Gå till innehåll
lördag 04 maj 2024
FALUN83

Hjälp med tolkning foton saltkristaller

Rekommendera Poster

Hej, jag var och tittade på ett drygt 24m långt stålfartyg som gått som turbåt i Norge och som jag är intresserad av att köpa men jag blev väldigt ställd över ett fynd under däck. 

 

Fartyget en gammal fiskebåt från 70 talet ombyggd till turbåt som har legat i Nordsjön utan att brukats sedan december 2019.

 

Vid inspektion upptäckte jag att i det oisolerade lastutrymmet i främre delen av fartyget så var det något typ av sandmatreal fyllt mellan fack i botten på fartyget. 

Det var rätt hårt när man karva med kniv men man kunde hacka upp det med kniven, typ som att sanden hade något bindemedel, 

Kan det vara ballast?

 

Nästa fråga är om följande, det är ett begränsat område som hade massa saltkristaller på det sandmatrealet så som syns på fotot.

Frågan är om det finns någon vettig förklaring till att saltkristallerna inte var jämt över hela botten? 

 

Vad kommer dessa saltkristaller i från och är det något man ska oroa sig för?

 

Jag bifogar flera kort för att visa hur det såg ut.

20240302_110944.jpg

20240302_111539.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ballast,  säkerligen betong. Betong är bra för det är så basiskt att det inte rostar. Jag killgissar mycket nu, men i källare med betongväggar ser man saltkristaller fällas ut då det kommer fukt från utsidan, varför är det fukt bara här kan man fråga sig då? 

En sådan där båt ska man nog ha en professionell besiktning på med skrovmätning....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jag kommer inte köpa fartyget utan tredjepartsbesiktning och tjockleksmätning på skrovet. sista tjockleksmätningen av skrovet gjordes i slutet på 2017 och då bytte dom ut vissa plåtar och fick förnyade fartcertifikat och det gick i kommersiell drift i Svalbard fram till Corna lockdown december 2019. 

 

Men jag hittade en artikel där det står att fartyget gått på grund 2014. uppstod ett litet hål dom lagade själva enligt artikeln.

Den det är tjocklekmättes och blev besiktat med nya fartcertificat efter det senast 2017. 

Skulle det kunna ha vara en dålig lagning och det på något sätt tränger igenom fukt där. Tycker ju att det känns ologiskt då det sitter 7mm plåt som vid mätning 2017 var inom 20 % gränsen.

 

Varför jag är så orolig är för att jag kommer förlora ca 150 000kr för torrsättning och tjockleksmätning om jag beslutar mig för att göra undersökningen det och det sen visar sig att fartyget är skrot.

 

Men jag överväger ändå då jag tänker att allt går att laga, handlar bara om pengar men det får inte dra iväg för mycket så budgeten spricker.

 

Någon som är duktig på att tolka tjockleksmätningar om jag lägger upp här?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...