Någon gång har den kommit upp i plan utan larm och gått som vanligt ett bra tag för att sedan tappa kraften och gå i 2000rpm igen. Har tagit loss alla möjliga kontakter till diverse sensorer och sprayat mot kontaktfel utan resultat. Blir tokig på att  inte hitta felet, och sträcker därför ut en hand på detta forumet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

För info så har jag lyckats att koppla upp mig mot motorn med VCDS via ODB-uttaget i den vita Konverteringsboxen i motorrummet. Lyckades att radera en del felkoder och ska idag ut och test på sjön om de kommer tillbaka.

 

box.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjena 

Jag har oxå råkat ut för samma felmeddelande på samma motor, fick du klarhet vad det gällde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Felkod verkar ha att göra med trimsensorn enligt diverse forum.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev No_jah:

Felkod 130 verkar ha att göra med trimsensorn enligt diverse forum.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej!

Tyvärr verkar jag vara drabbad av något annat, motorn svajar och ingen ork.

Har kontaktat expertis som får plugga in och läsa av.

Tack för snabbt svar 💪🏻

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går i valet och kvalet att köpa båt med denna (dubbelmontage) maskin. Nyfikenhet kring hur ni upplever denna maskin utöver denna felkod ni pratar om? (Gammal bilmekaniker som ska sadla om till marin maskin...) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusen tack för svar Prosak. Vet en båt med edessa maskiner installerade nämligen. För dess nackdel är dock att dokumentationen på maskinerna är näst intill obefintlig ur service perspektiv. Det jag leker med i tankarna är att de "endast" kostar dryga 300' st, risken att bägge maskiner lägger av samtidigt borde även den vara näst intill obefintlig. Jag leker med tanken att försöka förvärva båten, räkna av en motor ur perspektivet och därigenom ha lite reserv i kapitalet för ev fel som kan komma. Är det något mer jag borde ha i åtanke (ca 250h på bägge maskinerna, tillv 2018) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag bara haft denna motorn i två år, så önskar du få bättre input så knalla in på en marina som har service på dem.

Vad jag har förstått, så kan en verkstad/marina logga in på motorn och se gamla felkoder som ligger i något minne

Fast 250 timmar är ju väldigt lite kört, bör vara okej om den inte ser helt misshandlad ut!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...